Avatar billede vesel Juniormester
07. december 2009 - 11:32 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

mini pc vil ike læse eksternt drev

hej eksperten

jeg er løbet ind i et problem.
jeg har formateret hdén i en mini-pc, og vil herefter indlæse recovery 1 - dvd (har også prøvet med driver cden), men den siger bare "check cable connection........no bootable device".
Og så kommer jeg jo ikke langt med at geninstallere den.
kablet sidder i stadig i den usb-port, som da jeg kørte "kill disk" på den.
Jeg håber i kan hjælpe.

vh
vesel
Avatar billede claes57 Ekspert
07. december 2009 - 11:48 #1
det eksterne drev kan vel læse den type disk, du har i (dvd-r / +r)?
Ellers sæt dvd'en i en anden maskine, og test, at skiven indeholder data, og kan læses.
Avatar billede Slettet bruger
07. december 2009 - 12:13 #2
igen noget med killdisc
dem der henviser til det burde jo nok ogsaå skrive det hele
se i video ca 1.09 inde - der vil du høre at den skal partitioneres igen

http://www.killdisk.com/video.htm

den kan jo så bare ikke finde drev c eller hvad det hedder i mini pc
Avatar billede vesel Juniormester
07. december 2009 - 12:16 #3
Jeg har prøvet en gang før, hvor det lykkedes.
Avatar billede claes57 Ekspert
07. december 2009 - 12:22 #4
ok - din pc skal i bios sættes til at boote fra usb-enheder.
Avatar billede off-line Nybegynder
07. december 2009 - 12:32 #5
vesel
Hvorfor har du så mange spørgsmål åbne?
Har du tænkt på, at det får nogle brugere, til at miste lysten til at hjælpe?
Avatar billede vesel Juniormester
07. december 2009 - 12:50 #6
Claes57: hvordan er det nu, jeg får den i bios?
off line: det må jeg da lige ha kikket på. der har været bøvl med, at jeg ikke kunne finde ud af at lukke dem, men jeg prøver igen. det er ikke fordi jeg ikke vil gi point....hellere end gerne :-)
Avatar billede off-line Nybegynder
07. december 2009 - 13:05 #7
Ok, for mit vedkomne er det nu ikke et spørgsmål om point, men
mere det, at det virker uhøfligt ikke at lukke.

Nå men hvis du har givet din HD en gang Killdisk, skal du skelne
mellen overskrivning og formatering, som treatmenice er inde på.
Hvis du kun har oveskrevet disken, skal den formateres inden den
kan bruges igen.
Avatar billede vesel Juniormester
07. december 2009 - 20:18 #8
den er formateret.
Avatar billede vesel Juniormester
07. december 2009 - 20:44 #9
jeg har nu prøvet at skifte kabel, men det hjalp ikke. prøvede også at starte op med kill-disk'en...men uden held. den siger stadig "check cable connection..!" og "No bootable devise -- insert disk and press any key".
jeg har også skiftet i BIOS til, at den skal boote fra USB cddrive.
Avatar billede off-line Nybegynder
07. december 2009 - 23:20 #10
Prøv om du kan se disken i Diskhåndtering.
Hvordan har du formateret disken?
Du kan ikke boote på en tom HD, fordi der kræves driver før USB
fungerer. Du skal boote op på dit styresystem.
Avatar billede vesel Juniormester
07. december 2009 - 23:44 #11
jeg har brugt kill-disk.
jeg kan ikke se noget som helst...altså heller ikke Diskhåndtering.
Det er lykkedes for mig én gang før, så derfor forstår jeg ikke, jeg ikke kan nu.
(forresten, har jeg fået lukket mine tidligere spørgsmål? jeg ved ikke lige, hvordan man kan se det)
Avatar billede off-line Nybegynder
07. december 2009 - 23:57 #12
Killdisk??? Man kan da ikke lave en windows formatering med den.

Det gør man enten med en windows CD/DVD eller et specielt program.
Prøv at downloade dette freeware, og se om det kan se disken.
Hvis det kan, vil du se, disken står som uallokeret. Men proggrammet kan formatere disken.
http://www.partition-tool.com/personal.htm?gclid=CO69osy0xZ4CFU1_3godbVtQpg

Om at lukke spørgsmål.
Hvis du vil give point til nogen, så ber ham/hende/eller dem, om
at lægge et svar, som du efterfølgende acceptere.
Hvis ingen lægger svar, eller hvis du ikke mener, du har fået
hjælp, så lægger du bare selv et svar.
Avatar billede vesel Juniormester
08. december 2009 - 00:08 #13
det kan godt være det ikke er en "windows formatering", men hd'en er altså tom.
Avatar billede off-line Nybegynder
08. december 2009 - 00:22 #14
For at en windows installation skal kunne se harddisken, skal
disken være formateret med en windows formatering.
Det er altså ikke godt nok, at disken er tom.
Men når man starter på på windows, skal en ekstern HD kunne ses
i Diskhåndtering.
Du skriver:"mini pc vil ike læse eksternt drev" Det betyder vel
ikke, at du vil køre windows fra en ekstern HD?
Avatar billede vesel Juniormester
08. december 2009 - 00:29 #15
nej, den havde fået virus, jeg formaterede den, og ville geninstallere fra ekstern dvd-drev.
Avatar billede vesel Juniormester
08. december 2009 - 00:30 #16
den er i noget, der ligner dos.
Avatar billede off-line Nybegynder
08. december 2009 - 00:44 #17
ok. Altså install. pro. fra ektern DVD drev, kan ikke se disken.
Noget som ligner dos??? hvor ser du det?
Prøvede du Easeus partition master? Jeg tror stadig du skal have
windows formateret den disk. Hvis det er en Sata disk, og det er
windows XP som skal installeres, kan det være nødvendigt at gå i
Bios og slå AHCI (Advanced Host Controller Interface) fra.
Man går i bios ved, under opstart, at trykke på F2 eller på nogle
computere Enter. Bare tryk flere gange.
Avatar billede vesel Juniormester
08. december 2009 - 23:50 #18
Jeg har nu prøvet at læse DVD-erne med en anden maskine. Det lader til, at det er DVD-drevet, der ikke kan læse skiverne. Så jeg må prøve at få fat i en anden.
Vender tilbage, når jeg har gjort det.
Avatar billede off-line Nybegynder
15. december 2009 - 00:11 #19
Jeg hopper af spørgsmålet, og fjerner det fra overvågning.
Avatar billede vesel Juniormester
19. december 2009 - 20:41 #20
Nå, den blev sendt til reperation. Den lev geninstalleret igen, men så er skærmen sgu gået sig en tur :-(