Avatar billede chph Nybegynder
11. december 2009 - 11:40 Der er 3 kommentarer og
3 løsninger

Analysering af hjemmeside

Hey alle sammen.

Jeg har fået til opgave, at skrive om

www.ekstrabladet.dk.

Jeg skriver i Dansk/IT, hvor størstedelen er IT. Nu er jeg løbet ind i nogle ting, som jeg ikke helt ved hvad indebærer, eller hvad jeg skal gøre.

Jeg skal svarer på følgende, men jeg ved ikke hvordan jeg tjekker det.

Hvilke programmeringssprog er der benyttet?
Er der tilknyttet en database?
Er der tilknyttet et ERP-system?
Overholder hjemmesiden internettets standarder?

På forhånd tak, og god jul.

Mvh. Christopher
Avatar billede mc_fly Nybegynder
11. december 2009 - 11:50 #1
Hej chph

Lektiehjælp, hehe. Den ser man ikke så tit herinde ;-)
Prøv at læse lidt om .ece filer.

Du kan validere om en hjemmeside overholder w3 konsortiets standarter her:
http://validator.w3.org
Avatar billede jps6kb Novice
11. december 2009 - 11:51 #2
Hej Christopher,

-Programmeringssprog
Kig her: http://www.fileinfo.com/extension/ece

-Database
Det er der. Selvom man sjældent kan se det i dag pga. SEO optimering, så vil en side i den størrelsesorden som regel have en underliggende database.
Der er også enkelte links endnu på siden, som hedder noget i stil med "http://ekstrabladet.dk/minside/konkurrencer/?compid=1256991&source=NATIONEN&origin=konkurrence&campaign=1256991&returnurl=%2Fnationen%2Fkonkurrencer%2F&returnname=konkurrencer".

-ERP
Det kan jeg ikke svare på.

-Standarder
http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fekstrabladet.dk%2F&charset=%28detect+automatically%29&doctype=Inline&group=0

Håber du kan bruge det til noget. ;-)
Avatar billede chph Nybegynder
11. december 2009 - 12:56 #3
Tak :)

Sprog:
har godt nok kigget på det .ece, troede bare det indholdte mere :)

Data:
Hvordan kan man se det link, kommer fra en database?
Prøver lige at få søgt på det SEO optimering, for at se hvad det er. Er det noget alle større hjemmesider benytter sig af?

Standarder:
Har også kørt den analysering, forstår mig bare ikke helt rigtig på den. Jeg har bare skrevet, at selvom der er en del fejl, behøver det ikke være kritisk, ved ikke hvad man mere kan fortælle om det? eller om det er sandt? :)
Avatar billede phoinx Nybegynder
11. december 2009 - 18:10 #4
jps6kb: Du kan da ikke se, at der bliver brugt en database ud fra den url. Du kan jo godt have URL parametre uden at have/bruge det til en database - derved vil jeg heller ikke sige at SEO (Search Engine Optimization) ikke har noget med dette at gøre.

De fleste hjemmesider, med artikler og generelt ting, som skal opdateres, kører med databaser, da dette er meget mere fleksibelt, når der skal ændres noget/tilføje noget (nyheder etc.)

ERP-system har jeg heller ikke nogen anelse om, men det kunne da tænkes, at det blev brugt til at håndtere løn til journalister osv.
Avatar billede MichaelWJ-IT Nybegynder
11. december 2009 - 18:25 #5
Hej..

programmeringssprog.

ECE (Escenic Content Engine)..
Java Script..
Flash..
Avatar billede jps6kb Novice
16. december 2009 - 13:53 #6
phonix: Det har jeg heller ikke sagt; men det kunne tyde på der var det. ;-)