Avatar billede kardon Nybegynder
03. januar 2010 - 14:58 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

start disk?

hej jeg har læst mig til at det er en god ide med en "start disk"
hvor man OS og programmer til ligge, det skulle gøre,
det hele lidt hurtigere, men jeg er meget i tvivl om hvad jeg skal vælge?

jeg har læst en lille smule om de der "Solid state disk"

men kan ikke finde ud af om de er hurtigere end en almindelig harddisk med fx. 10000 rpm

så jeg har fundet disse her to:
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=469531
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=469713

men ved ikke om de overhoved er velegnet til formålet,
eller der findes noget bedre i samme prisklasse,

den skal minimum være på 74GB og må helst ikke koste mere end
omkring de 700-1000,-

hilsen
kardon
Avatar billede haverslev Novice
03. januar 2010 - 15:49 #1
Du kan sagtens bruge en SSD disk til det.
Fordelen ved at bruge en SSD disk er, at der ikke er nogle bevægelige dele der spinner op i hastighed osv.
Det er en af de vigtige årsager til at vælge en SSD, samt at den er lydløs.

Men der er desværre forskel på kvaliteten på dem og de "gode" koster desvæære en hel del mere end end VelociRaptor disk og tillige så vil du nok kun få en på max 64gb til de ca. 1000 kr.

En VelociRaptor disk er meget gode diske og hvis jeg var dig og "spin op støjen" ikke var noget problem, så vil jeg vælge:
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=469713
eller hvis du har behov for mere plads:
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=469531
Avatar billede kardon Nybegynder
03. januar 2010 - 16:04 #2
ok, tak for dit svar, ved du om der er der forskel på ydeevnen man oplever,
hvis man tager den med fx. 74gb, frem for den med 150gb, eller er det, det samme?
Avatar billede 220661 Ekspert
03. januar 2010 - 16:17 #3
Avatar billede haverslev Novice
03. januar 2010 - 16:17 #4
Du vil ikke kunne mærke forskel på ydeevnen på de 2, da de har ens
Gennemsnitsventetid på 3ms og Spor-til-spor søgetid på 0.7 ms

Det der kan få lidt indflydelse er, når drevet er ved at være fyldt op og det ikke kan defragtmenteres, så vil din søgetid ændre lidt - men så er der sikker noget der kan slettes på disken og derved få mulighed for at defragtmentere og rydde op.
Avatar billede kardon Nybegynder
03. januar 2010 - 16:24 #5
ok, det lyder godt, så bliver det nok den store,
selvom den er lidt dyrere :)

tak for hjælpen haverslev.

fed info 220661