Avatar billede HD555 Nybegynder
09. december 2009 - 17:19 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

SEO

Jeg har nogle spørgsmål til SEO. Baggrunden er denne tekst: http://www.html.dk/artikler/00046/

Men først: Hvordan forholder man sig til keywords og Description, hvis siden er på både dansk og engelsk (adskilt)?

Søgeord.

Hvor mange søgeord må der skrives?
Citat: "find endelig søgeordssætninger". Hvordan stiller man det op, så siden ved om der er tale om f.eks. to seperate ord eller to sammenhængende ord?

META Keywords.

Citat: "Her indtastes omkring 15-20 søgeord". Er det maks man må bruge? Hvis ikke, hvad er maks?
Citat: "Søgeord som står i begyndelsen af dette tag, skal også gerne anvendes i samme rækkefølge i selve teksten". Hvad menes der med det?

"Benyt CSS for et bedre resultat".

Citat: "Når en søgemaskinerobot, kigger på en hjemmeside, sker det fra toppen, og nedad. Derfor kan det være en fordel, at noget af det første efter <head> delen, er <body> delen, hvor robotten indekserer den relevante tekst. Så er problemet bare, at man ofte har en menubar, ovenover, som søgemaskinerobotten rammer først. Og når den rammer en menubar med links, følger den altså links, og det kan give et dårligere resultat.
Derfor er det en kæmpe fordel at benytte CSS, og have selve koden til menubaren stående nederst, men angive placering via CSS, således at menuen fremkommer det rigtige sted for brugeren". Citat slut.

Her får jeg så et gok i nøden. Jeg har netop en række links aller øverst på siden. Er det ikke det der menes der et problem?
Jeg er bange for jeg ikke evner at ændre dette til css. Kender næsten intett til den slags. Men er der en (efter jeres mening) enkel og let forstålig opskrift til at ændre det, kan jeg da forsøge. Kan jeg ikke finde ud af det, er der ikke noget at gøre ved det.

Doctype.

Hvordan ved man hvilket det er der skal bruges? Og hvor skal det placeres hvordan?

Sitemap.

Har kigget på denne Sitemap generator: http://www.xml-sitemaps.com/
Jeg forstå knapt hvad det handler om. Men kan da finde ud af at gøre det der står. Bortset fra det sidste. Citat: "Download the sitemap file using this link and put it into the "public_html/" folder of your site."
"Public_html/" folder? Er det en mappe jeg skal oprette. Hvis ja, hvor og hvordan?

Det var en større omgang. Forstår for så vidt godt hvis der ikke er nogen der har lyst til at kastes sig ud i det. Viser det sig at være tilfældet, er det ok. Så må jeg prøve om jeg kan betale mig fra det i stedet.
Avatar billede keysersoze Guru
09. december 2009 - 18:05 #1
Artiklen er næppe just ny - så det er nok ikke alt der holder i dag. Mine meninger omkring tingene;

Sprog - hvis du på samme site både viser dansk og engelsk ville jeg sørge for at det fremgik af urlen hvor man hvor henne så ikke samme url både kunne være det ene og det andet. hver side på hvert sprog skal derfor selvfølgelig også have hver deres unikke meta - men bemærk, at meta så godt som ingen relevans har (hvis overhovedet nogen).

Søgeord (formentlig meta description) - en sigende og pr side unik sætning på 100-150 ord svarende til tekst i dit egentlige indhold.

META Keywords - 3-5 unikke ord pr side. det vigtigste ord først og sørg for at have det som det første af ordene i din tekst også.

CSS - med css kan du sørge for, at selvom noget kode ligger nederst i koden kan det vises som det første visuelle element i browseren. Hvis du lægger alle mulige irrelevante ting som det første i din kode vægtes det som værende vigtigere end dit indhold der først starter på fx linje 1000. HTML og CSS er et fag ligesom det er at være murer og tømrer - langt de fleste "almindelige" mennesker kan nok banke et søm i men de færreste kan bygge et hus uden tilstrækkelig viden så enten må du sætte dig rigtigt ind i faget og bygge dit hus, nøjes med at slå søm i eller få en fagmand til at bygge for dig.

Doctype - det ved man når man kan sit fag, se fx http://web-dev.dk/post/2009/06/DOCTYPE-og-valid-kode---ens-udseende-i-Internet-Explorer-og-FireFox.aspx

Sitemap - hvis du opbygger dit site med en god struktur hvor alt kan nås ganske få klik fra roden af sitet behøver du ikke et sitemap. Der er heller ikke noget til vejen for selv at programmere det.
Avatar billede HD555 Nybegynder
09. december 2009 - 18:23 #2
Hmm ..., det er værre end jeg frygtede. Siden er af en vigtighed som gør, at jeg ikke har mulighed for at skippe den. Men hvordan jeg skal finde ud af alt dette (noget af det forstår jeg udmærket) aner jeg ikke.

Jeg kan ikke springe noget af det over. Siden _skal_ funger optimalt, _skal_ kunne findes!
Avatar billede bmpi Nybegynder
09. december 2009 - 18:28 #3
Allerførst: Det er ikke det bedste link, du har fundet. Det er desværre ikke alting, der er korrekt i den artikel, selvom den giver et godt overblik over nogle af de grundlæggende ting.

Jeg vil i stedet anbefale dig Googles egen SEO-guide til webmastere: http://www.google.dk/intl/da/webmasters/docs/search-engine-optimization-starter-guide-da.pdf

Der står ikke detaljer som antal tegn i title, description osv, men den give en rigtig god introduktion til det grundlæggende SEO.

