Avatar billede sangfuglen-bertram Nybegynder
16. juli 2001 - 17:12 Der er 31 kommentarer og
2 løsninger

Kabinet \"snurre\" efter det er slukket

Hej min storebror har lige købt en ny pc, (det er et codegn kabinet) Og efter man har slukket pc\'en snurre den stadig og det erpisse irreterende at høre på... Specielt når man skal til at sove... kan man slå noget fra i bios eller noget så kabinette slukker sig helt?
Mange tak
Avatar billede euroman28 Nybegynder
16. juli 2001 - 17:18 #1
ja..han kan slukke helt ved at holde powerknappen inde i mere end 4 sekunder.
Dette kan slås fra i biosen så den slukker helt med det samme.
Avatar billede euroman28 Nybegynder
16. juli 2001 - 17:20 #2
der er et sted i biosen under power management hvor du vælger \'soft off\' eller \'suspend\'...prøv at ændre denne setting.
Biosmenuen kan variere lidt fra bundkort til bundkort, men princippet er det samme.
Avatar billede retaxes Nybegynder
16. juli 2001 - 17:23 #3
Er det win2k skal man strømstyring og avanceret sætte den til sluk.
Avatar billede retaxes Nybegynder
16. juli 2001 - 17:23 #4
rettelse:
Er det win2k skal man i kontrolpanelet - strømstyring og avanceret sætte den til sluk.
Avatar billede euroman28 Nybegynder
16. juli 2001 - 17:28 #5
win2k sparker røv.
Avatar billede jadetermig Nybegynder
16. juli 2001 - 17:40 #6
Sure thing!! Bare hiv stikket ud. Jeg lover det virker!!!
Avatar billede euroman28 Nybegynder
16. juli 2001 - 17:44 #7
Måske det er poltergeist...så virker det med stikket ikke.
Avatar billede retaxes Nybegynder
16. juli 2001 - 18:08 #8
Er det ikke lidt omstændeligt at hive stikket ud når man bare kan afslutte win2k (forudsat det er win2k du har) og vente et øjeblik, så lukker og slukker den.
Avatar billede euroman28 Nybegynder
16. juli 2001 - 18:10 #9
Win2K lukker selv ned når der trykkes på powerknappen. Hvis bundkortet altså understøtter ASPI.

Skide smart.
Avatar billede retaxes Nybegynder
16. juli 2001 - 18:13 #10
Hvordan ser man om ASPI er der?
Avatar billede retaxes Nybegynder
16. juli 2001 - 18:15 #11
Det er muligt jeg har det, det sker en sjælden gang at jeg slukker ved at holde afbryderen inde i 4 sekunder, når jeg genstarter kommer der ingen fejlmeldinger, har dog lukket for alle åbne programmer!
Avatar billede euroman28 Nybegynder
16. juli 2001 - 18:15 #12
ASPI æder en IRQ..så det kan du se fra windows.
Avatar billede retaxes Nybegynder
16. juli 2001 - 18:23 #13
Jeg kan ikke se at Aspi æder en irq, men jeg har Aspi32 inde og ACPI der benytter irq3
Avatar billede sangfuglen-bertram Nybegynder
16. juli 2001 - 18:33 #14
Det er windows 98se der virker det med bare at trykke på power knappen og den lukker ned selv også!

Jeg vil ihvertfald prøve det her :

