Avatar billede XSU9D Nybegynder
28. december 2009 - 17:10 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Overførsel af VHS bånd til DVD.

Hej.
Med henblik på at overføre gamle VHS bånd til DVDèr har jeg købt denne maskine :
1 x USB-videoafspiller ION VCR2PC
Her er et link til hjemmesiden :
http://www.ionaudio.com/tape2pc
Jeg har forsøgt mig og det fungerer faktisk rigtig fint.
Den medfølgende software er dog ikke så omfattende , men fungerer fint nok.
Jeg synes blot ikke at der er så mange indstillingsmuligheder for kvaliteten /opløsningen .
Det jeg er gået igang med er at overføre gamle fodboldkampe
fra VM og EM.
Kampe jeg har optaget i den fulde længde.
Jeg har 4 muligheder for indstillingen af kvaliteten.
1.High Quality
2.Standard Play
3.Long Play
4.Extended play.
Filformatet hedder .mpg
Jeg har optaget den samme kamp i henholdsvis High Quality og Standard Play.
Jeg har brændt dem på hver deres 4.7 gb skive.
Efter brændingen er filerne blevet til .udf filer.
Ved at benytte High Quality er der plads til 2 timer , mens jeg med Standard Play kan have alle 4 timer på skiven.
De fylder hver for sig næsten det samme ...lidt over 4.gb.
Jeg synes dog ikke at der er forskel i kvaliteten når jeg efterfølgende ser skiverne på mit fjernsyn.
Den kvalitet jeg ser ligner næsten den " normale VHS kvalitet " som jo ikke er specielt imponerende.
Som resultatet er kan jeg jo få mere med hvis jeg vælger Standard Play.
Jeg kunne dog godt tænke mig at billedet blev noget flottere.
SÅ DERFOR. :
1.
Er det muligt at få et bedre billede ?
2.
Skulle der være nogen der er bekendt med et program der kan gøre konverteringen flottere.
Flere indstillingsmuligheder.
Det må godt være et freeware program.
Dog ikke nødvendigvis.
3.
Jeg har også forsøgt mig med at konvertere en gammel købe VHS.
Men det går ikke godt.
Vil ikke optage i farver ???
( Ingen programmæssige muligheder for indstilling. )
4.
Jeg har kikket rundt på eksperten men har ikke kunnet finde svar på mine problemer.
5.
Jeg kører Windows Wista.
vh
Bent
Avatar billede thov Forsker
28. december 2009 - 17:51 #1
Det er desværre sådan i det virkelige liv, at pixels som ikke er der, heller ikke kan trylles frem - det er kun i CSI og lignende TV-serier, at det lader sig gøre.

Du kommer nok til at leve med det (Og klemme 4 timer ind på hver DVD).
Avatar billede 220661 Ekspert
28. december 2009 - 17:51 #2
Hej Bent

1: Det er normalt ikke muligt at få et bedre billede end det du ser på vhs båndet(råbåndet). Du kan heller ikke få cd kvalitet af et kasettebånd ved at overføre det til cd vel.
2 Ja der findes programmer, der kan manipulere/rette en optagelse til, så den virker mere indbydende en råbåndet,men bedre kvalitet bliver det sjældent.
3.En del købe vhs bånd ligger der en form for kopierings sikkerhed på, der gør man ikke kan kopiere det.
4. Det er muligt, har ikke kontrolleret det.

Råd: Overfør dine bånd med den maksimale kvalitet dit produkt kan, og brug hellere nogle skiver ekstra, så du ikke får kvalitetstab, og nyd dine optagelser om mange år når vhs for længst er glemt.