Dernæst vil jeg anbefale dig to andre SEO e-bøger: SEO-Lex 10.0 og SEO 2.0. De fås begge i en gratis Light-udgave, som indeholder det væsentligste, og dem vil du sagtens kunne få en masse udbytte fra. Fx antal tegn i de forskellige elementer.

SEO-Lex er i sin fulde udgave kun på godt 130 sider, mens SEO 2.0 er over 1200 sider. Sidstnævnte er selvfølgelig mere omfangsrig end førstnævnte, så hvis du bare skal hurtigt i gang, så er det måske SEO-Lex du skal starte med.

http://www.seo-lex.dk
http://seo.demib.dk/gratis-seo/

>Hvordan forholder man sig til keywords og Description, hvis siden er på både dansk og engelsk (adskilt)?>
- For det første: Keywords er ikke vigtige. Google læser dem slet ikke, og man skal kun skrive for en god ordens skyld (hvad nu hvis), eller hvis man bruger dem på andre måder. Skriv dem, men brug ikke for meget tid på det.

Description er det du ser under site-linket på en google-søgning. Hvis du har både en dansk og en engelsk side, og du vil have en description på begge sprog, så er du nødt til at have to forskellige sider.

<Hvordan stiller man det op, så siden ved om der er tale om f.eks. to seperate ord eller to sammenhængende ord?>

Nogle gange kan det være mere effektivt at have fx "søgemaskine optimering" fremfor "søgemaskineoptimering" som nøgleord. Det afhænger af, hvad folk søger på, hvilke branche du er i, og hvilke nøgleord din konkurrenter på Google bruger.
Brug eventuelt Adwords Keyword Tool eller Google Trends til at prøve dig frem.

<META Keywords .. >
Drop det. ;) Skriv 5-10 keywords hvis du kan, men brug ikke meget tid på det. Ingen af de store søgemaskiner læser keywords.

<"Benyt CSS for et bedre resultat"...>
Gevinsten af det artiklen foreslår her, er så lille, at det ikke er værd at bruge tid på. Google kan godt selv se, at noget er en menu, og går igen på alle sider på hjemmesiden. Google tillægger derfor ikke de links specielt meget værdi, og det er uanset om de ligger i toppen eller i bunden.
Faktisk kan det have god betydning, at Google opfatter dem som menu. Du kender det nok fra de søgninger, hvor et link har flere under-link under sig i søgeresultatet? Det er oftest også menupunkter.

<DOC type>
Se mere om DOC types her: http://www.w3.org/QA/2002/04/valid-dtd-list.html

Hvis din hjemmeside er bygget i et CMS, så er det formentligt som det skal være.

<Sitemap>
Brug heller ikke tid på det. Hvis du ikke bruger et CMS, som kan auto-generere et sitemap, så drop det helt. Det vil kræve alt for meget tid at opdatere det, hver gang du tilføjer en ny side. Sørg i stedet for at du internt på din hjemmeside har et link til ALLE sider. For hvis der ikke findes et link til en underside, så finder Google ikke den side.

Hvis du vil dykke dybere ned i verdenen med SEO, så kan jeg anbefale dig de to ovenstående e-bøger (PDF). Og ellers er du naturligvis også velkommen til at kontakte mig, hvis du ønsker noget konkrete arbejde udført.
Avatar billede HD555 Nybegynder
09. december 2009 - 18:43 #4
Citat: "Description er det du ser under site-linket på en google-søgning. Hvis du har både en dansk og en engelsk side, og du vil have en description på begge sprog, så er du nødt til at have to forskellige sider"

Ok. Det er to forskellige sider. Men hvad gør jeg med forsiden - den har samme tekst to gange, blot på hver sit sprog?

Men det er 'for så vidt' lidt ligegyldigt med svaret. For det meste af det forstår jeg alligevel ikke ordentligt, eller overhovedet. Og problemet med alle de forklaringer på netsider og i hæfter/bøger er, at jeg deværre ikke forstår meget af det jeg læser.

Jeg tror lige så godt jeg først som sidst kan lægge et link til denne tråd ind under Job/opgaver ...
Avatar billede keysersoze Guru
09. december 2009 - 18:57 #5
Det er søgemaskinerne selv der bestemmer hvad de vil vise i søgeresultatet så du kan langt fra være sikker på at det er description der vises under site-linket.

At lave et multi-sproget site kan være lidt af en udfordring - er der mere end ét sprog på én side må man enten vælge det primære sprog eller kode sig ud af det fx ved at læse klientens (i dette tilfælde søge-robottens) foretrukne sprog.

Som nævnt med HTML og CSS er SEO også et fag - man kan nå langt hvis man tager sig tid til at sætte sig ind i det, men der er alt andet lige forskel på om man gør det for sjov eller om man til dagligt arbejder med det.
Avatar billede HD555 Nybegynder
09. december 2009 - 19:05 #6
Ok. Det blev det jo ikke mere overskueligt af.

Jeg beskæftiger mig ikke med dette fordi jeg syntes det er sjovt eller har lyst. Jeg vil faktisk helst være fri. Men jeg er bare død og pine tvunget til at få den side op at køre, til at fungere bedst muligt. Men det står mig da nu helt klart, at det ikke bliver ved egen hjælp. For så vil den vist kunne ligge på nettet i 100 år, uden at blive set af en eneste.
Avatar billede HD555 Nybegynder
21. december 2009 - 21:05 #7
Læg svar.
Avatar billede HD555 Nybegynder
21. december 2009 - 21:05 #8
Gerne hurtigt.
Vil lukke profilen.
Avatar billede HD555 Nybegynder
21. december 2009 - 21:18 #9
keysersoze!???
Avatar billede keysersoze Guru
21. december 2009 - 21:39 #10
svar