Avatar billede muffer Nybegynder
19. december 2009 - 13:31 Der er 2 kommentarer

opbygning af hjemmenetværk

Hej Eksperter.

Jeg er ved at ombygge mit netværk derhjemme.

Jeg har brug for forslag af udstyr og opbygning. Dette er hvad jeg har brug for.: Netværk i stuen og i 3 værelser, hvoraf 2 af værelse godt må være trådløst. Men resten skal være kablet da jeg planlægger at købe en netværks harddisk eller NAS. Jeg vil gerne have mine film rippet og lagt på hdd så jeg kan se dem over mit netværk. Jeg vil desuden også gerne sætte en form for mail server op.

Mit modem er i stuen. Her har jeg brug for en router/switch. På værelse 1 (Kontor) har jeg brug for en switch til 2 computere, en net hdd. 1 printer, samt evt. en NAS også.

Mit udstyr.:

Jeg har idag ISP hos TDC. og har deres modem (til adsl og yousee tv samt telefon)

Dlink DI-524 "4 ports wifi router"

Jeg vil gerne høre forslag til udstyr og opsætning.
Avatar billede claes57 Ekspert
19. december 2009 - 15:04 #1
glem mail-server - det kræver fast ip-adresse (koster ekstra), og du er mere sårbar for angreb udefra, da du selv skal styre sikkerhed/opdateringer der.
Du kan i stedet bruge gmail, eller via din tdc-konto - deres web-interface, så du kan tilgå dine mails fra alle maskiner.

Mht lan - brug det el-net baserede system, så har du lan-adgang ved alle stikkontakter i huset, og slipper for lange kabler.
se mere på http://komputer.dk/test/netvaerk/zyxel-pla-401-v3
Avatar billede drenriza Nybegynder
21. december 2009 - 15:42 #2
hvorfor gør du ikke bare alt trådløst?, med 802.11n standarden.

Så kan du også sætte det op, til at du evt kan gå rundt med en bærbar i huset uden at miste netværks-forbindelsel.