Avatar billede lytzen Nybegynder
16. december 2009 - 16:00 Der er 4 kommentarer

Oprettelse af nyt netværk

Jeg skal have lavet et nyt netværk i mit hus. Derfor har jeg brug for eksperthjælp til at finde den mest optimale løsning.

Jeg har nogle laptops, en telefon og en ipod der kun understøtter 802.11g. Min stationære pc understøtter det nye 802.11n(med en usb dongle), men jeg kan også benytte et almindeligt netkabel.

Desuden har jeg en Apple TV boks der understøtter 802.11g/n samt tre Apple Airport express som understøtter 802.11g/n.

Jeg skal bruge Apple TV'en til at streame musik til de enkelte Airport express stationer, der nok skal sættes op som udvidelse til et eksisterende netværk.
Apple TV'en skal kunne gå på nettet og jeg skal benytte Ipod'en som fjernbetjening til Apple TV'en. Hvis det ikke var tilfældet kunne jeg bare lade Apple produkterne køre deres eget n-netværk og derved få optimal hastighed.

Jeg har ikke forstand på de der g/n dualband routere, men kan sådan en sørge for at når en n-enhed snakker med en n-enhed så sker det med n-hastighed og hvis en n-enhed pludselig skal snakke med en g-enhed så kan de også finde ud af det?
Det ville jo være den bedste løsning, for så behøver jeg kun et netværk som understøtter både g og n hastigheder.

Alternativt kan jeg også lave et komplet g-netværk. Men så får jeg ikke udnyttet n-hastighederne.

På forhånd tak!
Avatar billede drenriza Nybegynder
16. december 2009 - 18:28 #1
Altser det er sådan med accespoints eller en router med indbygget accespoint.

At de kører efter den langsommeste enhed på netværket. Det ville sige at et mixed n og g netværk så ville hele det trådløse netværk køre med g hastighed. og hvis der er en ældre maskine på netværket med et g netværkskort så ville hele netværket kører med den hastighed som det kort kan trække. Hvis det er slidt og kun kan trække 11mb/s, så kører hele netværket med 11mb/s hastighed.

Angående n routere ville jeg råde dig til linksys udstyr. Som er cisco,s datter-firma. (tror jeg nok det hedder, det hører under cisco).

Du siger også at du skal have det i hele dit hus som jeg forstår det. Nu ved jeg ikke noget om dit hus, men det kunne godt tænkes at du skulle købe 1 n router of derefter nogle n accespoints til at dele signalet ud i hele dit hus.

Der er også de gyldne regler for at få det meste ud af dit netværk.

Den trådløse-router/accespoints,
skal helst stå i midten af et rum i vandret position.
skal ikke stå ditekte over en host(din pc, apple produkter mm. der skal modtage signalet)
skal stå så længst væk som muligt fra større metal genstande.(og skal helst ikke stå klods op og ned af en enhed der skaber et magnetisk-felt. eksemple: mikrobølgeovn/andre trådløse enheder)
skal helst ikke være monteret op af en væg, der vender ud mod en vej/have(så "skyder" den halvdelen af signalet ud hvor det ikke skal bruges:)
skal ikke være monteret op af en solid beton væg (det kan signalet ikke komme igennem)

ellers sund fornuft.

Hvis du har nogle spøglsmål, så ville jeg prøve så godt som muligt at svare.

vh
Avatar billede drenriza Nybegynder
16. december 2009 - 18:32 #2
Når jeg husker det:

Ja g og n enheder kan godt finde ud af at kommunikere sammen. Det er et setup i router-konfigurationen der hedder mixed. Det lader flere forskellige standarder kommunikere sammen (så længe standarderne understøttes af routeren/accespoints.)

et 100% g netværk kan ikke snakke sammen med n netværk.
men et
100% n netværk ville kun kunne snakke sammen med et g netværk. Fordi n er bagud kompatible med g. Men g er ikke "forud-kompatible" med n. Hvis man kan sige det sådan.
Avatar billede drenriza Nybegynder
17. december 2009 - 11:25 #3
Nu er der jo også det med accespoints.

Hvis du har et kable til hvert af dine accespoints connected til en switch der er connected til et wan. Så skal dine accespoints dække hiandens signal med 10-15% på en frekvens der skiller dem 5 kanaler af.

f.eks.
AC1 kanal 1
AC2 kanal 6
AC3 kanal 11
AC4 kanal 16

5 kanaler = 22mhz.

ikke 1,2,3,4 lige efter hianden.

Hvis du skal repeate et signal fra et accespoint connected til et wan til 1 eller flere accespoints (der ikke er connected til et wan) så skal de dække hiandens signal med 35-40%. For at kunne repeate det vidre. Og stadig have den 5 kanals mellemrum.

SSID skal også være det samme på alle accespoints. Og så ville du kunne gå rundt med din bærbar i hele dit hus uden at tabe signalet (hvis dine accespoints dækker hele området i dit hus).

Håber det giver mening.
vh.
Avatar billede lytzen Nybegynder
02. april 2012 - 14:37 #4
Skriv et svar, så får du points. Jeg har glemt at afslutte tråden.