Avatar billede tm2207 Nybegynder
16. november 2009 - 12:51 Der er 11 kommentarer

Flere PC'ere på internettet - problem=forbindelsen falder ud !!

Jeg har en 10 mbit forbindelse fra tdc.
I vores stue har jeg en NorthQ Wireless Router. Den er forbundet til ADSL-modemet. Min egen computer er forbindet med NorthQ direkte med et kabel.

På mine sønners værelse har jeg en Siemens SE551-router, som er forbundet til NorthQ'en via LAN-porten.

Årsagen er at på drengenes værelse har de 2 pc'ere som begge skal på nettet - og der var kun trukket ét kabel. Så det bliver fordelt på deres værelse vha. Siemens-routeren.

Nu er problemet det - at alle pc'erne på disse routere er ekstremt ustabile. Internet forbindelsen forsvinder konstant på dem alle sammen - det lader til at der er et eller andet der konflikter.

Jeg har pt. ikke noget kørende trådløst.

Håber på lidt hjælp til denne - noget ugennemskuelige opgave.

På forhånd tak
Avatar billede telly Nybegynder
16. november 2009 - 13:17 #1
Umiddelbart vil jeg sige at problemet skyldes de 2 routere i dit netværk.

Problemet skyldes sikkert at begge routere giver IP adresser på LAN siden.

Løsningen ville være at udskifte routeren på din sønners værelse med en Switch, eller slå DHCP fra på routeren, så den kun agere switch i netværket.

/telly
Avatar billede tm2207 Nybegynder
16. november 2009 - 14:02 #2
Hej - tak for svaret.

Jeg synes bestemt jeg har slået DHCP fra på Siemens-rounteren.
Tjekker det lige igen.
Desuden, når jeg går på IP192.168.2.1 - som skulle være routeren i stuen - koblet direkte til min bærbare - så kommer manageren til Simens-routeren frem, og ikke northq, som sidder "først" i rækken. Kontrollerer lige DHCP.
Avatar billede telly Nybegynder
16. november 2009 - 14:30 #3
Hvad mener du med "først" i rækken?
Avatar billede tm2207 Nybegynder
16. november 2009 - 14:39 #4
Hov - tidligere indlæg skulle have været en "Kommentar" - Sorry.

Jeg mener - at NorthQ er den router står efter mit ADSL-modem. I den er tilsluttet min bærbare (via kabel) og et kabel til Siemens-routeren på værelset. I Siemens-routeren er så 2 kabler til de 2 PC'ere der.

Når jeg tjekker mit netværk - har jeg to enheder; hhv. "Internet Broadband Router" med IP 192.168.2.1 og en "Internet Gateway Device" med IP 127.0.0.1.

DHCP er slået fra i Siemens-routeren og slået til i NorthQ'en.

Det virker noget mystisk...
Avatar billede telly Nybegynder
16. november 2009 - 15:30 #5
Du kan ikke regne med at fordi et device sidder "først" (som du beskriver det) at det får IP adresse fra den nærmeste DHCP server. Det afhænger af hvem af DHCP serverne der svare først.

Prøv lige at pille den Siemens router fra og se om ikke din PC køre uden problemer så.

Jeg ville stadig sætte en lille switch ind på værelset istedet for Siemens routeren.
Avatar billede osigaard Nybegynder
16. november 2009 - 18:08 #6
Kabelforbindelsen mellem NorthQ Wireless Router og Siemens-routeren, skal være LAN til Lan
Der må ikke forbindes til WAN/Internet porten på Siemens-routeren
Når der forbindes LAN til LAN og DHCP er afbrudet i Siemens- Router, fungerer den som en alm. Switch.
Avatar billede bartolomos Nybegynder
16. november 2009 - 22:03 #7
I din Siemensrouter er der et sted hvor selve routeren har en adresse.
Det er denne adresse du skal ind og skifte - umiddelbart er der IP konflikt mellem de to routere da de begge hedder 192.168.2.1
Avatar billede tm2207 Nybegynder
16. november 2009 - 22:21 #8
Super gode svar. De to routere er forbundet via LAN-porte og DHCP er slået fra på Siemens. Hvis jeg tildeler Siemens-Routeren(Switchen) en IP-adresse, skal det vel bare en i IP-rangen? Ex. 192.168.2.5??
Er der så ikke en risiko for at min NorthQ tildeler samme IP til én af PC'erne ??

Jeg prøver det lige i morgen. Så skal i få en tilbagemelding.
Avatar billede osigaard Nybegynder
16. november 2009 - 22:43 #9
Du kan på NorthQ se adresserummet DHCP uddelet af.
Giv Siemens en adresse umiddelbart før eller efter dette adresserum.
Et eks. NorthQ har IP 192.168.2.1
DHCP uddeler af puljen med starting IP 192.168.2.5
Ending IP 192.168.2.99.
Så giv Siemens eks IP 192.168.2.2  eller 192.168.2.100
Avatar billede osigaard Nybegynder
16. november 2009 - 22:47 #10
PS Husk den IP du giver Siemens, det er netop den IP du skal bruge fremover for at komme i kontakt med Siemens, hvis noget skal opsættes på denne.
Avatar billede osigaard Nybegynder
08. december 2009 - 14:25 #11
Respons !!
Sker her noget ??

http://www.eksperten.dk/faq#faq-3