Avatar billede efterskolelaereren Nybegynder
19. november 2009 - 20:30 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Fejl på siden

Hejsa

Hvis I skulle give nogle gode råd, hvad mangler så på vores side?

Nørre Åby Efterskole www.naae.dk

På forhånd tak!
Avatar billede Slettet bruger
19. november 2009 - 21:01 #1
Nu er jeg nok ikke lige i målruppen - men synes den ser fantastisk ud!
Fandt ingen deciderede mangler - måske qua det første : )

Kun en enkelt ting: Adressen allernederst
- kunne med fordel gøres til et Findvej-link:
http://www.findvej.dk/?latitude=55.45472&longitude=9.88907&zoom=9&maptype=3
Avatar billede milter Ekspert
19. november 2009 - 21:44 #2
Jeg har fundet en lille sprogfejl. Det hedder ikke "Billede galleri" men "Billedgalleri", nederst på siden over billederne.

Ellers en flot side :-)
Avatar billede mall Nybegynder
19. november 2009 - 22:04 #3
Det er et super lækkert design!

Jeg har kun småting at kommentere..

På forsiden, der måtte teksten under "Velkommen til vores efterskole!" gerne stå på linjerne..

Enten hedder der billede galleri, eller også hedder det billedgalleri.. På forsiden står det første, under "Året rundt" står det andet..

Som sagt, småting.. Masser af god information på siden, det hele spiller rigtig godt sammen!
Avatar billede milter Ekspert
19. november 2009 - 22:10 #4
@mall.

Du skriver: "Enten hedder der billede galleri, eller også hedder det billedgalleri".

Måske, men "Billede galleri" er sprogligt forkert. Kig her:

http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=billede+galleri
19. november 2009 - 22:12 #5
Er du pessimist?  Titlen til spoergsmaalet er "Fejl paa siden!" Og du spoerger om hvad der mangler!  Er det saa langt fra din forestillingsevne at du maaske har lavet en gevaldig side og gerne vil have ideer til at lave endnu bedre?

Jeg synes at det er en festlig og tiltalende side med et vaeld af oplysninger som er nemme at finde og navigere rund i og at nemme lase.  Du har styret dig fri fra for eksempel lysegraa tekst paa moerkegraa baggrund som mange webmastere synes at svaerge til, og du har undgaaet at drukne budskabet i reklamer.

Jeg har et problem med bevaegelige billeder paa forsiden af en hjemmeside.  Det goer at hjemmesiden tager laengere tid om at loade og de bevaegende billeder distraherer mig naar jeg proever at forstaa hvad der nu er denne hjemmeside's budskab og hvorfor jeg ikke bare skal klikke videre!  Det er min anbefaling at du paa forsiden bruger det billede statisk som du bruger paa de fleste andre sider.  Du kunne saa lave en menu-tab "plads til begejstring" der linker til en side med bevaegende billeder.

Og naar jeg kritiserer hjemmesider saa er mine spoergsmaal altid disse:  Hvad er hjemmesiden's centrale budskab?  Hvad er hjemmesiden's formaal?  Hvem er maalgruppen eller maalgrupperne?

Lad mig gaette paa at det primaere formaal er at goere de unge mennesker, og deres foraeldre, interesseret at tage paa efterskole, og naturligvis helst Noerre Aaby Efterskole!  Et bi-formaal er saa at have et sted at bevare generelle oplysninger om efterskolen og hvor man kan soege efter oplysninger.

En primaer maalgruppe er velsagtens de unge der naermer sig efterskole alderen.  Der maa jeg sige at farve- billed- ordvalget er godt rettet mod denne maalgruppe (selv om jeg, som T4NK3R, nok maa indroemme at jeg falder for langt udenfor den gruppe til at kunne bedoemme det.)

Men eftersom det er efterskole og ikke hoejskole saa har du at goere med umyndige, og saa er foraeldrene vel ogsaa en vigtig maalgruppe.  Ville det vaere en ide at rette en del af forsiden paa denne maalgruppe, et afsnit med mere konservativt design og med links til spoergsmaal saa som "Hvorfor efterskole?" og "Hvorfor Noerre Aaby Efterskole?"  Jeg har ikke "en stand forskid paa" hvorfor man skal paa efterskole, men det kunne have at goere med at efter en lang og streng og formel skolegang og foer et endnu laengere og strengere erhvervsliv er det en god ide at goere noget helt andet, fodre sin hoejre hjernehalvdel o.s.v.  Og hvad er de tre fornemste grunde til at Noerre Aaby Efterskole er det helt rigtigt valg, hvad saetter jer ud  fra de andre?  Hvis du ikke kan svare paa det saa ville jeg fyre dig hvis jeg var PR chef for skolen.

