Avatar billede rbb Praktikant
28. december 2009 - 20:59 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Problemer med batterilevetid - bærbar PC

Hej eksperter.

Jeg mangler lidt viden om dette emne - og har brug for et godt råd.

Min søn har en bærbar PC - og batteriet fungerer ikke særlig godt mere (ca. 1 år efter køb). Han bruger PC'en til alle gøremå, lige fra film og skolearbejde. Generelt har han haft batteriet isat hele tiden - selv om den har været tilsluttet el-nettet (ja - sådan er det...)

Spørgsmålene:
1. Er dette grunden til, at batteriet nu kun kan holde til ca. 5 minutters brug?

2. Er der nogen mulighed for, at få batteriet til at fungere igen - som det normalt ville kunne?
Avatar billede johnstigers Seniormester
28. december 2009 - 21:05 #1
Tror der skal nyt batteri til for at fuld batterilevetid igen, men prøv dette:

På nogle bærbare er det muligt at kalibrere batteriet fra BIOS.
Dvs. man nulstiller cellerne i batteriet og kan derved få lidt ekstra batterilevetid.

Prøv det. hvor det ligger i BIOS kan jeg ikke oplyse da det er forskelligt fra fabrikant til fabrikant.
Avatar billede 220661 Ekspert
28. december 2009 - 21:16 #2
Rbb Min søn har samme problem som dig. Og jeg har sagt til ham at efter min mening har batteriet ikke godt af at sidde i computeren, hvis man alligevel kun  bruger 220 volt hjemme. Min filosofi er at det slider unødigt på batteriet at gøre det. Er det også dit synspunkt John_S eller er jeg forkert på den?

Mvh John P
Avatar billede kurt54 Ekspert
28. december 2009 - 21:29 #3
At pille batteriet ud er der nok ingen grund til. Det virker jo også som ups. Men brug batteriet jævnligt og aflad det indimellem og lad det derefter ummiddelbart op til fuld ladning. Sæt eventuelt strømstyring til at den først skal begynde at lade når batteriet er under 80 % opladet.

mvh
Kurt
Avatar billede rbb Praktikant
28. december 2009 - 22:01 #4
Jeg kigger lige på det med BIOS og konfiguration vedr. strømstyring.

Jeg har fundet dette på en internetbutiks hjemmeside. Kan en af jer bekræfte rigtigheden af dette? Hvis dette er rigtigt, så er konklusionen jo, at det kun er alder på batteriet der er det opslidende element - og det er interessant....

Batterier i bærbare pc er nu til dags af typen Lithium Ion. Denne type anvendes også i mobiltelefoner, pda og lignende apparaturer. I forhold til nikkel baserede batterier som kræver fuld afladning for at bevare batteriet, er Lithium Ion batterier bedre til hyppigere og varierende opladninger.

Lithium Ion batteriet vil miste 20% kapacitet for hvert år der går fra produceret dato. Dette betyder at efter en 3 til 5 års periode vil batteriet have for lidt kapacitet til at være brugbart.

Batteriet vil derfor ikke blive særlig påvirket af op/afladninger, men af alderen. Dog vil der ved 100 total op og afladninger mistes 15%-25% kapacitet på et batteri.

Lithium Ion batteriet kan ikke blive opladet hurtigt og en typisk opladnings tid vil være mindst 4 timer.

For at bevare batteriet i længere tid kan man oplade batteriet til 40% og bevare batteriet i et køligt klima (men ikke under frysepunktet).
Avatar billede james_t_dk Juniormester
28. december 2009 - 22:02 #5
Moderne batterier dør ikke af at sidde i når de er opladet.

En HP bærbare for eksempel lader med fuldt tryk til batteriet er 90% opladet, her efter går man over til at trickle charge, altså lade stille for ikke at ødelægge batteriet. Når batteriet når 100% fortsætter denne trickel charge når det er nødvendigt for at holde batteriet på 100%.

Li-ION batterier har ikke memory effekt det havde de gamle NI-CD og lignende batterier. Men Li-ION batterier kan dø, og det er formentligt det der er skat. Dette kan afhjælpes ved at købe et nyt batteri. Løser dette ikke problemet kan lade kredsløbet være dødt.
Avatar billede rbb Praktikant
29. december 2009 - 22:23 #6
Tak for kommentarerne. Jeg har lige afleveret batteriet til forhandleren, som undersøger det. Jeg forventer at få et nyt...

james_t_dk: Læg et svar, da dette gav mest udbytte.

Mvh
René
Avatar billede johnstigers Seniormester
30. december 2009 - 11:05 #7
Hvad mærke er pc´en?

De fleste mærker har nemlig kun ½ års garanti på batteriet, det dette er en forbrugsvare og dermed ikke omfattet af den bærbares garanti.
Avatar billede johnstigers Seniormester
30. december 2009 - 11:05 #8
Hvad mærke er pc´en?

De fleste mærker har nemlig kun ½ års garanti på batteriet, det dette er en forbrugsvare og dermed ikke omfattet af den bærbares garanti.
Avatar billede rbb Praktikant
30. december 2009 - 19:40 #9
Det er en Acer. Og din udmærkede pointe blev da også bemærket ved indleveringen. Alligevel blev det modtaget - og jeg afventer svar på undersøgelsen.

Du fortjener også lidt point... Læg et svar...
Avatar billede johnstigers Seniormester
30. december 2009 - 20:10 #10
ok :)
Avatar billede rbb Praktikant
03. januar 2010 - 12:59 #11
james_t_dk: Lægger du også et svar?

Ellers bliver de sendt til john_stigers...