Avatar billede gah1 Nybegynder
14. december 2009 - 16:17 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Nybegynder trådløst netværk

Et spørgsmål som for mange nok mener, er simpelt, men..

Jeg har en stationær Vista computer som via kabel er tilsluttet en boks fra TDC som giver mig 4 Mbit bredbånd.

Jeg vil nu også anskaffe mig en bærbar computer med Windows 7 uden indbygget diskdrive, som skal tilsluttet mit bredbåndsnet, trådløst.

Mine spørgsmål er; skal jeg blot købe en router som med kabler indsættes mellem TDC boksen og den stationære computer?

Hvis ja, skal en sådan ikke konfigureres, og hvordan gøres dette, når den bærbare computer ikke har et CD drev?

Jeg kunne også tænke mig at printe på samme printer fra begge computere, jeg har set at man kan få routere med USB stik, tilslutter man blot printeren til dette stik?

Jeg har bestemt mig for at det skal være type "n" trådløst udstyr, men forslag til simpelt og let opsætteligt udstyr modtages med glæde.

M.v.h.
Avatar billede nemlig Professor
14. december 2009 - 17:03 #1
Det er korrekt, at du skal have en trådløs Router mellem TDC-modemmet og den stationære PC (access-point kan også klare det). Routeren kræver normalt ikke særligt software, og tilgåes fx. fra den stationære.
Med routeren følger vejledning, og adgang til Routerens opsætning sker normalt gennem din Browser ved at skrive en bestemt IP-adresse i adressefeltet. Herved får du adgang til routerens opsætning, og du kan så opsætte det trådløse netværk.

Nu findes der mange løsninger med printere, men du kan fx. vælge en USB-løsning, som tilsluttes routeren, men du kan også vælge en printer, som har trådløs netværksopsætning eller kablet netværk.
Du kan også tilslutte printeren til din stationære PC'er via USB og printe fra din bærbare via netværket. Det kræver dog at din stationære er tændt.
Avatar billede gah1 Nybegynder
14. december 2009 - 22:45 #2
Tak for hurtigt svar, ang. printer så tænke jeg, at den kunne tilsluttets routeren via USB stikket og at jeg så kunne printe fra den trådløse computer og fra den stationære computer når den er tændt.
er det korrekt forstået?

Nogen forslag til en en let opsætbar router som vil kunne klare mine krav?
M.v.h.
Avatar billede nemlig Professor
15. december 2009 - 07:58 #3
Der findes et stort udvalg i forskellige kvaliteter.
TDC tilbyder selv deres kunder en netgear router i den billige ende, som jeg også selv har haft. Det er ikke verdens bedste, og den har drillet mig i fx. counterstrike spillene.
Jeg har anskaffet mig en linksys, som virker rigtigt godt, men er også i den dyrere ende.
Hvis du ikke har særlige krav, vil jeg mene, denne her kan være et godt bud:

http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=121456

Men som sagt, så findes der en masse andre i den billige ende.
Avatar billede gah1 Nybegynder
15. december 2009 - 09:51 #4
Hej igen, tak for svar, men det var nu en "n" router jeg tænket på.
Med hensyn til at tilslutte en USB printer er det så let som jeg skriver i mit spørgsmål?

M.v.h.
Avatar billede nemlig Professor
15. december 2009 - 10:27 #5
Denne her klarer det hele.
Det er korrekt, at du blot tilslutter printeren i routerens USB-stik, men printerdrivere skal fortsat installeres på de forskellige PC'ere.
Her skal du følge vejledningen, der følger med routeren, da Husk at følge Router-vejledingen for printeropsætning inden du installerer printerdrivere.
Men jeg vil mene, at det kommer af sig selv, og at det ikke er svært.
Ellers må du jo skrive igen....:)
Avatar billede nemlig Professor
15. december 2009 - 10:28 #6
Avatar billede gah1 Nybegynder
15. december 2009 - 11:58 #7
Jeg takker, så er der vist noget om at du skal skrive et svar så jeg kan give dig points.

M.v.h.
Avatar billede nemlig Professor
15. december 2009 - 12:04 #8
Velbekomme. Her har du et svar.