Avatar billede PLENGE Nybegynder
03. december 2009 - 15:01 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Forklar på en enkel måde

Forklar mig på en enkel måde forskellen mellem en switch og en router
Avatar billede maniactor Nybegynder
03. december 2009 - 15:06 #1
Det kan næsten ikke siges kortere end:
http://da.wikipedia.org/wiki/Multilayer_switch
http://da.wikipedia.org/wiki/Router

De arbejder på hvert sit lag i OSI modellen.
En switch deler nettet ud til flere - en router sender det videre til et LAN.
Avatar billede Blandy Praktikant
03. december 2009 - 15:43 #2
På en rigtig enkel måde? EN switch er en net-fordeler, og en router er en net-fordeler med indbygget software til administrative formål. Så er det også mega enkelt sagt. Uden osi-model og alt det cisco-lærer der he he.
Avatar billede knat Novice
03. december 2009 - 15:47 #3
En switch er en "fordelingskasse" hvor man kan forbinde forskelligt udstyr til.
En router er en enhed hvor man kan fastlægge forskellige kriterier og betingelser. Der er meget kort og groft sagt, ved ikke om det var nok

Knat
Avatar billede riversen Nybegynder
03. december 2009 - 17:07 #4
en router forstår ip adresser... det gør en switch ikke. Det er den helt grundlæggende forskel på de 2 (forudsat vi ikke snakker en lag 3 switch).