Avatar billede sauerberg Nybegynder
06. december 2009 - 14:48 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

Send en side som e-mail

At printe en side ud via et på siden indsat printericon kendes, og at starte et mailprogram hos en læser af en side via en "mail to me" kommando kendes også - MEN! - jeg har et udtalt og brændende ønske om, at en side med et indhold hvor en læser kan påføre nogle bemærkninger i nogle felter, efterfølgende af læseren kan "sendes som e-mail". Det vil sige, at man ved en knap på siden dels aktivere læsers e-mail konto, dels vedlægger den omtalte side til denne mail som bilag, så læser herefter kan afsende denne til den i mailhovedet definerede adresse - nemlig mig. Er der monstro nogen der her kender til en sådan løsning?

For info bruger jeg MS Office 2007 med IE8.
M.v.h., John Sauerberg
Avatar billede claes57 Ekspert
06. december 2009 - 15:19 #1
I stil med fx http://it-works.dk/kontakt.asp ?
der skal du lave en formular, og derefter via asp eller php sende siden via din smtp-adresse til dig selv (evt med kopi til læser)
Så det kommer an på, om dit site er til php eller asp, og hvilket sende-system, der understøttes (fx JMail).
Avatar billede sauerberg Nybegynder
06. december 2009 - 16:57 #2
Hej Claes57 ...
Hmm, kunne man godt sige lidt ja til, nu har jeg ikke villet skrive en halv roman, teksten var lige ved at blive lidt lang, og det bliver den så også nu.

Faktisk handler det om min hustrus hjemmeside som jeg lavede i
foråret. Årsagen til sidens eksistens, www.diapants.eu kan du se meget mere om på siden, men hvis du går ind på siden, trykker på KATALOG og ned i bunden af siden trykker på BESTILINGSFORMULAR, så kommer siden frem som p.t. kan printes ud direkte men hvor min hustru ønsker, at besøgende kan sende den nemt som e-mail.

Jeg har været inde på dette emne tidligere (ikke i dette fora) hvor vinklen var en andet, noget med samtidig betaling fra siden o.s.v., men her fandt jeg så ud af, at UNOEURO som er min hoast, IKKE kan håndtere den løsning du beskriver.

Jeg håbede på, at der kunne laves en smartere løsning, når man nu i forvejen kan starte e-mailprogrammet hos en besøgende, og samme kan også printe siden ud via menuknappen, derfor forestillede jeg mig noget i retning af en "sammensætning" af disse to menuer, doh i stedet for udprintning så vedlæg som bilag aktivitet. Jeg skal med detsamme sige, at jeg er IKKE programmør, arbejder alene direkte i HTML ved mit program fra STONEWARE.

Venlig hilsen, og undskyld romanen som dog er nødvendig for at beskrive baggrund m.v.
John Sauerberg
Med nadre ord,
Avatar billede claes57 Ekspert
06. december 2009 - 17:31 #3
du skal lige finde ud af, om du har asp eller php-løsningen hos 1€.
asp (som jeg kender) kan hos dem køre med jmail - og så er det enkelt at lave siden om til at sende data om bestillingen til din kone med en kopi til afsender.
webshop og bestillingsformular bliver så til en enkelt side.

Afsenderens mail-kopi kan også indeholde en tekst yderligere om, at hvis man ikke har bestilt varerne, så skal man bare klikke på 'besvar' og skrive 'fejl' i overskriften (fx i tilfælde af, at det er naboens knægt, der køber vildt ind for sjov).
Avatar billede sauerberg Nybegynder
06. december 2009 - 17:52 #4
Jeg søger at finde ud af det, og så lægger jeg et svar ind senere i aften eller i morgen. Foreløbig tak, det kunne lyde til at der er en mulighed, men lad os nu lige se.

M.v.h., John
Avatar billede sauerberg Nybegynder
06. december 2009 - 17:58 #5
Lige en kommentar mere Claes57, til dit andet afsnit. Lyder selvfølgelig også som en god idé, men nu er sandsynligheden for, at dette kan forkomme, utrolig lille eller nærmest umulig. Det forholder sig således, at en bestilling altid krver en bekræftelse via mail, i hvilken det oplyses om det samlede beløb incl. forsendelse. Det eløb skal stå på min hustrus konto inder der sendes vare, men ellers fint nok og forståeligt i øvrigt.

M.v.h.,, John
Avatar billede sauerberg Nybegynder
06. december 2009 - 23:43 #6
Hej Claes57,
Så har jeg kikket nærmere på spørgsmålet om UnoEuro. Under mit webhotel - administartion er anført produkttype "PHP". På deres forside reklamere de under de features som deres webhotelservice byder på, bl.a. "PHP5" eller "ASP & "ASP.NET 3.5", hvilket så ikke siger mig noget som du vil forstå, ikke ud over at genkende betegnelserne.

OK, så meget om det. Et problem jeg sad og kom til at tænke over er, at såfremt siden skal etableres (kodes) af eksterne kræfter, så at sige, så fjerner det jo antagelig muligheden for, at jeg løbende kan gå ind og lave rettelser og/eller tilføjelser, og det er nødvendigt. Muligt jeg tager fejl, men det høre jeg gerne mere om.

M.v.h., John
Avatar billede claes57 Ekspert
08. december 2009 - 17:39 #7
jeg kan ikke php - så du skal have en anden til det. Men koden er enkelt (relativ) at læse, og derfor også at tilføje/rette varer i. Den videre vedligeholdelse klarer du i stones program - kun virker wysiwyg ikke korrekt.

1) du skal have en webshop-side, som ved bestil afsender en mail til din kone - den side skal du have hjælp til - men det tager næppe mere end 1-2 timer for en php-kyndig at lave.
2) hun tilretter priser og giver betalingsinfo, og sender mail (adressen står i den mail, hun modtager).
3) kvitteringsmail sendes fra kunde til webshop.

husk, at der på web er 14 dages fortrydelsesret, og at bestemmelser vedr fortrydelse skal fremgå af websiden og af den første mail, din kone sender til kunden.
Hvis kunden fortryder kan I black-liste vedkommende, men kunden skal have alle penge (inkl porto) tilbagebetalt.
Avatar billede sauerberg Nybegynder
08. december 2009 - 17:55 #8
Hej Claes57,

Tak for dit tip og som jeg ser det så ligger det tæt op ad hvad jeg tilbage i februar fik at vide som løsning, dengang direkte med mål for at etablere en egentlig platform for bestilling og samtidig betaling. Det sidste gik min hustru bort fra da jeg først havde fundet ud af hvad det kostede at oprette og vedloigeholde - mere end svinedyrt, især PBS delen, de er virkleigt tyveknægte.

Nuvel, jeg vil tænke lidt over det foreslåede og vende det med ladyen, og det med fortrydelseret indgår i siden med betingelser, og resten er vi begge helt på det rene med. Vi (jeg) kender ikke nogen som kan påtage sig den opgave at kode siden, og det skal være en som jeg i givet fald har nogen kendskab til, for nemmere "revisioner", så meget tyder desværre på, at vi bliver hvor vi er.

Kunden må så bare udfylde siden, gemme den på skrivebordet eller andet sted, og så åbne mail og vedlægge. Når/hvis der så senere kommer rigtig gang i biksen (kører faktisk rimeligt allerede), så ser vi på den mere forkroomede løsning.

Tusind tak for din bistand som selvfølgelig ikke er spildt, og há an rigtig god Jul.

M.v.h., John