han kan slukke helt ved at holde powerknappen inde i mere end 4 sekunder.
Dette kan slås fra i biosen så den slukker helt med det samme.
Avatar billede retaxes Nybegynder
16. juli 2001 - 18:39 #15
Jeg foretrækker at lade den vente de 4 sekunder, det er så ærgerligt at trykke forkert og så vente til den er i windows igen, derfor!
Avatar billede euroman28 Nybegynder
16. juli 2001 - 18:49 #16
retaxes...det er selvfølgelig ACPI.
Jeg roder bare lidt rundt i begreberne.
Avatar billede retaxes Nybegynder
16. juli 2001 - 19:04 #17
euroman28> Så jeg har altså ACPI!
Men, for ikke at komme helt væk fra emnet så skal spørgeren kunne slukke for pc, enten ved at den går i dvale, hvad jeg tror den står til nu eller også er der Standby og den sidste mulighed er Sluk, det er den han skal bruge under Kontrolpanel - Strømstyring - Avanceret.
Avatar billede euroman28 Nybegynder
16. juli 2001 - 19:20 #18
Det er rigtigt hvis han kører Win2000...den sikre måde er at sætte det i biosen. Det er altid biosen der bestemmer.
Avatar billede sangfuglen-bertram Nybegynder
16. juli 2001 - 19:29 #19
Det er jo et atx kabinet så burde den ikke slukke HELT automatisk når man har trykket alt+f4 og \"lukke computeren\"
Avatar billede retaxes Nybegynder
16. juli 2001 - 19:35 #20
Jo, det burde den, men prøv lige det jeg skrev om Kontrolpanel - Strømstyring - Avanceret, der er et lille vindue hvor der kan stå Dvale, Standby eller Sluk, det er den sidste - Sluk- du skal bruge.
Avatar billede euroman28 Nybegynder
16. juli 2001 - 19:35 #21
Nej en ATX-strømforsyning kan styres fra bundkortet. Derfor er det er muligt at slukke den automatisk. Men det kræver at den er sat til at gøre det.
ACPI gør så yderligere at Operativ Systemet kan styre strømforsyningen via bundkortet.
Avatar billede retaxes Nybegynder
16. juli 2001 - 19:42 #22
Hvad står der i din bios under Powermanagement?

Står der noget om ACPI-function = Disablet, den skal stå på Enabled, så skulle det gerne funke!
Avatar billede retaxes Nybegynder
16. juli 2001 - 19:44 #23
Står der noget om PM control by APN = Yes or No
Avatar billede retaxes Nybegynder
16. juli 2001 - 19:44 #24
Rettelse:
Står der noget om PM control by APM = Yes or No
Avatar billede sangfuglen-bertram Nybegynder
16. juli 2001 - 19:54 #25
Nu bor jeg ikke lige hvor min storebror gør... men så snart jeg kommer ind til ham kigger jeg efter de ting der! Hvad kan de hjælpe?

Det med strømforsyningen fra kontrolpanel  var det ikke kun noget du kunne ændre i windows 2000?
Avatar billede retaxes Nybegynder
16. juli 2001 - 20:03 #26
Jo, hvis du tænker på Kontrolpanel-Strømstyring osv.
Avatar billede francke Nybegynder
16. juli 2001 - 21:54 #27
Det kan man squ\'da også i Win.me Kontrolpanel/strømstyring/avanceret!!
Avatar billede retaxes Nybegynder
16. juli 2001 - 22:11 #28
francke> Rolig nu ;o)
Avatar billede bunji Nybegynder
16. juli 2001 - 23:24 #29
har du prøvet windows update, der er noget der hedder shutdown patch 2 eller 3 styk de virker for det meste når man ikke kan slukke pc
Avatar billede sangfuglen-bertram Nybegynder
17. juli 2001 - 10:27 #30
Den kan vist også godt slukkes men så skal man holde knappen inde i 4 sek...
Avatar billede bunji Nybegynder
17. juli 2001 - 19:31 #31
ja men dette kan måske få det til selv at slukke, en anden muglig her er at bytte rund på rækkefølgen af dine pci kort, hvis det virker er det på grund af at syncro problemmer.
Avatar billede sangfuglen-bertram Nybegynder
20. oktober 2001 - 20:56 #32
Ok mange tak alle
Avatar billede retaxes Nybegynder
17. januar 2002 - 12:52 #33
Og i lige måde ;o)

www.fotx.net/retaxes