Avatar billede klog_joe Nybegynder
09. december 2009 - 18:56 Der er 9 kommentarer

Skærmen tænder ikke!

Hej allesammen. Jeg har kigget i tidligere posts her på sitet, og selvom spørgsmålet er stillet før, har ingen af løsningerne virket for mig.

Jeg har en ældre computer jeg gerne skulle have op og køre igen.

Computeren blev i sin tid købt samlet, har siden skiftet GFX på den.

Bundkortet er et ASrock k8s8x.
Gfx er Ati radeon 850X pro (agp)
2 ram blokke af 512mbram i stykket

Jeg har haft lånt maskinen ud til en kammerat (virkede fint inden det) - Har nu fået den tilbage og så virker den ikke (han er en computer hat og har næppe roddet indei maskinen)

Når jeg starter den op er der flere problemer -

1. Lamperne lyser ikke rigtigt/knapperne reagerer ikke korrekt - Det med lamperne er let løst, men det der undrer mig er power knappen kan tænde computeren, men ikke slukke den når jeg holder den inde eh?

2. Der er ingen kontakt til skærmen - Fjerner jeg skærmstikket fra computeren viser min skærm et billede, hvori den fortæller at der intet skærmstik er sluttet til - Slutter jeg det til i computeren er skærmen fuldstændig sort (og power knappen blinker) - Der er ingen reaktion overhovedet.

Jeg kan altså på ingen måde få et billede på skærmen (jeg har testet med 3 skærme, alle giver samme resultat)

3. Jeg har sluttet tastatur til - der er ingen reaktion til tastaturet (ingen knapper lyser mv).

4. Der er ikke den normale biplyd (kan dog ikke huske om den normalt figurerer på denne maskine)

Køleren på gfx'et spinner (sat i apg porten med ekstra strømtilslutning fra psu)

Køleren på cpu spinner (der går altså strøm gennem motherboarded med sikkerhed!)

5. Harddisken laver ikke umiddelbart nogen lyd (her tænker jeg på den der knurrer lyd når den tænker?!)

Jeg har ikke haft mulighed for at teste med en anden hdd
, men jeg har umiddelbart svært ved at se problemet?

Umiddelbart burde mit gfx fungerer som det skulle (og jeg ville ikke mene hdd kunne give lige netop det her problem?)'

Jeg har ingen adgang til bios, jeg har testet rammene en af gangen (tvivler på begge er defekte såfremt det skulle være årsagen) Jeg har i øvrigt testet med både flere strømkabler og skærmkabler. Jeg har prøvet at sætte 20 pin stikket ordentligt i motherboarded igen, samt skiftet de 2 kabler der sidder i hdd.

Nogen gode ideer?
Avatar billede kemiskdild Nybegynder
09. december 2009 - 19:02 #1
Hmmm du har godt nok testet alt :)

Har bundkortet et on-board graffikkort som du kan tilslutte skærmen til, udenom gfx kortet, ville være en let måde at teste om det er dit gfx kort den er gal med :)
Avatar billede klog_joe Nybegynder
09. december 2009 - 19:03 #2
Ligepræcis, men nej det har det desværre ikke :(.. Og jeg ligger desværre ikke inde med nogen apg kort :/
Avatar billede MichaelWJ-IT Nybegynder
09. december 2009 - 19:05 #3
Hej..

Prøv at tage batteriet ud og Data+strøm kabler fra HD og CD/DVD/BR fra..

Evt.. grafikkortet (har du et andet eller onboard ?)
Avatar billede klog_joe Nybegynder
09. december 2009 - 19:07 #4
Batteriet ligger i øjeblikket ved siden af mig. DVD/Cdrom er allerede koblet fra (og har ikke givet nogen effekt.) prøver om 2 mins med batteriet i igen.

Ingen onboard eller andre GFX desværre :(
Avatar billede klog_joe Nybegynder
09. december 2009 - 19:14 #5
Har prøvet at sætte batteriet i nu
Har også prøvet at starte op uden GFX

Får stadig intet Bip heller.

Lugter lid af et defekt, dog strømførende motherboard?
Avatar billede TLundThuen Nybegynder
09. december 2009 - 20:25 #6
Jeg har måske overset det men du har kun testet med et grafikkort. Korrekt? I så fald kan det lige så godt være grafikkorttet og ikke mobo der fejler noget. Hvilken sokkel skal grafikkortet passe i? Hvor bor du. du kan få et gammelt pci kort af mig ;)
Avatar billede Poko1 Ekspert
09. december 2009 - 21:49 #7
Prøv at fjerne alle kort fr mobo også ram sæt et stk. ram i ad gangen hvis den stadig ikke bipper er det mobo hvis der altså er en lille ht eller piezo ht sluttet til!
Avatar billede champsky Nybegynder
10. december 2009 - 13:37 #8
Mit gæt er også at dit mobo har fået sig en tur. Du skriver:
"3. Jeg har sluttet tastatur til - der er ingen reaktion til tastaturet (ingen knapper lyser mv)"

Så stort set intet virker jo...
Avatar billede klog_joe Nybegynder
15. december 2009 - 17:13 #9
Nej. Men køleren på grafikkortet kører dog (og jeg tror ikke umiddelbart det er gfx'et der er i stykker). Det lugter af motherboarded - Gfx'et er i øvrigt et APG 8x Så ingen pci kort, ellers tak : )

Har i øvrigt prøvet at fjerne rammene og samtlige kort (også rammene en af gangen) #7