Avatar billede Achigh Nybegynder
01. januar 2010 - 18:16 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Programmer til fremstilling af brochurer, menukort, skilte, plakater, visitkort m.m.

Hej!

Jeg har ambitioner om at fremstille brochurer, menukort, skilte, plakater, visitkort m.m. for virksomheder. Jeg vil selv stå for alt det grafiske og så få lavet en god aftale med et trykkeri, som kan udskrive produkterne for mig.

Mit spørgsmål er: Hvilket program ville være at foretrække for at lave disse produkter?

Jeg har en Macbook Pro og ligger allerede inde med Pakken "Adobe Photoshop Creative suite 4 Master Collection" (som jeg slet ikke har sat mig ind i endnu!).

Det jeg gerne vil have, er nogle skabeloner, som allerede er sat op som en brochureform, en plakat eller et lille visitkort, så man blot skal fylde siden ud med al det grafiske..

Men jeg forestiller mig uanset hvad, at skulle lave de fleste grafiske billeder/figurer i Photoshop for derefter at sætte det ind i brochuren, plakaten el. lign.

Håber på et par gode råd.

På forhånd - tak for hjælpen!

Anders Christiansen
Avatar billede ebea Ekspert
01. januar 2010 - 18:31 #1
Nu kender jeg ikke meget til Mac verdenen, men hvis du har en Mac bestykket med Intel processor, burde der være en chance for at du kan bruge programmet CorelDraw version X4.
Det anser jeg selv for at være et af verdens bedste programmer, til alt inden for hvad der hedder grafisk design. Der kan du lave alle de skabeloner du har lyst, og lave stort set alt inden for området Grafik.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
01. januar 2010 - 21:23 #2
Du skal bruge Photoshop og indesign.

Word of warning.
Det er ikke noget man bare lige sætter sig ind i og gør uden at kende programmerne indgående.
Avatar billede Achigh Nybegynder
01. januar 2010 - 22:22 #3
ebea:

Tak for dit svar. Jeg har læst lidt om programmet, og det ser meget interessant ud. Kan især godt lide, at de har mange færdige skabeloner og en database med 1000 billeder i god kvalitet, man bare kan bruge.. Jeg kan dog ikke helt gennemskue, hvordan jeg skal kunne bruge det på min Mac.. Mener ikke jeg har en Intel processor.. Hvis jeg havde ville jeg nok ikke have været i tvivl.

james_t_dk:

Tak for dit svar. Okay "Indesign".. Jeg kan se, at jeg har programmet i min pakke, men har som sagt ikke rigtig sat mig ind i det endnu.. Tak for advarslen.. Er godt klar over det tar lang tid at sætte sig ind i ;-)
Jeg har en kammerat, som er fotograf og til dagligt bruger Photoshop, han kigger forbi en weekend snarest for at introducere "adobe-pakken" lidt for mig.. Men er der ellers nogle kurser man kan tage for at lære Photoshop og Indesign at kende? Uden at det koster adskillige tusinde kroner..

Så indtil videre "Indesign" er det bedste program (for Mac) til at lave brochurer, menukort, skilte, plakater, visitkort m.m.? Er der ingen bejlere/alternativer eller er Indesign simpelthen "The best one to do the job"?

Tak for responsen, venter lige på om der kommer lidt mere input ;-)
Avatar billede james_t_dk Juniormester
01. januar 2010 - 22:32 #4
Ang. at bruge skabeloner, det kan alle jo gøre og så en sekretær i et firma.
Avatar billede Achigh Nybegynder
01. januar 2010 - 22:38 #5
James_t_dk: Det er du nødt til at uddybbe...?
Avatar billede james_t_dk Juniormester
01. januar 2010 - 22:57 #6
Der er ikke noget firma der vil hyre dig ind til at lave noget de selv kan.

Og hvis du ikke er en haj til det du laver, så er der 100-vis af trykkerier her i landet der kan gøre det bedre end dig.

For ikke at tale om reklame bureauerne.

Få dig en uddannelse, så har du en chance. Der bliver hvert år uddannet folk der skal leve af adobe programmerne og de er ikke kun i brugen af programmerne det er også i tekst og udseende.

Syntes bare ikke du skal spilde din tid.
Avatar billede Achigh Nybegynder
01. januar 2010 - 23:13 #7
James_t_dk: Ha ha... Jeg takker dig for din ligefremme tone ;-) Jeg er godt klar over, der er lang vej.. Jeg er også godt klar over, at jeg er nødt til at erhverve mig noget viden på feltet.. Hvem ved - Jeg satser måske på at blive en "haj" for at bruge dit udtryk.. Jeg arbejder som skolelærer og kunne godt tænke mig at have lidt grafisk arbejde som en bibeskæftigelse..

Jeg tror min fordel kunne være en mere aggressiv stil, hvor jeg tager ud til restaurationer, firmaer m.m. og viser produkterne.. Dertil vil jeg også løse opgaverne væsentlig billigere end et proffessionelt reklamebureau..

Men er som sagt også åben overfor uddannelse i form af kurser, aftenskoler el. lign. - har bare ikke lige fundet det rette endnu.

