Avatar billede miria Nybegynder
22. november 2009 - 14:31 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke komme i gang

Jeg har lånt en PC, da min egen ikke vil mere.

PC-eren (den lånte) har kørt uden problemer, men nu kan jeg ikke få den i gang.

Jeg kan oplyse, de 2 eks. harddiske er taget ud af den og jeg har sat en formateret harddisk i som jeg så vil køre min egen XP ind på, men der sker ligesom ikke noget.

Den skriver blandt andet: Primary Master:< SATA Divice not found
                          Second. Master:< SATA Divice not found

Boot device priority er:
1. Floppy
2. CD/DVD-0: Samsung CD-R/RW SW-2525
3. Disabled
4. IDE-0: WD 499BB-75 DEA0

Det er en AMD ATLON XP 3200

Jeg ved ikke om det jeg har skrevet giver så meget mening, at nogen er i stand til at hjælpe mig.
Avatar billede BeJu Nybegynder
22. november 2009 - 14:37 #1
det tyder kraftig på at din egen harddisk er defekt, og dog du skal jo have  din bios indstillet så der booter på harddisken og det ser det jo ikke ud til at den gør her hvis du får den til at boote på harddisk og den ikke springer igang er det nok harddisken det forklarer måske hvorfor din egn er deffekt
Avatar billede miria Nybegynder
22. november 2009 - 14:55 #2
Jeg har ændret Boot Device Prioriti så den ser sådan her ud, det hjalp ikke.

Hardiskene (jeg har flere) virker i den PC-er kører på i øjeblikket.

1. Floppy
2. IDE-=: WD 499 BB-75 DEA0
3. Disabled
4. CD/DVD-0: Samsung CD-R/RW SW-2525
Avatar billede claes57 Ekspert
22. november 2009 - 15:54 #3
du mangler sikker en sata-driver (indlæses med F6 under start af windows-installationen).
Du skal ind på motherboard-producentens hjemmeside, og der finde det rigtige mobo (nøjagtig modelbetegnelse) og så hente driver (driveren skal du placere på en diskette hvis det er xp - med vista/win7 kan usb-stick også bruges).
Hent også andre drivere samme sted (lan/lyd/video).
Avatar billede off-line Nybegynder
22. november 2009 - 16:21 #4
Prøv at gå i bios, og find noget som hedder "AHCI" og deaktiver
det, så kan bios finde din Sata disk.
Avatar billede Slettet bruger
22. november 2009 - 16:24 #5
CD/DVD-0: Samsung CD-R/RW SW-2525  skal stå til "First boot device" og for at komme igang så disabler du bare alt andet
Avatar billede claes57 Ekspert
22. november 2009 - 17:26 #6
??? >andre
bios har jo fundet disken, ellers kan bootrækkefølgen jo ikke indeholde drevet - det er windows, der ikke vil/kan.
Avatar billede miria Nybegynder
22. november 2009 - 17:42 #7
Nu er det såvidt jeg ved ikke en SATA jeg forsøger mig med, men det har ja også prøvet, det er min gamle harddisk fra den pc-er som er brudt, men skal den ikke formateres først.

SATA er det ikke de harddiske med de små/tynde stik ?
Avatar billede Slettet bruger
22. november 2009 - 17:47 #8
Har du prøvet det jeg skriver  d. 22. november 2009 kl. 16:24:27
Avatar billede claes57 Ekspert
22. november 2009 - 17:55 #9
ok - det er så en ide-disk (brede kabler). Det, at den ikke kan finde sata-diske er så ok - det skal ikke genere videre opsætning.
Men så skal du nok formatere din harddisk igen. Når du vælger at indlæse, så vælg nyt, og slet gamle partitioner, og opret og formater. Så bør den kunne komme igang.

cd skal være før harddisk i bootrækkefølge, og første gang (og kun den ene gang) skal du ved start trykke på en tast for at starte fra cd (står på skærm - tryk en tast for at starte fra cd...)
Så kommer du ind i indlæsningen og kan slette/formatere harddisk.
Avatar billede miria Nybegynder
22. november 2009 - 18:05 #10
Til Helge, ja jeg har prøvet, men uden resultat.

