Avatar billede jim3000 Nybegynder
31. december 2009 - 11:37 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

HP-DV6-1233 : Har 32 bit Win7; Skal jeg formattere og installere Win7 64 bit?

Jeg har købt en HP DV6-1233, med option til Win7 opgradering.
Den har jeg nu installeret, og det virker fint, bortset fra, at det så åbenbart kun var en 32 bit opgradering...(Der var en Vista 32 bit i forvejen.) Home Premium.

Maskinen er med 4 GB RAM, og 1 GB grafikkort, og når man så kører 32 bit, ja så "hugger" grafikortet den ene ram, således at der kun er 3 GB til rådighed.

Maskinen er købt som en 4GB + 1 GB RAM, men butikken mener ikke at det er deres problem at det så kun er en 32 bit, og jeg var ikke klar over problemstillingen da jeg købte...
Jeg har overvejet at klage over vildledende markedsføring, men jeg gider ikke for de ca. 700 kr. en OEM verion koster.

Så nu overvejer jeg kraftigt at købe en 64 bit OEM version, og så formattere harddisken, så jeg får en "ren" installation.
Jeg synes i forvejen der er alt muligt "HP sjov" på maskinen. (Spil o.s.v.) som jeg ikke får brug for...
Samtidig får jeg så muligheden for at smide flere RAM i, når det på et tidspunkt bliver et ønske..

Er der nogen ulemper ved en 64 bit version i forhold til en 32 bit version?
Avatar billede Poko1 Ekspert
31. december 2009 - 12:03 #1
Det ændrer ikke på din sitoation Grafikkortet som er indbygget bruger stadig 1024 mb ram også i 64 Bit det gør alle bærbare der findes dog nogle som har deres egen grafik ram!
Avatar billede jim3000 Nybegynder
31. december 2009 - 12:11 #2
Ja, det er også ok at grafikkortet bruger 1 GB RAM, bare det ikke bliver trukket fra de 4 GB RAM, således at jeg ikke kan udnytte de 4 der er på bundkortet...
32 bit version kan ialt håndtere 4 GB RAM.
64 bit version kan (ihvertfald) hånddtere 16 GB RAM.
det er et "eksternt" grafikkort, det fik jeg nok ikke præciseret.., d.v.s. at det er ikke "on.board"
Avatar billede haverslev Novice
31. december 2009 - 12:13 #3
Vi skal lige have en ting på plads, så er der monteret 4Gb systemram og der er et grafikkort med 1gb dedikeret ram (egne ram) - dvs. at såfremt der IKKE er brug for flere ram til for grafikkortet, så har du i princippet 4+1 gb ram installeret.
Hvis derimod du bruger mere end den 1 Gb ram som er dedikeret til grafikkortet, ja så begynder den at bruge af systemrammene.
I det tilfælde, så kan den bruge op til 1gb af dem - men det er kun ved meget store grafikkrævende programmer at det vil komme på tale.
Så i dagligdagen har du altid 4Gb ram og 1Gb grafik.

Hvis ikke du skal f.eks bruge flere ram ifm. programmer, så er 32Bit Win7 OK.

64bit system kræver drivere til atl hardwaren i 64bit og det er pt. ikke alt der er win7 64bit drivere til.

http://h10010.www1.hp.com/wwpc/dk/da/ho/WF06b/321957-321957-3329744-64354-64354-3872814-3985322.html
Avatar billede jim3000 Nybegynder
31. december 2009 - 12:18 #4
Puha..
Det orker jeg næsten ikke at diskutere også her...
Jeg har været 3 gange i butikken, og har haft fat i HP support 2 gange...
Faktum er, at grafikkortets "låser" den ene GB RAM, og således er der kun præcis 3068 GB RAM til rådighed for resten.
"Sådan er det bare" for et 32 bit system, har jeg fået bekræftet hos HP support.
Avatar billede jim3000 Nybegynder
31. december 2009 - 12:23 #5
Grafikkortet kan så bruge "op til" 2,3 GB, men den ene GB er altså fast dedikeret.
Avatar billede haverslev Novice
31. december 2009 - 12:25 #6
Et dedikeret grafikkort har en selvstændig GPU samt en selvstændig RAM mængde. - Det som er i denne maskine.
OG ved BRUG OVER 1Gb, ja så "låner" den af sytemrammene.

Mængden af RAM er et meget vigtigt spørgsmål når man snakker grafikkort til spil brug, med ved kontorarbejde grafikkortene er mængden af RAM ret irrelevant.
For kontorarbejde grafikkortene (on-board)har ikke rigtigt nogen RAM.
De låner fra "systemhukommelsen" altså de RAM som man normalt bruger til programmer og Windows.
Derfor er det en ulempe at grafikkortene låner for meget RAM, hvilket heller ikke er nødvendigt
man kan selv indstille i BIOS det for det meste, da man sagtens vil kunne klare sig fint med 32 MB eller 64 MB.
Avatar billede haverslev Novice
31. december 2009 - 12:28 #7
Avatar billede Poko1 Ekspert
31. december 2009 - 12:34 #8
I øvrigt så kan win7 32 bit heller ikke klare mere end 3Gb!
Avatar billede haverslev Novice
31. december 2009 - 12:40 #9
I øvrigt så kan win7 32 bit heller ikke klare mere end 3Gb!
Det er en anden snak og har med adresse rum strukturen osv. at gøre i 32bit system og er gældende for alle 32bit sytemmer - ikke blot win7 :-)
Avatar billede Slettet bruger
31. december 2009 - 12:42 #10
og husk lige denne her hvis du skulle få ideer

http://www.pcworld.dk/art/11233?a=category&i=267
Avatar billede ksoren Nybegynder
31. december 2009 - 12:46 #11
32bit Windows 7 kan håndtere op til 4GB. Der vil altid være mindre end 4 til brug til ram, men tallet kan sagtens være højere end 3.

