Avatar billede Slettet bruger
01. januar 2010 - 15:22 Der er 6 kommentarer

NAS - Gigabyte netværk

Hej

Jeg er ved at investere i en Synology DS209, men er lidt i tvivl om det er smart når jeg ikke har Gigabyte netværk (eller hvad det nu hedder!). vi har i hjemmet mange pc, nogle er kablet andre er via trådløst, og det var tanken at de backupmæssigt skulle samles med en NAS.

Jeg har ikke rigtigt forhold til de hastigheder som bliver nævnt i de forskellige tråde, men kan man, som "almindelig" bruger, få tilstrækkelig gavn af en NAS uden Gigabyte netværk?

Mv.
Claus
01. januar 2010 - 15:45 #1
http://www.synology.com/enu/products/DS209/spec.php

... nu skal du bla. også checke om de kablede PC'er har Gigabyte mulighed i netkortet. For de trådløse er det lige meget; "ingen kæde er stærkerer end det svageste led" ...

Og om de netkabler du bruger er fornuftig kategori (KAT5/5) for at kunne 'bære' Gigabyte trafik...

Den netværks Switch du har et eller andet samlet sted skal jo også skiftes/opgraderes.

Er der tale om mange Mb / Gb der skal overføres hver andet øjeblik ?

osv osv osv ...
Avatar billede Slettet bruger
01. januar 2010 - 17:02 #2
Tak for svaret!

Jeg har godt læst det med kabler/ switch, men kan ikke helt overskue det, derfor ville jeg tage udgangspunkt i mit behov. Jeg regner med at placere musik, billeder og video på nas'en og tilgå dem fra de forskellige pc. Vil det være for tungt ift. standard netværk (video vil blive brugt på kablet bærbar)?
Avatar billede der_kommandant Praktikant
04. januar 2010 - 08:22 #3
-> Zappa69
Jeg har selv en Synology 209+II, og for at give dig en idé af hvad det betyder med Gigabit netværk, så kan jeg læse/skrive fra min Synology med ca. 50-60 MB/sek i gennemsnit, hvor du med en almindelig 100 m/bit switch ikke skal regne med en hastighed over 12-15 MB/sek. Så hvis du regner med at skulle overføre både musik og film mellem dine pc'ere, så vil jeg klart gå efter at få dimensioneret dit netværk til Gigabit hastigheder. Men igen, det forudsætter at alle dine netværksenheder kører Gigabit...
Avatar billede Slettet bruger
04. januar 2010 - 20:42 #4
For at få fuld valuta af NAS'en lyder det som om Giganetværk er vejen frem. Dvs. man skal tjekke at router, kabler, pc'er understøtter giga!? To af de stationære pc'er > 4 år så de har vel ikke giga eller har det været der i lang tid? Hvad skal der stå på kablet?
:-)
Avatar billede der_kommandant Praktikant
05. januar 2010 - 08:16 #5
4 år gamle pc'ere kan sagtens have Gigabit netværk, men det må stå på dem. Mht. kabler, så er det min erfaring at det mindst skal være et Kat5e eller aller bedst et kat6.
Avatar billede bigby Nybegynder
22. juni 2011 - 13:14 #6
Jeg har selv en Synology DS209 - og har netop skiftet netkortet i min arbejds-pc for at få gigabit. Min router har allerede gigabit (D-link Dir-655), og kablerne er cat 5-6.

Med det gamle netkort, flyttede jeg filer med ca. 10 MB/S. Nu ligger den på op til 22 MB/S.

Det er jo en pæn forbedring - men stadig langt fra de 50-60 MB/S, andre taler om - også i denne tråd. Er der mon en indstilling i routeren, jeg skal ændre?