Avatar billede hleschly Nybegynder
05. december 2009 - 14:23 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

En udvidet random version

Hej Eksperter

Jeg vil meget gerne have lidt hjælp til et regneark.

Jeg har regneark hvor vi planlægger vagter der skal være 5 personer på vagt hver dag alle ugens dag. og der er 4 vagt hold.
Så hvert hold har vagt hver 4. uge en hel uge afgangen.

Et eksempel kan ses her.
http://dcteam.dk/Vagtplandec09.xls

Det jeg ønsker er en funktion som automatisk at fordele talene 1-3 sådan så der hverdag er et 1tal to 2taller og to 3taller.
og så skal de fordeles sådan så over et år så alle har lige mange et'ter, to'er og tre'er. Og så skal funktionen virke sådan så den tager kreds 50 dernæst kreds 60, kreds 70, kreds 80 og så kreds 50 igen osv. eller endnu bedere at jeg kan vælge hvilken kreds jeg vil starte med og så derefter bare tager kredsne i rækkefølge.
mit eksempel er kun over en mdr. men normalt lægger vi vagtplan for et ½ år af gangen.

Jeg kan desværre ikke lige selv gennemskue hvordan jeg skal komme igang med problemet, så håber der er nogle som enten har en løsning eller kan hjælpe mig på vej.

på forhånd tak for hjælpen.
Avatar billede ebea Ekspert
05. december 2009 - 15:25 #1
Set på dit skema over en 4 ugers periode, så er 1 repræsenteret 28 gange - 2 er 56 gange - 3 er 56 gange.
Skal det så forståes sådan, at næste 4 ugers periode, så er 2 repræsenteret 28 gange - 1 er 56 gange - 3 er 56 gange, og så fremdeles ?.
Og kredsene "ruller" så bare fortløbende hen over året ?.
Og skal det være på ét ark, eller fordelt på månedsark ?.
Avatar billede hleschly Nybegynder
06. december 2009 - 17:03 #2
Der skal være et 1tal hver dag (28 gange på 4 uger). to 2taller pr dag. (56 gange på 4 uger). og to 3taller pr dag (56 gange på 4 uger). Det er det samme året rundt uanset hvad.

Og ja kredsne ruller hen over hele året.
Om det er fordelt over et eller flere ark er mig lige meget pt er der kun et ark.
Avatar billede ebea Ekspert
13. december 2009 - 09:39 #3
Kom det til at virke, eller har du opgivet ?.
Avatar billede hleschly Nybegynder
13. december 2009 - 10:09 #4
Jeg har ikke opgivet men det eneste jeg har modtaget fra dig var en pdf fil, intet andet.
Avatar billede ebea Ekspert
13. december 2009 - 10:18 #5
Nej, men i det svar som du gav mig, skrev du at det var lige sådan du havde tænkt dig, og at du ville checke om de enkelte måneder stemte med de enkelte medarbejdere.
PDF filen er et udprint af Excel filen, og viser dig kun det du skulle tage stilling til. Og deri lå mit spørgsmål.
Ellers er der jo ingen mening i for mig, at bruge mere tid på det.
Avatar billede hleschly Nybegynder
13. december 2009 - 10:46 #6
Det må du undskylde jeg havde opfatte at du ønskede et svar på designet.
Men nu skal jeg forsøge at svare på det du spørg til så.
Fordelingen er ikke helt korrekt.

for hvis du eks. kigger på medarbejder nr 61 så er det de samme vagter han får hver gang han har vagt og det er ikke meningen.

Det skal være sådan at det er mere eller mindre random hvilke vagter de forskellige får. og så skal det gøres op pr ½ år så det passer at alle har fået ca lige mange 1 rode vagter, 2 rode vagter og 3 rode vagter. det drejer jo sig om penge. så hvis nogen bliver snydt så går det jo galt.

Håber det giver mening. jeg forsøger lige at lave eksempel som er lidt større så du måske bedere kan se hvad jeg menere.
Avatar billede hleschly Nybegynder
13. december 2009 - 11:09 #7
Se udvidet fil her
http://dcteam.dk/Vagtplandec09_v2.xls

Som du kan se i bunden er det nogle udsving på hvormage af hver vagt de forskellige har eks. har 51 kun 7 2. roder og 53 har 10 2. rode, dette skulle helst geren være udligene så de har mere eller mindre lige mange 2. roder over en periode på et halt år.

PS husk på at der hverdag skal fordeles flg. vagter en 1. rode, to 2. roder og to 3. roder.

Håber det giver mening eller må du sige til
Avatar billede hleschly Nybegynder
09. januar 2010 - 12:41 #8
Hej ebea har du opgivet helt for så vil jeg lukke og forsøge igen i et andet spørgsmål.
Avatar billede hleschly Nybegynder
15. juli 2010 - 11:23 #9
lukker