Avatar billede justerdk Nybegynder
16. juli 2001 - 09:21 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Brændte cd-er

Må man låne en cd på Biblioteket også brænde den over til sig selv ???
Avatar billede stig3 Mester
16. juli 2001 - 09:23 #1
Nej, man må ikke engang tage en kopi af sine egne cd.er i danmark.

Avatar billede stig3 Mester
16. juli 2001 - 09:23 #2
cd\'er
Avatar billede Beach Mester
16. juli 2001 - 09:23 #3
Nej.
Du må kun tage kopier af egne skiver til bil, sommerhus mm. Men ikke kopier af andres skiver. Da det er en skive du \"låner\" af biblioteket så er det ikke lovligt!
Man skal altså eje originalen før du må tage kopi af den!

//Beach
Avatar billede stig3 Mester
16. juli 2001 - 09:25 #4
beach >>

Al digital kopiering er ulovlig, saå den holde ikke engang.
Avatar billede Søren Bech Morsing Praktikant
16. juli 2001 - 09:26 #5
Stig3: der er lige kommet en ny datalov der gør det lovligt at kopiere ens eget materialle til eget brug.
Avatar billede Beach Mester
16. juli 2001 - 09:27 #6
stig3>>>

Så følger du altså ikke rigtig med. Fra 1/6-2001 er det lovligt at tage kopier (digital) til eget brug. Det er også derfor der er kommet afgift på skiver når forretningerne ellers låber tør for dem de har på lager nu!!!

//Beach
Avatar billede justerdk Nybegynder
16. juli 2001 - 09:29 #7
er der nogen der ved hvor man kan finde det på skrift ??
Avatar billede stig3 Mester
16. juli 2001 - 09:29 #8
udemærket

Det vidste jeg ikke. Men det er vel egentligt også kun rimeligt :-)
Avatar billede desperado Nybegynder
16. juli 2001 - 09:30 #9
Det er lovlig at tage en copy at den cd man har orginale ( købt i en butik )

Men det er ulovligt at give copy til venner bekente og sælge...  ( giver sig selv )

Det kan være svært at tage backup at dit dataspil
men der benytter man www.gamecopyworld.com

husk IFPI & KODA er over alt ( NOT )
Avatar billede Beach Mester
16. juli 2001 - 09:33 #11
Du kan finde lidt fra Politiken her:
http://politiken.dk/VisArtikel.sasp?PageID=163221

//Beach
Avatar billede sandfeld Novice
16. juli 2001 - 09:46 #12
Hej stig3!!

Der er altså ikke kommet afgift på cd\'erne i butikkerne alligevel, fordi man har fundet ud af at man ikke kan lægge afgift på noget som er ulovligt!!!!!!!

Avatar billede stormester Nybegynder
16. juli 2001 - 09:47 #13
Nej det må man ikke!!!

Hvis du tænker på musik Cd\'er, er det lovligt at lave kopier af egne CD\'er til privat forbrug. DVS brænde back-up af dine musik CD\'er du har KØBT til dig selv. Det er altså IKKE lovligt at brænde CD\'er fra din nabo, Mormor, eller biblioteket pladesamling!

tænker du på software er det heller ikke lovligt med mindre der er tale om en slags Shareware eller Freeware, der må spredes frit.
Vil du vide mere om dette emne kan du låne ophavsretsloven på Biblioteket, når du nu er på vej der hen :O)

Avatar billede Beach Mester
16. juli 2001 - 09:58 #14
sandfeld>>>
Der er kommet afgift på cdér, men da butikkerne har et mega lager som de først skal sælge ud af så varer det noget inden det kan mærkes. Inportørene af skiver regner med at der de næste 8 til 10 måneder vil være afgiftfrie skiver i butikkerne. Da det ikke er butikkerne med indportørene der skal opkræve afgiften så er det bare om at købe ind i butikkerne inden de løber tør!

Og så er det altså lovligt at kopiere digital > digital så længe det er fra eget matriale og til eget brug! Læs evt. nogle af de links der er lagt frem her!!!

//Beach
Avatar billede sandfeld Novice
16. juli 2001 - 18:27 #15
Det er muligt at du har ret <Beach>, men jeg har bare hørt at det har droppet ideén med afgiften pga. ovenstående argument.

- Sandfeld
Avatar billede Beach Mester
16. juli 2001 - 20:12 #16
Det var fra 1/1-01 at de måtte droppe sagen fra kodas side da der stadig ikke var nogen \"ny\" lov som gjore det \"lovligt\" at tage de digitale kopier, men efter at loven er blevet gennemført skal inportørene i dag opkræve afgiften når de sælger varene til butikkerne.

Så lidt ret har du, hvis vi altså kunne skruge tiden 6 mdr. tilbage:-)

//Beach
Avatar billede rabenskralden Nybegynder
16. juli 2001 - 20:22 #17
...men du må gerne lave cd\'er af dine gamle LP\'er og casettebånd til eget forbrug
Rabenskralden
Avatar billede Beach Mester
16. juli 2001 - 20:25 #18
>>>rabenskralden>>>
Prøv lige at læse det hele igennem (alt ovenstående) inden du skriver mere!!!
//Beach