Avatar billede cozey Nybegynder
15. december 2009 - 12:49 Der er 10 kommentarer

benytte to baggrunde i tabel?

Hej Eksperter.

Jeg har en tabel med en baggrund, som fader ud. problemet er at højden på denne tabel er variabel, og når den bliver for lang gentages baggrunden, hvilket ser dumt ud.

Er der mulighed for, via css eller andet, at benytte et billede som baggrund, og hvis tabellen bliver længere end billedet, så benytte et andet billede som baggrund på resten?

Jeg ser frem til at høre fra jer og på forhånd tak.

DBH
Daniel
Avatar billede keysersoze Guru
15. december 2009 - 13:11 #1
du kan ikke sætte mere end ét baggrundsbillede pr element. Den lette løsning på dit problem er at slå repeat fra;

background-repeat:no-repeat;

Den større løsning går på at lægge ét billede i din tabel og et andet billede i fx en div inden i tabellen.
Avatar billede dork Nybegynder
15. december 2009 - 15:41 #2
Hvis nu baggrunden fader ud i en bestemt farve kan du bare sætte background-color: (den farve den fader ud i til sidst);
Men ved jo ikke hvordan det lige ser ud eller om det er det der er brug for.
Avatar billede keysersoze Guru
15. december 2009 - 16:04 #3
At sætte en baggrundsfarve vil, hvis du læser spørgsmålet, ingenting løse i dette tilfælde da baggrundsbilledet gentages - skal en baggrundsfarve give mening skal background-repeat som allerede nævnt også styres.
Avatar billede dork Nybegynder
15. december 2009 - 19:07 #4
Er godt klar over det ikke er løsningen. Den har du beskrevet.. Ville bare sige hvad man kunne gøre for evt. at få det til at se pænt ud.. :) My bad... Ku godt have forklaret mig selv bedre kan jeg se... Men løsningen er i din første kommentar.. :) God jul.
Avatar billede mireigi Novice
16. december 2009 - 19:35 #5
#keysersoze:

Man kan vel egentlig bare bruge:

<table style="background-image:url(''); background-repeat:repeat-y; background-position:bottom;">
  <tr>
    <td style="background-image:url(''); background-repeat:no-repeat; background-position:top;">
    </td>
  </tr>
</table>

Det forudsætter selvfølgelig at der kun er én celle i tabellen til indhold.
Avatar billede keysersoze Guru
16. december 2009 - 19:49 #6
ja - selvfølgelig, for det er jo to forskellige elementer. En tabel inde i en tabel vil selvfølgelig også kunne gøre det hvis nu den indre tabel har mere end én td - men nu er der jo heldigvis ingen der benytter tables til design mere ;)
Avatar billede mireigi Novice
16. december 2009 - 22:25 #7
Tables er nu altså dejligt at bruge når der skal fremvises en bunke data eller der skal opstilles en formular, men ellers er jeg enig.
Avatar billede keysersoze Guru
16. december 2009 - 22:49 #8
bemærk også at jeg sagde "til design" - en tabel er beregnet til at vise tabullerede data og der falder dine ting vist ind under.
Avatar billede mireigi Novice
16. december 2009 - 23:20 #9
Arrrrr - You hit me Scotty!

Du har selvfølgelig ret, mig der lige havde overset den der :)
Avatar billede keysersoze Guru
05. april 2010 - 11:34 #10
lukketid?