Avatar billede mallesite Nybegynder
26. november 2009 - 09:32 Der er 3 kommentarer

VBA - Excel mail spørgsmål omkring .HTMLBody

Hej alle

Jeg håber I kan hjælpe med et lille problem jeg har med en VBA makro der driller.
Ideen med hele makroen er sådan set at når jeg trykker på en knap i et sheet, så skal der genereres en mail baseret på forskellige ranges i et pågældende sheet.

Det der virker:
- Knappen og tilknytningen til makro
- Generering af mail med 1 range
- Min funktion RangetoHTML

Det der ikke virker:
- Generering af mail med 2 eller flere ranges

Problemet er at når jeg i .HTMLBody appender 2 eller flere ranges, så får jeg kun det første range med i mailen. Jeg har haft det til at virke før, men jeg ved ikke helt, hvorfor det ikke virker i det system jeg sidder i nu.
Derfor er input meget velkomne.

Koden:
------
Sub Mail_Sheet_Outlook_Body()

    ' Ranges
    Dim error_range As Range
    Dim employee_range As Range

    Set error_range = Nothing
    Set employee_range = Nothing

    Dim OutApp As Object
    Dim OutMail As Object
    With Application
        .EnableEvents = False
        .ScreenUpdating = False
    End With

    ' Fetch the "Error Messages" - Start
    Set error_range = Sheets("24-11-2009").Range("A1:K2")
    ' Fetch the "Error Messages" - End

    ' Fetch the "Employee Messages" - Start
    Set employee_range = Sheets("24-11-2009").Range("M3:O5")
    ' Fetch the "Employee Messages" - End

    Set OutApp = CreateObject("Outlook.Application")
    OutApp.Session.Logon
    Set OutMail = OutApp.CreateItem(0)

    On Error Resume Next
    With OutMail
        .To = Cells(56, "N").Value
        .CC = ""
        .BCC = ""
        .subject = "Mailemne"

        ' HER: går det galt jeg får kun mit error_range med i mailen, men ikke employee_range. Hvis jeg vender dem om i rækkefølge, så får jeg kun employee_range med.
        ' NOTE: RangetoHTML genererer en temp .htm fil og returnerer indholdet af denne (virker som det skal)
        .HTMLBody = RangetoHTML(error_range) + RangetoHTML(employee_range)

        .Display
    End With
    On Error GoTo 0

    With Application
        .EnableEvents = True
        .ScreenUpdating = False
    End With

    Set OutMail = Nothing
    Set OutApp = Nothing

End Sub
------

Input?

Mvh. Mallesite
Avatar billede tjacob Juniormester
26. november 2009 - 16:07 #1
Prøv at ændre plus til &:

.HTMLBody = RangetoHTML(error_range) & RangetoHTML(employee_range)
Avatar billede mallesite Nybegynder
26. november 2009 - 19:28 #2
Hej Jacob

Godt bud ellers - Det virkede desværre stadig ikke.

Jeg har også prøvet:

.HTMLBody = RangetoHTML(error_range)
.HTMLBody = .HTMLBody & RangetoHTML(employee_range)

og også med "+".

Jeg kom til at tænke på om det kunne være noget i Outlook, der satte forhindringen, da jeg netop prøvede samme makro fra et andet Excel-ark, der har virket på en anden PC. Jeg har prøvet at ændre i mine indstillinger i Outlook - herunder "Postformat", hvor jeg har togglet rundt ml. HTML, RTF og rå tekst, men intet virkede :-(.

Andre bud er meget velkomne.

Mvh. Mallesite
Avatar billede tjacob Juniormester
27. november 2009 - 12:51 #3
Kunn det ikke være fordi du lukker med </body></html> i begge meddelelser, så Outlook tror at HTMLBody er slut efter den første meddelelse.

I så fald skal du modificere din RangetoHTML funktion til at kunne tage mere end et range, så du i stedet har noget i denne stil:
.HTMLBody = RangetoHTML(error_range, employee_range)