Avatar billede soga Praktikant
16. december 2009 - 14:36 Der er 15 kommentarer

Kan ikke boote efter ændring fra primary til logical parttition.

Hejsa..

Jeg har på min laptop installeret windows 7, samtidig med at der var XP på den, jeg ville formatere XP, og læste mig frem til at jeg skulle bruge partition magic til at ændre mit windows XP drev fra Primary til logical. Det gjorde jeg så..

dvs. at drevene nu ser således ud

Dell backup: Primary
C: Windows XP - Logical
D: alt mulig skrammel - Logical
G: Windows 7 - Logical

Og nu kan den ikke boote op.. Jeg har været en kæmpe klovn ikke at tage backup, jeg har nogen ret vigtige ting på mit G drev, som jeg skal bruge til b.la. eksamen på fredag.

Hvad kan jeg gøre?
Avatar billede soga Praktikant
16. december 2009 - 14:39 #1
Skal lige siges at grunden til at jeg ville formatere det drev XP lå på, var for at ligge drev C og D sammen således at jeg fik mere plads..
Avatar billede Slettet bruger
16. december 2009 - 15:03 #2
lån eller køb sådan et kabel og sæt harddsiken til en anden pc og hiv det ud  du skal bruge

du kan købe det i de fleste pc forretninger

http://komputer.dk/test/blandet-hardware/sandberg-usb-all-in-1-hard-disk-link

lad os tage den derfra
Avatar billede soga Praktikant
16. december 2009 - 15:06 #3
Burde det ikke kunne reddes med et program man starter op på  via cdrom drevet?
Avatar billede Slettet bruger
16. december 2009 - 15:26 #4
jeg ville aldrig rode med det  før jeg havde hevet det ud jeg skulle bruger - er det ikke det du vil.

du har rodet med 2 styresytemer i din pc lige inden eksamen og der ligger noget du skal bruge.

koncentrer dig om det først.

det burde du løse først - hvorfor bruger du ikke kun windows 7

kan ikke lige se det smarte i at have xp på også - win 7 kan køre de fleste spil og andet i kompatibel xp mode.
Avatar billede soga Praktikant
16. december 2009 - 15:29 #5
Det var også meningen at jeg ville fjerne XP, men for at fjerne XP skulle jeg ændre drevet fra primary til logical- så vidt jeg læste mig frem til..

Det problem jeg kan se jeg har nu, er at jeg intet primary har, ud over min DELL utilities..
Avatar billede thov Forsker
16. december 2009 - 15:30 #6
Måske duer Vista's 'Recovery console' på Windows 7 - de benytter jo begge to en bootloader, som kan redigeres med BCDEDIT.

Hent et .ISO image herfra: http://www.bleepingcomputer.com/tutorials/tutorial147.html og brænd det på CD.

Her er en brugsforvirring: http://www.filefront.com/13796855/Vista_Recovery_Disc.iso
Avatar billede Slettet bruger
16. december 2009 - 15:35 #7
ja det kan udemærket være forsent allerede men ---------------endnu engang

red nu det der skal reddes inden du roder mere. du risikerer at alt forsvinder.

lær så af det og stol ALDRIG på en dum pc der paluselig får egne ideer.

der findes andre måder at hive ud på men som jeg har skrevet lidt om her

http://www.eksperten.dk/spm/895598#reply_7505284
Avatar billede soga Praktikant
16. december 2009 - 15:44 #8
Jeg har fået reddet mit eksamens stof, via et program der edder Spotmau.. programmet indeholder også features til at ændre på partitions, dog er det ikke så avanceret at man kan ændre om de skal være primary eller logical, desværre :/
Avatar billede Slettet bruger
16. december 2009 - 16:32 #9
ja men så er det næste fase

boot op på windows 7 og fjern og opret de /den partion du ønsker og geninstaler den

http://www.helgec.dk/vista-install.html

m.v.h
Avatar billede Slettet bruger
16. december 2009 - 16:33 #10
Jeg tror godt jeg kan hjælpe hvis du er interesseret
Avatar billede soga Praktikant
16. december 2009 - 16:46 #11
Jeg hentede Hirens BootCD og kørte partition magic via den, og ændrede min win XP til primary igen, og vupti det virkede :)

Næste trin er så at jeg skal have fjernet XP fra systemet så jeg kan  sætte D og C drevet sammen- men samtidig skal jeg kunne boote fra windows 7..

Hvordan gør jeg lettest det?
Avatar billede thov Forsker
16. december 2009 - 21:16 #12
Du skal jo nok fjerne muligheden for boote på XP, inden du piller ved partitionerne.

Det burde EasyBCD kunne klare http://www.intowindows.com/download-easybcd-for-windows-7/
Avatar billede Slettet bruger
17. december 2009 - 08:06 #13
sloggan har du ikke et spøgsmål du mangler at svare på

se under #10
Avatar billede soga Praktikant
17. december 2009 - 15:32 #14
Jo, jeg har..

jeg kunne godt bruge hjælp, men nu er jeg jo nået lidt videre end tidligere hvor at jeg slet ikke kunne boote op. nu skal XP bare slettes og windows7 skal blive bootable uden XP.
Avatar billede Slettet bruger
17. december 2009 - 16:49 #15
så har du 2 valg at vente på helgec der godt ville guide dig.

men hvis han ikke har tid er løsningen lige til højre benet

under #9

jeg fjerner altid partition c og opretter en ny i et huk - aå bliver c auto formateret og er helt ren.
ja du kunne jo også opdele harddisken på en anden måde hvis du ønskede det.

man sætter windows 7 i drevet og booter op på den gør ligesom i vista under linken fra helgec.

lad os høre hvad helged mener