Til Claes, min harddiske (jeg nhar flere) er formateret.
Når jeg smider min XP cd-rom kan jeg høre at skittet starter op, men der kommer intet synligt frem på skærmen, det samme gør sig gældende når jeg prøver med min WIN 98, boot disketten starter op, men her sker heller ingen ting.
Avatar billede off-line Nybegynder
22. november 2009 - 18:11 #11
Mit forslag skyldes at du skrev:
Den skriver blandt andet: Primary Master:< SATA Divice not found
                          Second. Master:< SATA Divice not found
Hvis bios har fundet din Ata harddisk og 1,ste boot er CD/DVD
så skulle der ikke være flere problemer. Der er ingen grund til at
formatere harddisken før installationen.
Når du kommer til install, sletter du bare alle partitioner, og
opretter en ny bare til din C-partition. Andre partitioner kan du
senere lave i diskhåndtering.
Avatar billede off-line Nybegynder
22. november 2009 - 18:13 #12
Du har vel husket, at jumpe disken som master, og CD/DVD drevet
som slave?
Avatar billede claes57 Ekspert
22. november 2009 - 18:32 #13
>off-line
jeg er med på din jumper-ting...
det må være det, der mangler. Og så skal det være xp - glem win-98.
Avatar billede off-line Nybegynder
22. november 2009 - 18:40 #14
Ja lad os håbe det bare er det, og har man en XP ja så er 98 kikset.
Avatar billede miria Nybegynder
22. november 2009 - 19:39 #15
Jeg har jo en SATA harddisk som jeg egentlig gerne ville bruge, men det kan jeg vel ikke bruge uden at jeg skal formatere den først. Det er jo her jeg har alle mine gamle filer liggende og har selvfølgelig ikke taget backup af dem.

For sjov prøvede jeg at sætte en af mine meget gamle hardiske i og startede den op, den åbnede i noget der hedder NT Workstation, så pc-eren virker jo på en eller anden måde.
Avatar billede 220661 Ekspert
22. november 2009 - 20:33 #16
Hej Miria, har du undersøgt din harddisk som offline foreslog i #12?
Din sata disk skal du absolut ikke formatere hvis du vil beholde dine data!!
Den kan du jo bruge som disk til dine dokumenter bagefter du har fået xp op at køre. Når Windows kommer op at køre kan du højreklikke på din dokumenter mappe og flytte den til din sata disk.
Avatar billede 220661 Ekspert
22. november 2009 - 20:34 #17
Højreklikke-egenskaber-flytte mappe. Undskyld manglede lidt tekst
Avatar billede miria Nybegynder
25. november 2009 - 18:44 #18
Hmm
Avatar billede off-line Nybegynder
25. november 2009 - 18:49 #19
Det kan man sandelig kalde en usympatisk måde at lukke på.
Avatar billede Slettet bruger
25. november 2009 - 19:05 #20
Men bestemt forventelig
Avatar billede off-line Nybegynder
25. november 2009 - 19:16 #21
Øv ja, den person er igang med at gentage det nummer her.
http://www.eksperten.dk/spm/893643
Avatar billede off-line Nybegynder
25. november 2009 - 19:37 #22
Nu har jeg i det andet spørgsmål set, at 220661 allerede, har
forsøgt at forklare miria om jumper sætning. Men åbenbart helt
uden held. Men det var ikke forklaringen, der var noget galt med.
Avatar billede 220661 Ekspert
25. november 2009 - 19:54 #23
Tak offline for feed back. Men det hjælper nok ikke noget i dette tilfælde.
Avatar billede off-line Nybegynder
25. november 2009 - 20:01 #24
Næh! men så fik jeg da brokket mig lidt, det er også værd at tage med*G*