Avatar billede rfjordbak Nybegynder
24. november 2009 - 19:21 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

Problem med harddisk

Hej eksperter

Jeg har forleden dag prøvet at få gang i en ældre computer igen. Der ligger Xubuntu på og jeg ville opgradere den til 9.10, men da jeg prøver at starte den gamle version fra HDD op, kan jeg høre at HDD'en lyder mærkeligt...

Lyt selv: http://akvarieholdet.dk/Problem%20med%20HDD.wav

På skærmen:

"GRUB Loading stage1.5.

Grub loading, please wait..."

Da den så har stået og kogt i et stykke tid, kommer denne meddelelse op:

"Error 17"

Nogen som har en ide til hvad det kan være der er galt?
På forhånd tak.
Avatar billede off-line Nybegynder
24. november 2009 - 19:51 #1
Hvis lyden kommer fra harddisken, er den mekanisk syg, og det
er der desværre ikke noget at gøre ved.
Avatar billede off-line Nybegynder
24. november 2009 - 19:56 #2
Ps. mener at error 17 betyder, at harddisken ikke kan mountes,
dvs. åbnes så man kan komme til data.
Avatar billede 220661 Ekspert
24. november 2009 - 20:06 #3
Har googlet lidt på det, og GRUB er en bootloader.Her er en anden en der også har haft problemer som dig:
http://www.pclinuxos.dk/e107_plugins/forum/forum_viewtopic.php?235

Håber du kan bruge det til noget.Ved ikke så meget om Linux , da jeg selv kører xp pro.
Avatar billede 220661 Ekspert
24. november 2009 - 20:19 #4
Det lyder som om læsearmen i harddisken fiser frem og tilbage, og at den "leder" efter noget at boote fra.
Avatar billede rfjordbak Nybegynder
25. november 2009 - 18:09 #5
Hej "220661" og "off-line"

Jeg prøvede lige at boote den fra live cd'en. Men uden held. Jeg tror det hedder ny harddisk hvis computeren skal kunne fungere igen. Tak for hjælpen begge to. Smid et svar, så kan i dele pointene.
Avatar billede 220661 Ekspert
25. november 2009 - 18:12 #6
Her er et svar
Avatar billede off-line Nybegynder
25. november 2009 - 18:45 #7
Ja jeg tror også, du må have pengene op af lommen desværre.