Arne har skrevet en artikel om det. 4GB-grænsen er et bevidst valgt fra Microsoft i 32bit-udgaven, og er ikke til stede i alle 32bit systemer.
Avatar billede jim3000 Nybegynder
31. december 2009 - 13:56 #12
Hmm..
Det er jo det der er min pointe.
Jeg køber en maskine med 4 gb ram, og så kan operativsytemet kun håndtere 3 GB ram. (Fordi det er 32 bit)
Det er ikke så smart synes jeg.
Det er sådan set derfor jeg overvejer et 64 bit system.
Avatar billede jim3000 Nybegynder
31. december 2009 - 14:00 #13
Hvis jeg går ind i "ressourceovervågningen" i task manager, så får jeg af vide at de 1027 ud af 4096 er reserveret til hardware.
I følge HP support er dette mest grafikkortet.
Hvis min maskine kun havde haft 512 kb ram, så havde jeg haft mere ram til rådighed, og havde nok været bedre i mit tilfælde, så havde jeg ikke behøvet betale mere for et større grafikkort...
Avatar billede jim3000 Nybegynder
31. december 2009 - 14:01 #14
Nu har jeg ikke prøvet andet end MS styreprogrammer, så jeg tør ikke rigtigt kaste mig ud i noget andet. Men alligevel hvad er der af alternativer til Win 7?
Avatar billede haverslev Novice
31. december 2009 - 14:25 #15
tingene bliver blandet sammen her, tror jeg :-)
1. er at vi snakker 4Gb systemram + 1Gb grafikkort
2. er at vi snakker udnyttelse af de 4Gb system ram i 32bit

Prøv f.eks med et program som SIW / Everest home og tjek om ikke dine systemram er DDR2 ram ?
Hvis ja, så har du 4Gb installeret af dem og deraf er der reserveret div. til adresserne ifølge 32bit strukturen og du har f.eks 3,2Gb til rådighed.
Bios kan så sættes til at der yderligere reserveres ram til dit grafikkort - MEN hvis ikke jeg tager meget fejl, så er dit grafikkort forsynet med 1Gb DDR3 ram - altså IKKE noget af dine systemram,(det er DDR2) det sker først når der er behov for mere end den 1gb ram grafikkortet har.

Prøv evt. at gå i bios og tjek om du kan ændre på den mængde der evt. vil blive reserveret til grafik, såfremt der er behov for mere en 1Gb ram.
Avatar billede jim3000 Nybegynder
31. december 2009 - 15:13 #16
Du har ret haverslev :-) Tak for at holde mig på sporet..

Jeg kan ikke ændre i bios vedrørende reservation af grafik. Jeg kan ihvertfald ikke finde stedet at gøre det.
Det er et ATI HD 4650 med 1 GB dedikeret DDR3 RAM.
Avatar billede haverslev Novice
31. december 2009 - 16:13 #17
prøv at gå i bios, gå til Integrated Peripherals menu.
prøv at se om ikke der er et punkt der hedde:
option for AGP aperture size
Hvis ja, så mener jeg at du kan ændre/sætte en ny ram settings ind - f.eks 128Mb
Husk at gemme ændingen i bios :-)
Avatar billede jim3000 Nybegynder
31. december 2009 - 17:17 #18
Jeg har slet ikke sådan et menu punkt i min bios.
Det eneste jeg kan ændre er sprog, og boot rækkefølge o.s.v.

Kan det være at ændringen skal foretages andetsteds?
Avatar billede haverslev Novice
02. januar 2010 - 14:42 #19
Nu vise nedenstående link godt nok ti @on-board" grafik, men vil mene at du skulle kunne ændre på samme sted i din bios (HP verion)
http://www.ehow.com/how_5211859_change-memory-allocated-graphics-card.html
Avatar billede jim3000 Nybegynder
02. januar 2010 - 15:27 #20
#19
Det findes ikke i min bios. Jeg har også forhørt mig hos HP support.¨
Jeg har ikke et "on-board" grafikkort. Det er separat.
Avatar billede haverslev Novice
02. januar 2010 - 15:34 #21
"Jeg har ikke et "on-board" grafikkort. Det er separat."
JA det veg og det har jeg pointeret hele tiden, bl.a derfor og også nævnte at grafikkort rammene er DDR3 - og derfor skriver jeg også i  #19  - at "Nu vise nedenstående link godt nok til "on-board" grafik, men vil mene at du skulle kunne ændre på samme sted i din bios (HP version)

Men det er muligt at din bios version er låst og du ikke kan ændre.
Avatar billede haverslev Novice
02. januar 2010 - 15:38 #22
Det korte af det lange, var jo blot at konstatere - om der kunne ændres på den mængde af systemrammene, som graffikkort evt. tager beslag på - SÅFREMT, der bruges mere end dets eget 1Gb DDR3 ram :-)
Men det kan der åbenbart ikke så - går udfra at du har været alle menu punkter igennem i bios for at tjekke :)
Avatar billede jim3000 Nybegynder
02. januar 2010 - 16:19 #23
Yes. Alt er forsøgt..
Summa summarum: Hvis jeg skal udnytte 4+1 GB RAM, så er det en 64 bit der skal til.
Du får pointene for din ihærdighed :-)
Avatar billede jim3000 Nybegynder
05. januar 2010 - 21:05 #24
Har nu installeret Win 7 64 bit proffesionel.
Det spiller bare, jeg kan tydeligt mærke forskel.
Nu er der ikke mere allokeret 1024 MB til hardware i ressourceovågning, og der er 4 gb til rådighed + 1 GB på grafikkortet