Avatar billede ellegaarddk Nybegynder
21. december 2009 - 08:50 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Zyxel Access points mister netværksforbindelse

Jeg har en installation med 10 Zyxel Zyair access points, blandet G-3000H og G-1000v2. Det har alle fast ip og seneste firmware.

Med mellemrum falder et access point ud og kommer ikke på igen før det bliver genstartet. Nogen gør det tiere end andre, men alle har gjort det på et eller andet tidspunkt.

Jeg henter logs via syslog til en central server, og der er ingen indikationer på noget som helst før det lukker af.

Der er wireless forbindelse til AP'et, men det kan ikke pinges (telnet'es eller andet) fra LAN.

Da jeg ikke sidder lokalt, har jeg ikke mulighed for at teste om man evt. kan få adgang til brugerfladen via det trådløse og af den vej se den aktuelle log. Men da eneste mulighed for igen at få kontakt er en genstart, forsvinder den gamle log i samme omgang.

Gode ideer søges?
Avatar billede 220661 Ekspert
21. december 2009 - 12:01 #1
Avatar billede ellegaarddk Nybegynder
21. december 2009 - 13:19 #2
Been there, done that, got the t-shirt...

Der er desværre ikke andet end opsætningsvejledninger, og Zyxel support mener ikke det er et problem med deres enheder - hvilket jeg ikke bare sådan uden videre godtager, så længe de ikke kan komme med et andet bud på årsag.
Avatar billede drenriza Nybegynder
21. december 2009 - 15:47 #3
Skal det forstås rigtigt at, disse 10 accespoints kører i et område. Og efter noget tid mister man forbindelsen til dem?, (nogen før andre).

Samt når det sker, så er det ikke muligt at pinge accespointet selvom der er en forbindelse?.

Eller har jeg forstået det forkert.
Avatar billede ellegaarddk Nybegynder
21. december 2009 - 21:46 #4
Ja, det korrekt forstået.

Men det er kun på LAN-siden, der ikke kan pinges. Brugerne mister naturligvis forbindelsen til omverdenen på det trådløse net, men ikke forbindelsen til selve ap'et. De kan bare ikke få tildelt ip fra DHCP-server - hvilket jo er naturligt nok.

Om man kan pinge AP'et via den trådløse forbindelse har jeg ikke kunnet teste.
Avatar billede drenriza Nybegynder
22. december 2009 - 13:07 #5
er det accesspointet der tildeler ip adresser?, eller er der en "dedikeret" server til det.

Ved ikke lige hvad det kunne være. Kan der være for store mængder trafik der får accesspointet til at ligge sig ned. Eller noget i den stil.
Avatar billede ellegaarddk Nybegynder
23. december 2009 - 11:37 #6
Nej, de har hver deres egen faste ip.

Hvis det er trafikmængden, så virker det mærkeligt at det ikke er de områder med mest trafik, der først lægger sig ned. Så jeg tror ikke at det er der årsagen er.
Avatar billede drenriza Nybegynder
27. december 2009 - 09:06 #7
tror man skal være der.
Avatar billede drenriza Nybegynder
27. december 2009 - 09:08 #8
Men jeg ville nok under alle omstændigheder tage et kik på trafik mængden. Det er det jeg syntes lyder mest som årsagen.

Så er det gjort og så kan man 100% udelukke det.

Men held og lykke med det.
Avatar billede ellegaarddk Nybegynder
18. marts 2010 - 10:03 #9
Jeg har nu udskiftet to switche (nogen små unmanaged nogen) og det har øjensynligt løst problemet.

Jeg kan ikke forklare hvorfor, men fejlen har ikke været der siden...

Smid et svar for de gode forsøg, så fordeler jeg pointene mellem jer.
Avatar billede ellegaarddk Nybegynder
24. juni 2011 - 17:40 #10
Ingen svar, så jeg æder dem selv og lukker spørgsmålet...