Og saa har i og de andre efterskoler vel faelles interesse i at oege interessen for efterskoler generelt.  Ville det vaere en god ide at have links til andre efterskoler og aftale at de skal have links med dig?  Hvis af geografiske eller andre grunde en anden skole er mere oplagt i et konkret tilfaelde og du saa hjaelper eleven/foraeldrene med at finde det rigtige sted saa kan du maaske til gengaeld faa henvisninger fra andere efterskole-hjemmesider.

Og saa savner jeg KONKRETE oplysninger (som man ikke skal downloade i pdf dokumenter) om et par vaesenlige spoergsmaal:  (1)  Hvad er skole-aaret?  Fra hvilken dato til hvilken dato og med hvilke ferier?  (2)  Hvornaar skal man indmelde sig?  (3) Hvad, i kroner og oere, koster det?  Jeg ved at standard svaret paa det sidste spoergsmaal er "Det kommer an paa!!"  Men der kan vel siges hvad den totale pris er og et par typiske netto-priser saasom:  en elev med et foraledrepar med totalindkomst paa .....

Jeg haaber at disse anbefalinger er til nytte (selv om du muligvis vaelger ikke at foelge dem alle.)

Og held og lykke med efterskolen.  Jeg havde selv, engang i et tidliger aarhundrede, et par unge mennersker der havde stor fornoejelse af at vaere paa efterskole.
Avatar billede mall Nybegynder
19. november 2009 - 22:20 #6
milter > Ahh, ok! Er ikke så stærkt på det skriftlige område, nogle ord kan jeg ikke selv lave korrektur på.. Men tak for info :)
Avatar billede milter Ekspert
19. november 2009 - 23:19 #7
@mall, #6.

Alt tilgivet :-)

Jeg er selv i gang med en webside, hvor webhotellets designere havde lavet akkurat den samme fejl i layoutet. Så kommer det en til gode, at man har gået i "den gamle skole", hvor der var noget, der hed retskrivning :-)
20. november 2009 - 12:21 #8
Efterskolelaereren, jeg synes at have et problem med eksperten derved at jeg somme tider ikke kan se alle indlaeg.  Oversigten af de spoergsmaal jeg har deltaget i viser at der til dette spoergsmaal er 7 indlaeg, det sidste 19-11 kl 23:19.  Men naar jeg aabner spoergsmaalet faar jeg kun 5 indlaeg hvor det sidste er mit indlaeg 22:12.  Hvis du har de to sidste (og de er vasentlige) ville du gentage dem til mig?
20. november 2009 - 12:22 #9
Efterskolelaeren, det er ok nu, da jeg sendte #8 kom #6 og #7 pludselig til syne.
Avatar billede efterskolelaereren Nybegynder
21. november 2009 - 20:37 #10
Hej allesammen

Tusinde tak for alle jeres svar, det er dejligt at få andre til at se på tingene, tit stirrer man sig blind på det.

Jeg har sat en "findvej" anvisning på vores kontaktside og kontakter de rette personer så vi ikke længere har et billede galleri :-)

Christian_Belgien, rejser virkelig nogle spørgsmål som ikke er nemme at besvare og tusinde tak for det. Efterskoleverdenen er vildt indspist og man går bare ud fra at folk ved alt. Hvilket bestemt ikke er tilfældet og ikke kan forventes. Jeg arbejder på at komme med noget tekst på siden, som mere konkret besvarer nogle af de problemstillinger som du nævner. Især sprg'et om hvorfor folk skal vælge os frem for de 252 andre er virkeligt vigtigt.

Så tusinde tak allesammen for de fine svar. Havde ikke turde håbe på så konskruktiv kritik!
Avatar billede efterskolelaereren Nybegynder
21. november 2009 - 20:37 #11
og undskyld det sene svar ! :-)
21. november 2009 - 21:10 #12
Saa er tiden inde til at smide svar og afslutte spoergsmaalet (for god ordens skyld).  Saa er der banet vej for en frisk runde nummer to, hvis paakraevet, naar du kommer videre med udvikling af siden.
Avatar billede efterskolelaereren Nybegynder
21. november 2009 - 21:16 #13
Ja, det kommer helt sikkert, ellers kan vi lige så godt lukke hjemmesiden :-)

Tak for hjælpen
Avatar billede milter Ekspert
22. november 2009 - 01:56 #14
Held og lykke med projektet :-)