Avatar billede rasnier Nybegynder
26. december 2009 - 18:29 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

HP nx5000 notebook problemer

PROBLEMET:
---
Min moster har en gammel HP nx5000 bærbar. Det er en jeg engang gav hende, og den har virket upåklageligt.

Det seneste stykke tid, har hun dog oplevet nogle problemer med den. Den begyndte (Inden Windows startede op) at komme med en fejlmeddelese:

1720-SMART Hard Drive detects imminent failure (Failing Attr: 05)

Please back up the contents of the hard drive and run
HDD self Test in F10 setup

F10=ROM based setup
F1=Ignore.

----
HVAD HAR JEG FORSØGT:
----
Jeg prøvede at trykke Ignore, men uden held - Windows startede ikke op. Derefter kørte jeg HDD self test, hvor til den bare skrev:

Test1 (Quick)
Error: Read Failure
        Press any key to continue.

Prøvede herefter at boote igen - selvf. uden held.

Nu kørte jeg en xp systeminstall disk
(det er xp der er installeret)

-->repair-->Chkdsk

Den fandt 5 fejl på harddisken som den rettede. Da jeg rebootede, kunne jeg nu komme ind i XP.
(fejlen viste sig imidlertid stadigvæk, og for at starte windows, er jeg stadig nød til at trykke F1 ved opstart...

jeg har forsøgt at geninstallere windows, men som jeg regnede med, ændrede det ikke noget
---
MIT SPØRGSMÅL:
---
Er der noget at gøre for at undgå/rette fejlen?

Med venlige hilsener
Rasnier
Avatar billede Poko1 Ekspert
26. december 2009 - 19:02 #1
Kan du i bios slå SMART fra?
Avatar billede m_soender Nybegynder
27. december 2009 - 12:22 #2
Det er nok en bedre ide bare at købe en ny harddisk, da det er den som er ved at være færdig. Hvis du slår S.M.A.R.T fra i bios vil den selvfølgelig stoppe med at prompte med at der er en mulige fejl på disken, men det er jo lidt som at pisse i bukserne, på et eller andet tidspunkt vil disken dø helt og så skal ud og købe en ny disk.

For under 400,- vil du kunne have tørre bukser http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=398251

God jul, og godt nytår

/
Martin
Avatar billede m_soender Nybegynder
27. februar 2012 - 16:34 #3
Svar :o)