Avatar billede Bente-Hedegaard Nybegynder
28. december 2009 - 16:48 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

PHP Windows 7 (64 bit)

Hej alle eksperter,
håbe ri kan hjælpe mig
med nogle spørgsmål.

Jeg vil gerne installere PHP
på min computer,
jeg kører med Windows 7 (64 bit)
og har læst at dette skulle give nogle problemer.

Nogle af jer der har en enkel løsning til,
hvordan man får det op at køre?
Avatar billede michael_stim Ekspert
28. december 2009 - 16:50 #1
wamp.
Ved ikke om det er lavet til 7, men mon ikke.
Avatar billede rexfox Nybegynder
28. december 2009 - 17:23 #2
Avatar billede Six Nybegynder
28. december 2009 - 17:49 #3
Jeg har lavet en guide her på eksperten der virker på win7:
http://www.eksperten.dk/guide/1155

Har du spørgsmål, så skriver du bare :)
Avatar billede Six Nybegynder
28. december 2009 - 17:50 #4
Du skal bare istedet for at hente de filer jeg skriver i guiden, hente de nyeste stabile udgivelser.
Avatar billede Bente-Hedegaard Nybegynder
28. december 2009 - 18:01 #5
Men er det ikke til Windows 7 (32 bit)?
Jeg bruger jo 64 bit versionen.
Læste et sted at der var nogle ret store problemer med det,
eftersom at IIS'en så er 64 bit men php i sig selv kun er 32 bit.
Avatar billede claes57 Ekspert
28. december 2009 - 18:11 #6
når du har php, hvorfor så bruge IIS - apache er bygget til formålet.
Hent en xampp
http://www.apachefriends.org/en/xampp.html
den kan installere sig selv med alle opsætninger, og har et lille enkelt kontrolpanel.
Det kører (på mit system er det til test-brug) fra usb-stick (dvs ikke installeret - bare lagt der) uden problemer på win7/64bit.
Avatar billede Six Nybegynder
28. december 2009 - 18:13 #7
Jeg ville også droppe IIS og bruge apache - og det fungerer upåklageligt på 64bit :)
Avatar billede Bente-Hedegaard Nybegynder
28. december 2009 - 19:04 #8
Kan apache ligge side om side med IIS,
for bruger IIS til at køre ASP.

Men nu vil jeg jo til at tage skiftet mellem de 2,
men vil ikke fjerne muligheden for at ASP fortsat kan
fungere.

Hvad er apache iøvrigt, er aldrig stødt på det førhen.?
Vil det stadigt fungere som alm. IIS?

For maskinen skal bruges til udvikling, ikke server.
Avatar billede claes57 Ekspert
28. december 2009 - 20:08 #9
til udvikling er netop xampp god. Kontrolpanelet lader dig starte og stoppe som du har behov for. Dvs slå IIS ned, og start apache evt med mysql. Test, og luk det ned igen - der er intet, der derefter tager ressourcer fra maskinen.

Min opsætning med apache/mysql/php/perl + wordpress + joomla fylder ca 200mb - og kører som sagt fra usb-stick, så jeg bærer rundt på mit udviklingsmiljø, og kan let lave en demo på andres maskiner.

Det er kun, hvis du vil køre begge samtidig, at jeg tror, du kan få problem med hvilke porte, der skal åbnes til hvad.
Avatar billede Bente-Hedegaard Nybegynder
29. december 2009 - 00:01 #10
HVordan slår jeg IIS ned?
Kan apache gøre dette?

Jeg regner med at udvikle i dreamweaver,
og MySQL ligger allerede på maskinen,
dog er min ODBC 64 (bit)
Men den skal vel skifted ud så førend at PHP/apache
kan køre der, da de vel skal bruge en 32 bit ODBC?
Eller?

Hvis jeg henter det du har linket til,
hvordan får jeg det så til at virke uden at installere,
for vil gerne lige se det først, for at se om det giver nogle
problemer osv.
Avatar billede Bente-Hedegaard Nybegynder
29. december 2009 - 00:04 #11
PS.

Inde på siden står der at xampp,
er medfølgende MySQL og PHP,
fordi det er bøvlet selv at få til at virke,
men vil det ikke gå hen og konflikte med den
MySQL installation jeg allerede har liggende?
Avatar billede Six Nybegynder
29. december 2009 - 03:17 #12
Du kan godt køre flere mysql servere, sålænge de ikke opbevarer data i samme bibliotek: http://www.mysql.com/news-and-events/newsletter/2003-12/a0000000281.html

Så jeg synes claes57 har en god løsning - og det er også en god ide, som ham, at installere skidtet på en usb-pen.

Hvis du IKKE vil køre 2 mysql servere, så kan du følge min guide, og springe "Installer mysql5" over. Du kan nøjes med punkterne "Installer apache2", "Installer PHP", "Installer PhpMyAdmin" - så skulle du gerne kunne køre php også, der kan så opstå nogle portproblemer mht. Apache og IIS. Der kan du i Apaches httpd.conf fil rette hvilken port, apache bruger. Så du f.eks. kan køre IIS filer på http://localhost og apache filer på http://localhost:500
Avatar billede claes57 Ekspert
29. december 2009 - 11:39 #13
der er en 'lite' version af xampp - det er rigeligt til test (kan ikke https:// og andre ting, som man nok ikke har brug for)
http://www.askaboutphp.com/7/installing-xampp-lite-on-a-portable-storage-device.html
bare smid det på en gammel 1gb usb-stick til test.
Avatar billede Bente-Hedegaard Nybegynder
29. december 2009 - 13:37 #14
Nu bruger jeg jo også SQLFront til min
MySQL.

Den følger vel ikke med i xampp?
Så hvordan får jeg den til at fungere sammen med det?
Avatar billede Bente-Hedegaard Nybegynder
04. februar 2010 - 16:39 #15
Fjappe, læg et svar,
har brugt din guide
Avatar billede Six Nybegynder
05. februar 2010 - 05:28 #16
Jeg behøver ikke point, bare tag dem tilbage og brug dem på noget andet :)

Godt du har fået det til at virke :)
Avatar billede Bente-Hedegaard Nybegynder
05. februar 2010 - 07:20 #17
Okay, takker :)