Avatar billede Rune Sommer Mester
17. november 2009 - 19:24 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Licencekey finder til XP

Jeg har en Dell Latitude X1 hvor serienummeret i bunden næsten er ridset væk. Jeg har dog noteret nummeret ned i tilfælde af uheld og re-installation.

Jeg har dog prøvet at bruge andre serial-key-findere til at detektere mit serial på anden vis end et .txt dokument.

Jeg har prøvet MagicJellyBean keyfinder og et andet endnu ældre program. Men begge programmer finder så to forskellige licence-keys. Og inden af de 2 fundne, stemmer overens med den jeg har stående i mit .txt dokument.

Det store spørgsmål er så: hvorfor stemmer de ikke overens? Og hvorfor kan en key-finder ikke finde det rigtige serial-nummer?
Avatar billede Rune Sommer Mester
17. november 2009 - 19:30 #1
OG så fandt jeg en ny guide til at finde produkt-key'en.
www.youtube.com/watch?v=J6mZKYMnk8M&feature=player_embedded

og den er så OGSÅ forskellig fra den der stod bag på klistermærket på min PC.

Så nu har jeg så "fundet" 4 forskellige koder til min WinXP home DK.
Jeg er mystificeret!
Avatar billede Slettet bruger
17. november 2009 - 19:39 #2
Microsoft har forsynet hardware vendors, med et værktøj til at krypterer licensnøglen med.

kig eventuelt her. http://support.microsoft.com/kb/328356
Avatar billede Rune Sommer Mester
17. november 2009 - 19:48 #3
Ok.

Jeg forstår det så ikke helt alligevel. Kan sagtens læse engelsk osv. men betyder det, at det er nummeret i bunden af min PC der er krypteret, og at det korrekte licens-nummer er det som JellyBean og SIW finder er det korrekte?

Altså: Hvad er det for et nummer i bunden af min PC? Er det det korrekte nr. eller er det krypteret?

Og: Hvad er det for et nummer som SIW og JellyBean finder? Er det et krypteret nr. som jeg IKKE kan bruge ved fx. re-install? (eller er det så den "korrekte" licens-key?

Og hvis du lægger et svar - så tilfalder pointsene til dig for hurtig besvarelse.
Avatar billede Slettet bruger
17. november 2009 - 19:59 #4
he he..
Du kan ikke altid regne med licensen i på klistermærket.
Nogle producenter har ret til at benytte en volume key som ikke kræver aktivering.
Andre benytter OEM udgaver.
Uanset havd burde du med en OEM kunne bruge den licens der står på klistermærket, forudsat at det er en OEM licens.

Er det en maskine med volume licens, så er dit klistermærke i bunden blot et kønt klistermærke, og den virkelige licens vil være krypteret af producenten.
Avatar billede Rune Sommer Mester
17. november 2009 - 21:31 #5
Jeg tror at licensen på klistermærket er god nok. Da jeg fik computeren formaterede jeg den og installerede den fra scratch (for at blive fri for alle mulige pre-installerede programmer) - og til frisk-installationen brugtre jeg klistermærke-licensen.
Men jeg fik da vist aldrig ringet til nogen for at "re-aktivere" windows, hvilket jeg synes at huske, at man skulle gøre hvis man skulle gen-installere windows.

Så jeg kan vel konstatere, at det er en OEM-licens (hvilket også står i SIW: Serial Number: 76381-OEM-xxxxx-xxxx).

Jeg synes dog stadig, at det er underligt, at klistermærkekoden virker - når SIW og andre key-findere ser, at det er en anden kode de er indtastet i systemet (når jeg nu selv har indtastet klistermærkekoden engang for længe siden).
Avatar billede Slettet bruger
17. november 2009 - 22:09 #6
Det må være en opdatering til MS com sørger for at de key revealer programmer der findes ikke viser den rigtige kode...
Nu jeg tænker mig om har jeg faktisk også oplevet dit problem :)
Avatar billede Rune Sommer Mester
17. november 2009 - 22:14 #7
Jeg får jo lyst til at prøve at re-installere WinXP igen med den nøgle, som key-finderen har fundet og så se hvad der sker... men det bliver nok bare ved tanken. SÅ meget fritid har jeg heller ikke som lærerstuderende :D

Men takker for dine svar. Selvom det nok ikke har så stor relevans i hverdagen, så har jeg fået min nysgerrighed stillet!

Hvis du samler points, så husk at smid et svar også.
Avatar billede Slettet bruger
17. november 2009 - 22:45 #8
Du beholder dem bare..  :o)
Avatar billede Rune Sommer Mester
17. november 2009 - 22:53 #9
tråden lukkes
Avatar billede Rune Sommer Mester
17. november 2009 - 22:53 #10
Tråden lukkes.
Avatar billede kuku2009 Nybegynder
19. november 2009 - 08:55 #11