Avatar billede cepedep Nybegynder
04. december 2009 - 19:16 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Beregning af rente med "skæve" betalingsdatoer

Udfra en hovedstol skal der laves en beregning af rente over en periode - i dette tilfælde med 2% rente pr. måned - med ikke faste betalingsdatoer ("skæve" betalingsdatoer).

Er der nogen som har en model hertil under hensyntagen til Renteloven eller hvorledes danske banker forvalter dette???
Avatar billede carlt Seniormester
07. december 2009 - 13:34 #1
Tilskrives de 2% hovedstolen efter en måned, hvorefter der efter en ny måned beregnes 2% af hovedstolen tillagt de 2% fra den første måned (altså for den anden måned 2% af 102% af hovedstolen - renters rente!).
Eller er det meningen, at der efter eksempelvis 2 måneder "blot" skal betales 2*2% (altså 4%) af hovedstolen.
Og der kan være et problem med udregning af dage:
For eksempel er der jo 10 dage fra 25. april til 5. maj, men kun 8 dage (i skudår 9) fra 25. februar til 5. marts.
Og der er 11 dage fra 25. januar til 5. februar.
Avatar billede cepedep Nybegynder
07. december 2009 - 18:18 #2
Hej carlt

Allerførst er jeg imod, at løse opgaver udenom forummet af brugere på Eksperten; men i dette tilfælde er det nødvendigt for mig med en hurtig bekræftigelse eller afkræftelse af mit forslag til løsning...

Og du vil meget lettere forstå mit spørgsmål.

Jeg har derfor lavet et lille eksempel på mit spørgsmål, som jeg gerne vil maile til dig og jeg vil meget gerne høre dit besyv herpå.

Så - altså - vil du sende din mail-adresse og jeg vil fluks maile mit forslag til dig.
Avatar billede carlt Seniormester
08. december 2009 - 13:32 #3
Jeg har netop sendt adressen som "intern" meddelelse.
Avatar billede cepedep Nybegynder
09. december 2009 - 19:27 #4
Hej carlt

Jeg vil gerne sige dig mange tak for dit konkrete input og korrektion til min model!!!

Jeg er - stadig - ikke helt sikker på det videre forløb; men går ud fra, at du giver et SVAR tilbage til mig, således jeg kan give dig dine point!

Igen mange tak.
Avatar billede carlt Seniormester
10. december 2009 - 11:26 #5
Glad for at kunne hjælpe.
Og til Ekspertens øvrige brugere:
Den måde, dette problem blev løst på, er jo ikke i Ekspertens ånd, men da jeg, som anført 7/12 13:34:39 ikke helt forstod spørgsmålet, valgte jeg alligevel - under punktet "send en intern besked til bruger" - at sende min e-mail-adr. således at "cepedep" kunne sende mig regnearket, som jeg så "redigerede" lidt og derefter returnerede.