Avatar billede ronniwenzell Nybegynder
14. december 2009 - 17:25 Der er 9 kommentarer

Dårligt signal med ny N-tekn. router + smides af når en anden comp logger på wifi

Kære alle kloge folk!

Jeg har købt en Cisco (Linksys) WRT610N (Dual-N Band, Ultra Range Plus) router, så min kæreste og jeg ville have god, stabil forbindelse til nettet..

Dog oplever vi underlige ting:

1) Dårligt eller intet signal når vi sidder 10m fra routeren (uden døre eller beton-vægge imellem) ...?

2) Når én af os logger på, ryger forbindelsen hos den anden ...?

Jeg spurgte i forretningen, som foreslog at ændre kanalen (channel) til eks. 11, hvilket vi har gjort - men uden forbedringer...??

Skulle N-teknologi ikke have stærkere forbindelse? Og det er en "dual band" (two N radio bands, twice the bandwidth).

Hjælp... :-(
Avatar billede james_t_dk Juniormester
14. december 2009 - 20:31 #1
Har i N netkort i jeres PC'er?
Avatar billede james_t_dk Juniormester
14. december 2009 - 20:41 #2
I kan uden et N-netkort ikke udnytte N delen af routeren.
Så kan i med fordel sætte den til kun G.

Desuden skal i overveje at opdatere firmwaren i routeren, se manualen, da nogle N-routere køre "draft" og det kan de fleste opdateres ud af.

Hvis den køre draft er det kun netkort fra samme producent den virker med.
Avatar billede ronniwenzell Nybegynder
15. december 2009 - 03:01 #3
Hej James. Nej, intet N-netkort i PC'erne, så jeg har sat routeren til kun at køre B/G som du foreslår.

Jeg fandt også en lidt nyere firmware, som jeg opdaterede routeren med, men jeg må indrømme at nettet har samme problemer, hvis ikke en smule værre faktisk:

Nu kan min kæreste slet ikke logge på, og jeg har oftere "intet net" mod tidligere "meget lavt" signal (...?)

Jeg har med Netstumble tjekket kanalerne på de andre net i nærheden og min router er den eneste der kører på kanal 10...

Føler mig en smule lost, men er selvfølgelig heller ingen haj til sådan noget her...
Avatar billede james_t_dk Juniormester
15. december 2009 - 05:37 #4
Hej Jeg skl lige have set router manualen og det kan jeg desværre først i aften.
Men er der en mulighed for at vælge land eller område. Så bør du vælge Europa. Prøv også med en reset af routeren (hold reset knappen inde i mindst 10 sek) du mister hele din opsætning, men det kan nogle gange løse problemet.

Ellers er jeg på igen omkring kl 20.

J;-)

PS. Overvejer selv den router!
Avatar billede ronniwenzell Nybegynder
15. december 2009 - 17:23 #5
Jeg har prøvet at lede i opsætningen, men finder ikke noget sted, hvor man kan vælge land eller område - udover tidszonen, som jeg allerede har sat til GMT+1.

Reset har heller ikke hjulpet :-/

..men du må da godt købe min router; det kan være den er bedre tjent hos én, der kan styre indstillignerne ... så køber jeg en anden ;)
Avatar billede james_t_dk Juniormester
15. december 2009 - 20:21 #6
Prøv lige at se her: http://forums.linksysbycisco.com/linksys/board/message?board.id=Access_Points&thread.id=10278

Ser ud som om andre har samme spørgsmål, men at det kan rettes.
Avatar billede ronniwenzell Nybegynder
18. december 2009 - 02:04 #7
Hej James. Beklager, der er gået lidt tid; var i århus hele dagen igår og idag.. Læste indlægget på forum og gjorde som der stod.

Min kæreste og jeg være på, på samme tid nu, men signalet er stadig lavt ude i køkkenet; 10 meter fra routeren i - så godt som - helt direkte og ubrudt linje... Jeg ved virkelig ikke hvorfor den ikke rækker længere, når den kostede 1400 kr, og reklamerer med "Ultra Range Plus"... (??).... hmm...
Avatar billede james_t_dk Juniormester
18. december 2009 - 05:29 #8
Hvis du har givet 1400 kr for den er du blevet snydt. Den er på edbpriser til under 1100 kr: http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=465830&q=wrt610n&sp=all

Desuden virker Ultra range plus kun hvis man bruger ultra range plus netkort fra samme leverandør som routeren! Der ud over er ultra range plus formentligt kun gældende for N delen af routeren.

Det kan være at væggen til jeres køkken er beklædt med et materiale der gør det svært for signalet at passere. I ældre huse kom man gerne Alukraft i væggene og dette stopper signalet med det samme.

En høj placering, for eksempel helt oppe ved loftet, kan forbedre dit signal, men der er ingen garenti!
Avatar billede james_t_dk Juniormester
18. december 2009 - 05:33 #9
For nogle uger siden kostede den router faktisk under 800 kr!