Hvis man ikke tror på sig selv og har mod til at prøve tingene af, så sker der jo aldrig noget.. Nogle vil måske bruge ordet "naiv" omkring mine overvejelser, men jeg er frisk på at prøve det af..
Avatar billede james_t_dk Juniormester
02. januar 2010 - 14:05 #8
Du glemmer den detalje at ud over de "professionelle" i reklame branchen, så har de fleste trykkerier også en "kreativ" grafisk afdeling. Og det er dem du kommer i direkte konkurrence med.

Du kan jo også starte med at læse op på Pantone og CMYK farver.
Avatar billede amazon Nybegynder
12. januar 2010 - 12:02 #9
Ja, der er også blevet lavet mange skabelon-tryksager i f.eks. Publisher gennem årene på baggrund af aftenskole-kurser...

Jeg har også en ovn, og noget mel med en opskrift trykt på, så måske jeg skulle overveje at åbne en bagerbutik?

- Men nu bliver jeg jo lidt nysgerrig, for når du siger, at det er billigere end at få det lavet via et trykkeri eller et bureau, hvilket prisleje taler vi så om? Har du prøvet at indhente tilbud hos et bureau på f.eks. visitkort, brevpapir og kuverter?
Avatar billede Achigh Nybegynder
12. januar 2010 - 23:19 #10
James_t_dk: Tak for dit forslag angående farver.

amazon: Fornemmer jeg bare en smule jantelov her.. "Du skal ikke tro du er/ka noget.." Jeg overvejer ikke at lave æbleskiver med en opskrift fra bagsiden af en pakke mel. Jeg overvejer at sætte mig grundigt ind i Photoshops professionelle software, og se om jeg kan producere grafiske opgaver... Jeg synes din sammenligning er plat og under bæltestedet, gamle dreng ;-)

Men nej, er desværre ikke kommet så langt som at indhente tilbud endnu.. Vil også vente med den del, før jeg er blevet mere fortrolig med programmerne. Jeg kom for 3 uger siden hjem fra en større jordomrejse og er i øjeblikket i gang med at lave en større rejsefilm, som skal vises i biografen for venner, familie og kollegaer her i byen.

Der fik jeg også at vide: "Ka du finde ud af det", "ej du ka da ikke bare sådan vise den i biografen".. Men jo, det kunne jeg... Nu er der givet 168 billetter ud..
Avatar billede amazon Nybegynder
13. januar 2010 - 08:56 #11
Nej, det var måske også lidt i overkanten, undskyld.

Mener bare, at der er en grund til at folk tager en uddannelse. Grafisk arbejde er jo faktisk et rigtigt håndværk og programmer som InDesign, Photoshop osv. er kun værktøjet, omfattende værktøjer selvfølgelig. Der er jo også mulighed for at komme i voksenlære, for der er altså mange rutiner, tips og tricks som bør læres, inden du går ud og sælger uden at have nogen i baghånden til at løbe det igennem inden det går i tryk. Der er f.eks. ikke meget ved at stå med en tryksag i 10.000 eksemplarer, hvor folk er nærmest lilla i hovederne...

En anden problematisk ting med skabelon-baseret layout af f.eks. brochurer er, at dine kunder risikerer at stå på en messe med nye brochurer ved siden af en konkurrent, der har en nærmest identisk brochure. Er det det kunden ønsker, så kan han jo selv gå ind og bestille den her: http://www.vistaprint.dk/gallery.aspx?pg=9&xnav=HowToDesign

Men ønsker du at gå videre med det, så prøv det, men tag det alvorligt og start f.eks. med at tage nogle gode kurser, gå uden om aftenskolerne og vælg i stedet en teknisk skole eller nogle af de mange professionelle udbydere af grafiske kurser.

Held og lykke med foretagenet.
Avatar billede Achigh Nybegynder
14. januar 2010 - 00:55 #12
amazon: Helt ok ;-) forstår godt din pointe med det link du har vedlagt.. Det skal være originalt og ikke skabelonagtigt... Jeg tvivler bare på, at de små caféer, pizzariaer eller lign. går ind og tjekker sådanne hjemmesider, og for nogle kan det godt virke lidt uoverskueligt at gøre det på den måde. Derimod kan det virke nemmere, hvis de får besøg af en der viser eksempler på færdige produkter og forslag til hvordan det evt. kunne se ud...Min erfaring er at trykkerierne her i området ikke tager ud til restaurationerne og gør reklame for deres produkter...

Men helt sikkert, jeg vil undersøge mulighederne for nogle gode kurser på teknisk skole ;-)

Tak for dine svar.

Jeg tror, jeg lukker den her og vil give james_t_dk pointene, da han foreslog hvilke programmer, jeg skulle bruge.

Men da dette er min første uddeling af point - hvordan gør jeg så lige det? I andre indlæg står der noget med at man skal "acceptere" svaret - men det kan jeg da ikk lige få øje på..?
Avatar billede james_t_dk Juniormester
14. januar 2010 - 05:24 #13
nu kan du acceptere mit svar.