Avatar billede majid2 Nybegynder
29. december 2009 - 16:44 Der er 10 kommentarer

ethernet ekstern harddisk

hej jeg skal til og købe en ekstern harddisk og tænkte på om en harddisk med ethernet kun kan bruges i hjemmet eller man fx kan side på skolen og hente filer fra en eksterne harddisk der ligger der hjemme koblet til netværket ? :)
Avatar billede claes57 Ekspert
29. december 2009 - 16:53 #1
du skal i så fald have
1) en NAS-enhed
2) en fast ip-adresse (kontakt din internet-udbyder)
men så kan du også få fat på den overalt, hvor der er internet.
fx http://www.elgiganten.dk/product/pc-hardware/netvark/NGREADYNAS/netgear-harddisk-kabinet
med to diske i, så har du altid den ene disk som backup af den anden.
Avatar billede majid2 Nybegynder
29. december 2009 - 17:29 #2
okay så fx den her: http://www.pricerunner.dk/pl/36-1214035/Harddiske/Western-Digital-My-Book-World-Edition-2TB-Ethernet-7200rpm-Sammenlign-Priser?offer_sort=pricewithship ville fungere fint, er det så bare en netledning jeg sætter i harddisken og den trådløse router og så kan jeg få fat på filer over alt, og hvordan? kommer den en mappe et sted? eller et drev ved siden af c-drevet fx.?
Avatar billede claes57 Ekspert
29. december 2009 - 17:54 #3
den kommer via ftp i din browser.
Du indtaster bare ip-adressen, og får så en liste svarende til 'detaljer' i stifinder - din router skal lige sættes til at forwarde adressen, så din nas-enhed svarer.

Hvorfor du vælger den WD-model står hen i det uvisse:
No RAID support;
hard drive is not user serviceable;
lack of common features found in many NAS servers
dvs:
ingen intern backup
du kan ikke skifte disk på den ved fejl
den kan meget mindre end alle andre tilsvarende NAS-ting.

men det må du selv om.
Avatar billede majid2 Nybegynder
29. december 2009 - 18:31 #4
kun designmæssigt,

tror det er lidt for meget med en dobbelt backup, det er det du mener med intern backup ik?

og så har jeg ikke den store forstand på sådan noget så skal bare have noget der ser godt ud og jeg kan få fat på filer uanset hvor jeg er.
Avatar billede majid2 Nybegynder
29. december 2009 - 18:49 #5
og hvor meget plads har den egentlig den du foreslår?
Avatar billede claes57 Ekspert
29. december 2009 - 19:13 #6
den, jeg har foreslået, er på 500gb. Der er kun en disk i, så du skal tilkøbe en mere (dvs +400kr). Den samlede kapacitet er så stadig på 500gb, da disk2 er til backup. Du kan starte med at sætte 2*1tb i - så er der plads til familien.

Nu ved jeg ikke, hvor meget du kan lide den musik og de data, du gemmer på serveren - men jeg ville i hvert fald ikke bruge kapital på at genkøbe dem, hvis en backup kunne have løst problemet.

Din dims kører sikkert fint i 2-5 år - så du glemmer alt om den - og så står den af, og alt, du har gemt, er væk.
Brug bare lidt kapital til en sikkerhedskopi med det samme, og sov trygt.
Avatar billede majid2 Nybegynder
29. december 2009 - 19:40 #7
ja skal lige have tænkt det igennem du har nok ret i det med backup, men tror lige at jeg i første omgang investere i WD, så kan jeg jo altid inden for de næste par år købe en netgear hvor designet er blevet noget flottere håber jeg da :D, men mange tak for hjælpen.
går ud fra at der følgen en slags manual med til det der med at man skal indstille routeren til at forwarde adressen?
Avatar billede majid2 Nybegynder
29. december 2009 - 19:41 #8
bruger du forresten selv en HD, med ethernet?
Avatar billede claes57 Ekspert
29. december 2009 - 20:30 #9
nix - jeg har bare en usb-disk (reelt 3 af dem). Men pt intet behov for internt lan.
#1 er til udvikling (den har en mappe pr kunde til deres hjemmesider)
#2 er mine medie-filer (købt musik osv)
#3 er den, der indeholder image-filer af de andre - inkl image af pc.
Og når jeg ikke laver noget, så er der en usb-stick med egne data (emails og en kommende web-site til mig selv) - den sidder altid i.
Avatar billede majid2 Nybegynder
29. december 2009 - 20:51 #10
men mange tak så, nu kan vi vist godt lukke den her tråd :D