Venlig hilsen John P
Avatar billede XSU9D Nybegynder
28. december 2009 - 18:47 #3
@thov.
Selvfølgelig har du da ret.
Jeg er da heller ikke ude efter HD kvalitet he..he..
@220661
ad 1. korrekt.
ad 2. er du bekendt med et fornuftigt program.
ad 3. ups..der har du da nok ret. Det havde jeg ikke tænkt på.
ad 4. Det der er af lidt ældre dato.
vh.
Bent
Avatar billede thov Forsker
28. december 2009 - 19:21 #4
Avatar billede 220661 Ekspert
28. december 2009 - 21:08 #5
Hej Bent vedr. program bruger jeg selv Ulead Moviefactory 4 cd Crator til at optage med, da jeg har composit indgang på mit grafikkort. Ved godt det ikke er den bedste måde at koble det på, men har optaget en del film over tv på denne måde med et hæderlig resultat. Kender ikke det program thov har fundet, men da du kører Vista vil det nok ikke virke. Som jeg ser der understøttes kun Xp og bagud desværre.
Avatar billede 220661 Ekspert
28. december 2009 - 21:45 #6
Ved ikke om dette kan bruges i dit tilfælde, men det er gratis, og Vista er understøttet. Link til download er nederst på siden:
http://www.pcworld.dk/art/10824?a=block&i=75
Avatar billede thov Forsker
29. december 2009 - 01:34 #7
Video-enhanceren http://3d2f.com/programs/1-670-video-enhancer-download.shtml kører fint under Vista (Ihvertfald 32 bit).
Avatar billede XSU9D Nybegynder
29. december 2009 - 05:18 #8
@220661
Tak for svaret og tippet med de 2 programmer.
Jeg vil hente og prøve dem.
@thov
Tak for svaret.
Jeg fandt også ud af at programmet kørte fint på min Vista.
Jeg har kun lige fået hentet og installeret demoen.
Jeg har ikke haft tid til at prøve det.
vh.
Bent
Avatar billede 220661 Ekspert
29. december 2009 - 07:59 #9
Det var fint det også virker med Vista. Det stod ikke som jeg kunne se ikke til det, men så er der jo flere mugligheder. Fint!
Avatar billede 220661 Ekspert
29. december 2009 - 08:01 #10
Hej Bent
Ulead Moviefactory 4 er et program fra 2005, og hvis du skal hente en demo/try before vou buy fra dem af bliver det version 6. Den må jeg indrømme jeg ikke har prøvet. Men held og lykke med det:
Avatar billede XSU9D Nybegynder
02. januar 2010 - 11:05 #11
@thov
Jeg har prøvet en demo af video enhancher.
Jeg har ikke kunnet " få lyd på ".
Der er vildt mange indstillingsmuligheder og jeg må nok
indrømme at jeg ikke helt forstår brugen af dem.
I.ø. tager det virkelig lang tid når man skal forsøge at forbedre video kvaliteten.
@220661
Jeg er igang med at prøve en demo af Ulead Moviefactory ver. 6
Programmet ser fint ud.
Jeg har også hentet programmet DVD Flick som du via PC World linker til.
DVD Flick er et rigtigt godt program som jeg allerede har brugt nogle gange.
Dog kan det ikke bruges til videoredigering så vidt jeg kan se.
Når jeg bruger Ulead står der om videostandarden : Pal_B.
Når jeg bruger den software der følger med min vcr 2 pc konverter maskine så står der om videostandarden Pal_D
Jeg er godt klar over at vores videosystem er Pal.
Så vidt jeg kan se går Pal spectret fra _B til _N.
Har det nogen betydningen hvilken version jeg benytter.
Jeg er godt klar over at jeg er " lidt doven " i mit spørgsmål for jeg kunne selvfølgelig afprøve alle indstillingsmulighederne.
vh
Bent og godt nytår i.ø.
Avatar billede 220661 Ekspert
02. januar 2010 - 11:26 #12
So sagt i #10 kender jeg desværre ikke noget til version 6. I mit program kan jeg ikke vælge mellem de forskellige pal standarder.(viser kun Pal) Link fra Wikipedia om pal:http://da.wikipedia.org/wiki/PAL
Den danske pal version er B.
At teste tager tid. Og for at få det bedste resultat, kræves det.
Har du mulighed for at overføre gennem scart til computer?
Vil give den bedste kvalitet.
Avatar billede XSU9D Nybegynder
02. januar 2010 - 11:51 #13
@220661
scart tilslutning..hm.
Maksinen har en usb tilslutning til min pc.
Der er også mulighed for at benytte scart.
I manualen er scart funktionen beskrevet således :
" Scart output :
Use a connector to connect this audio/video output to your TV or projection system "
Så vidt jeg kan se er det en funktion der alene kan benyttes hvis man via sit tv vil benytte maskinen som en almindelig vhs maskine.
vh
Bent
Avatar billede 220661 Ekspert
02. januar 2010 - 12:00 #14
Ok. Jeg har overført en film engang med scart til mit program. Men mit grafikkort har også composit indgang, og det var der igennem jeg gjorde det.
Heldigvis var filmen ikke kopibeskyttet som de desværre kan være.
Avatar billede XSU9D Nybegynder
02. januar 2010 - 12:14 #15
Tak for hjælpen til thou og 220661.
Jeg skal til at give points.
Kan jeg give 10 P. til thou og 50 P til 220661
Avatar billede 220661 Ekspert
02. januar 2010 - 12:19 #16
Jeg mener man kan gøre det ja.
Jeg har lagt svar her. Husk at bede thov om svar.
Avatar billede XSU9D Nybegynder
02. januar 2010 - 14:35 #17
@thov.
Hej.
Du må undskylde at du ikke fik points.
Det var meningen at du skulle have haft 10 og 220661 50.
Jeg kunne ikke komme til at skrive 50 i stedet for 60 da jeg accepterede svaret fra 220661.
Så tilsyneladende kan man ikke komme til at fordele points mellem flere.
Sorry.
Bent
Avatar billede thov Forsker
02. januar 2010 - 14:47 #18
Det mislykkedes, fordi du manglede et svar fra mig :-)

Men pyt - jeg tror nok jeg overlever *S*