Avatar billede Slettet bruger
14. november 2009 - 13:33 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Problemer med Thunderbid

Jeg har nu installere openSUSE 10,2 på min pc, men har fået meget uventede problemer med Thunderbird.

Den kan ikke selv automatisk finde mine ind og udgående servere, og når jeg sætter den op manuelt, har jeg åbenbart installeret et eller andet, da den skrive indgående server findes allerede.

Jeg har prøvet at fjerne Thunderbird fra YaST men mystisk nok var både mails og adresser der igen, da jeg installerede den påny. ?

Kan ikke finde det sted hvor mit password skal sættes ind. Kun ved den automatiske konfiguration.

Hver gang jeg går ind i Thunderbird skriver den fejl med password.

Plejer aldrig at have problemer med at opsætte Thunderbird manuelt.

Kan jeg ikke slette den helt og begynde forfra eller har nogen en god ide til hvordan dette løses
Avatar billede Slettet bruger
14. november 2009 - 14:54 #1
rettelse: 10,2= 11,2
Avatar billede double-g Juniormester
14. november 2009 - 16:18 #2
Placeringen af de gemte data i Thunderbird har de ikke lavet om på i meget lang tid, så det skulle gerne være den samme endnu som her :

http://www.eksperten.dk/spm/808491

Gemte passwords ligger af en eller anden grund ikke under kontoindstillinger som man skulle formode, men under

- Rediger -> Præferencer -> Sikkerhed -> Password

I hverttilfælde i Thunderbird 3.0. Jeg kan dog ikke huske om menuerne også hedder lige nøjagtig sådan i 2.x, men det er noget i den retning.
Avatar billede Slettet bruger
14. november 2009 - 17:34 #3
Det gjorde desværre kun ondt værre

Nu får jeg en forespørgsel om password, hver gang jeg skal bruge en adgangskode. Den vil jeg gerne af med igen

Stadig denne fejl når jeg går i Thunderbird. Error getting mail password.

Jeg har en forbindelse, der er tilsluttet en pop3 server med pop3, smtp,  brugernavn og kode. Og jeg tror, det er den kode den efterlyser

Kan ikke finde et sted i kontoindstilligerne. Der bliver kun spurgt efter den hvis jeg prøver deres automatiske konfiguration, der ikke kan finde min finbindelse alligevel.
Avatar billede Slettet bruger
14. november 2009 - 19:04 #4
Har nu fjernet den nye forespørgsel om password.

Men stadig oprindeligt problem: Error getting mail password ?
Avatar billede double-g Juniormester
14. november 2009 - 19:10 #5
Det er ud til at det kan være en generel fejl der kan opstå ved loginmanageren for POP3 ved opgradering fra 2.x til 3.0.

https://bugzilla.mozilla.org/show_bug.cgi?id=524623

Hvis også din fejl er opstået i forbindelse med opgraderingen, så er det bedste nok at holde øje hvordan de løser problemet på bugzilla

(eller evt, prøve at nedgradere til 2.x.)
Avatar billede Slettet bruger
14. november 2009 - 19:28 #6
Ok

Jeg har nemlig prøvet at opgradere i stedet for at lave en ren installation.

Jeg kan fjerne Thunderbird i YaST, men hvordan nedgraderer jeg til 2.x.?

Kan du fortælle mig det og samtidig give mig en forklaring på hvorfor mine mails og adresser blev i Thunderbird, efter at jeg havde slettet Thunderbird fra Yast, så gør venligst det som et svar

Tak for hjælpen herfra
Avatar billede double-g Juniormester
14. november 2009 - 20:25 #7
Grunden til at alle indstillinger, mails og adresser ikke er forsvundet ved sletning af thunderbird i YAST, er at det kun er selve programfilerne der slettes.

Mappen /home/*brugernavn*/.thunderbird/ skal du slette manuelt hvis du vil starte helt forfra.

Nu fik jeg lige en ide. Inden vi gør mere så prøv lige følgende :

- Luk Thunderbird
- Gå ind i mappen /home/*brugernavn*/.thunderbird/*tilfældige-bogstaver.default/
- flyt alle filer der begynder med signons ud af mappen. (der er typisk 2 - 3 stykker)
- åben Thunderbird og prøv om det hjalp.
Avatar billede Slettet bruger
14. november 2009 - 20:40 #8
Det hjalp delvis. Den bad selv om det password og jeg kunne nu modtage, men har en eller anden fejl med udgående server smtp.

Skal lige se lidt nærmere på den og hurtigst muligt, skrive hvad beskeden  er
Avatar billede Slettet bruger
14. november 2009 - 20:45 #9
Sending of message failed.
An error occurred sending mail: Unable to authenticate to SMTP server smtp.mail.dk. It does not support authentication (SMTP-AUTH) but you have chosen to use authentication. Uncheck 'Use name and password' for that server or contact your service provider.

Det kan jo meget nemt være noget jeg har pillet ved i løbet at dagen
Avatar billede double-g Juniormester
14. november 2009 - 20:58 #10
ja det er tydeligvis ikke den samme fejl længere.

Nu er det mailserveren der siger at du sender brugernavn og password krypteret, men SMTP serveren understøtter ikke kryptering.

Prøv følgende :

- Rediger (edit)
- Konto indstillinger (accounts settings)
- udgående server, SMTP (outgoing server)
- vælg din SMTP server
- rediger (edit)
- hvis markeret, fjern markering ved "brug sikker forbindelse (use secure connection)"
- sæt sikkerhed (security) til "ingen (none)"
Avatar billede Slettet bruger
14. november 2009 - 20:59 #11
Fandt selv stedet i min smtp opstilling, hvor jeg havde bedt om noget sikkerhed. Det er fjernet nu og jeg kan jeg både sende og modtage.

Så det var noget, jeg havde pillet ved i løbet af dagen

Jeg ved, du er en høflig person og glemmer det med svarene. Men nu er der ingen undskyldning.

Meget flot arbejde fra dig.  Det havde jeg aldrig fundet ud af selv
Avatar billede Slettet bruger
14. november 2009 - 21:04 #12
sidste spørgsmål

Kan jeg forresten ikke få den Thunderbird 3,0 på dansk ?
Avatar billede double-g Juniormester
14. november 2009 - 21:34 #13
Jeg ved nu ikke rigtigt om det kan kaldes flot arbejde. Da jeg så i bugzilla at problemet formodentligt skyldes fejl i opgraderingen af password filen, så skulle jeg straks kunne have regnet ud at løsningen simpelthen var at flytte de defekte filer væk, så Thunderbird selv kunne lave nye filer.

Nå bedre sent end aldrig... :-)

Den Thunderbird der er med i openSUSE 11.2 har versionsnummeret 3.0.b4 og det lille b tilsidst betyder at det er en BETA udgave. (hvilket også kan forklare at der er fejl i passwordfilen )

De danske oversættere har den politik at de ikke oversætter alle BETA udgaverne, men gemmer kræfterne til den officielle frigivelse. Så inden så længe kommer der også en dansk oversættelse.