Avatar billede kinnaj Nybegynder
26. november 2009 - 11:49 Der er 9 kommentarer

Beregn tid

Hej,

Hvis jeg nu har to klokkeslæt fx 10:41 og 14:37 - hvordan regner jeg så ud hvor mange timer - minutter der er derimellem ?

:)

Håber i kan hjælpe..
Avatar billede preppydude Nybegynder
26. november 2009 - 11:59 #1
<?php
function timeago($start,$end,$rcs = 0) {
    $dif  = $end-$start;
    $pds  = array('second','minute','hour','day','week','month','year','decade');
    $lngh  = array(1,60,3600,86400,604800,2630880,31570560,315705600);
    for($v = sizeof($lngh)-1; ($v >= 0)&&(($no = $dif/$lngh[$v])<=1); $v--); if($v < 0) $v = 0; $_tm = ($dif%$lngh[$v]);

    $no = floor($no); if($no <> 1) $pds[$v] .='s'; $x=sprintf("%d %s ",$no,$pds[$v]);
    if(($rcs == 1)&&($v >= 1)&&(($cur_tm-$_tm) > 0)) $x .= time_ago($_tm);
    return $x;
}

print(timeago(strtotime("10:41"), strtotime("14:37")));
?>
Avatar billede kinnaj Nybegynder
26. november 2009 - 12:29 #2
Perfeeeeeekt! Lige nu udskriver den kun timer, hvordan får jeg også minutterne med?
Avatar billede showsource Seniormester
26. november 2009 - 14:06 #3
Hvis nu du har gang i en mysql:

SELECT TIMEDIFF('10:41:00','10:37:00')

Husk blot at begge tider SKAL ha' samme format
Avatar billede kinnaj Nybegynder
26. november 2009 - 14:14 #4
Hej Showsource,

Jeg benytter desværre ikke MySQL - kan php ikke beregne det?
Avatar billede preppydude Nybegynder
26. november 2009 - 14:20 #5
Hvis du vil have præcise tidspunkter kan du bruge den her i stedet for timeago:

<?php
function timeago($start,$end,$rcs = 0) {
    $dif  = $end-$start;
    $pds  = array('second','minute','hour','day','week','month','year','decade');
    $lngh  = array(1,60,3600,86400,604800,2630880,31570560,315705600);
    for($v = sizeof($lngh)-1; ($v >= 0)&&(($no = $dif/$lngh[$v])<=1); $v--); if($v < 0) $v = 0; $_tm = ($dif%$lngh[$v]);

    $no = floor($no); if($no <> 1) $pds[$v] .='s'; $x=sprintf("%d %s ",$no,$pds[$v]);
    if(($rcs == 1)&&($v >= 1)&&(($cur_tm-$_tm) > 0)) $x .= time_ago($_tm);
    return $x;
}
/**
* A function for making time periods readable
*
* @author      Aidan Lister <aidan@php.net>
* @version    2.0.0
* @link        http://aidanlister.com/2004/04/making-time-periods-readable/
* @param      int    number of seconds elapsed
* @param      string  which time periods to display
* @param      bool    whether to show zero time periods
*/
function time_duration($seconds, $use = null, $zeros = false)
{
    // Define time periods
    $periods = array (
        'years'    => 31556926,
        'Months'    => 2629743,
        'weeks'    => 604800,
        'days'      => 86400,
        'hours'    => 3600,
        'minutes'  => 60,
        'seconds'  => 1
        );

    // Break into periods
    $seconds = (float) $seconds;
    foreach ($periods as $period => $value) {
        if ($use && strpos($use, $period[0]) === false) {
            continue;
        }
        $count = floor($seconds / $value);
        if ($count == 0 && !$zeros) {
            continue;
        }
        $segments[strtolower($period)] = $count;
        $seconds = $seconds % $value;
    }

    // Build the string
    foreach ($segments as $key => $value) {
        $segment_name = substr($key, 0, -1);
        $segment = $value . ' ' . $segment_name;
        if ($value != 1) {
            $segment .= 's';
        }
        $array[] = $segment;
    }

    $str = implode(', ', $array);
    return $str;
}

printf("<strong>Cirka</strong> %s<br /><strong>Præcist</strong> %s", timeago(strtotime("10:41"), strtotime("14:37")), time_duration(strtotime("14:37")-strtotime("10:41")));
?>
Avatar billede preppydude Nybegynder
26. november 2009 - 14:22 #6
@showsource:
Dig og dit SQL. :D Det må da belaste SQL serveren af helvedes til hvis man kører et stort site og nægter at køre de ting man kan i PHP... :b
Avatar billede showsource Seniormester
26. november 2009 - 14:51 #7
Afhænger jo af lidt og hvert.
Men henter du tiden fra DB, burde det nu ikke gøre nogen forskel.

Bruger forresten iøvrigt dette her på en side:

function timer($var) {
$h = floor($var/3600);

    if($h < 1) {
    $m = ceil($var/60);
    }else{
    $m = ceil((($var-(3600*$h))/60));
    }

    if ($m > 0) {
    $m = make_zero($m) ." min.";
    }else{
    $m = "";
    }

return make_zero($h) ." tim. ". $m;

}

function make_zero($var) {

    if(strlen($var) == 1 && $var !=0) {
    $var = "0". $var;
    }
return $var;

}

echo timer(6578);
Avatar billede preppydude Nybegynder
26. november 2009 - 15:03 #8
Tænkte bare at det var hurtigere at gøre det rent i PHP end at PHP skal kontakte SQL serveren, bede den om at gøre det, få svar og så skal man håndtere det svar i PHP også. :b
Avatar billede netexpose Nybegynder
26. november 2009 - 18:11 #9
Havde samme problemstilling i går.

Faldt over denne: http://www.phpclasses.org/browse/package/1952.html

Så var det ikke sværere end at bruge nedenstående (udskift selvfølgelig selv dato):

$time_object = new SimpleDateTimeObject();
$time_span = $time_object->diff_MySQL('2008-07-27 00:00:00');

print_r($time_span);