Avatar billede janfritz Nybegynder
07. december 2009 - 13:04 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Windows 7 danske karakterer æøå i DOS - dansk keyboard

Hejsa venner - nogen der har et godt bud på ændringen af autoexec.nt og config.nt - når jeg skal starte mit "gamle" DSI op i windows 7.0 - så jeg får mine danske karaktere og mit danske keyboard med..
Dansk keyboard virker i et normalt DOS vindue - men ikke i dosprogrammet - heller ikke hvis jeg starter det direkte i vinduet - Jeg har som sagt lavet en PIF fil  - meget irriterende.
(jeg har på fornemmelsen det er noget med 7 eller 8 bit karakteret - men er ikke sikker..
(havde fået det til at virke i Vista - men fik ikke lavet en backup (rigtige mænd osv...shit..) så det røg i opgraderingen
Avatar billede claes57 Ekspert
07. december 2009 - 14:35 #1
prøv
http://www.dosbox.com/download.php?main=1
der er også en dansk sprogfil til - men ellers skal der nok nogle gamle dos-linjer til i config/autoexec

config.nt
country=045,865,c:\windows\system32\country.sys
device=c:\windows\system32\display.sys con=(ega,865,1)

autoexec.nt
mode con codepage prepare=((865) c:\windows\system32\ega.cpi)
mode con codepage select=865
keyb dk,865,c:\windows\system32\keyboard.sys

jeg ved ikke, om alle linjer skal bruges, eller om sti er korrekt - men sådan så dansk opsætning i dos ud dengang.
Avatar billede johnstigers Seniormester
07. december 2009 - 20:52 #2
Kan du ikke lige lukke http://www.eksperten.dk/spm/894208 :)
Avatar billede janfritz Nybegynder
08. december 2009 - 12:56 #3
Har prøvet begge dele - virker desværre ikke - kommandoen keyb - findes ikke længere - jeg prøvede at kopiere den fra vista - men forkert dos version.. - er virkelig på herrens mark da jeg bruger DSI hver dag - og har brug for danske karakterer..- håber på et snarligt gennembrud..
Avatar billede claes57 Ekspert
08. december 2009 - 15:26 #4
større omvej - men det virker...
Start med at hente Sun VirtualBox, og installer det - det giver mulighed for at køre andre OS på maskinen uden at genstarte.
I VirtualBox opretter du så en maskine med fx win98 eller xp - hvad du nu har liggende på cd - sæt ram til 512mb, og give den 10gb dynamisk harddisk (den bruger kun den nødvendige plads - ikke 10gb).
Når windows er installeret (du skal formatere den virtuelle maskine, og indlæse helt fra grunden), så skal du i menuen Devices vælge 'install guest...' - det gør flere ting muligt.
Du indlæser nu DSI på den virtuelle maskine - og i menuen Machine vælger du 'seamless mode'
Den virtuelle maskine kan nu kun ses via sin egen process-linje, hvorfra du kører DSI - alle andre programmer kører via vistaens process-linje.
Husk at tage den virtuelle maskines filer med i din backup.

Microsoft har til win7 faktisk lavet en tilsvarende xp-maskine der kører skjult efter samme princip - med dos-programmer er jo tilbage til win98 eller tidligere (du kan faktisk godt sætte en ren dos-maskine op i VirtualBox - jeg har for sjov en windows 3.11 på dos 6.2 kørende - her er skærmen dog begrænset til 640*480 som den oprindelige VGA)
Avatar billede janfritz Nybegynder
08. december 2009 - 16:32 #5
Hejsa Claes og andre..

Tusind tak for hjælpen med at finde en løsning - jeg har dog sammen med Jens hos Betafon (www.betafon.dk) computer forretning i Kbh. fundet en løsning som virkede sammen med Vista og som også virker sammen med DSI - Jeg har indtastet følgende i autoexec.nt filen:

C:\Windows\System32\KB16 DK,850,C:\Windows\System32\KEYBOARD.SYS

... to enable a Danish keyboard. KB16 should return to a command prompt,
with no messages (error, or otherwise). The Danish keyboard will remain
active until you close the DOS prompt

Dette giver mig æøå på skærmen samt dansk keyboard så længe dosprompten er åben i DSI - autoexec.nt kan initieres fra en PIF fil og indlæses inden mit DOS/DSI starter - og det virker fandme... Håber andre kan få glæde af løsningen...