Avatar billede kashmir0999 Nybegynder
13. november 2009 - 16:55 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

transfer hastighed lav ved overførsel mellem sata diske

hej.

Jeg har i min computer 2 sata diske som overfører uhyggelig langsomt mellem hinanden. Hastigheden starter på ca 30 MB/sek (hvilket ikke er super hurtigt) men falder så ret hurtigt til, og hold nu fast,  for det er vildt, 2 MB/sek.
Min computer er ikke til at bruge mens overførslen står på. Det kunne tyde på at processoren bliver belastet, men det gør den ikke.

Jeg har prøvet at formatere, og det hjælper ikke. Hvis jeg overfører fra nettet eller til/fra en ekstern er der ingen problemer.

HELP!  (giver 200 points fordi, at jeg er desperat)
Avatar billede Beach Mester
13. november 2009 - 17:21 #1
Kunne tyde på der måske er en fejl på en af diskene:-(
Har du forsøgt med en scanning af disken?

//B
Avatar billede Vandreren Novice
13. november 2009 - 17:36 #2
Endnu en spørger, der ikke gider oplyse OS. Det er aldeles vulgært i den oprindelige betydning; vulgaris (latin), almindeligt.

Nu gætter jeg på, at det drejer sig om en eller anden Windowsversion...

Det lyder en del som om overførselstilstanden er sat til PIO. Tjek i enhedshåndteringen.
Avatar billede haverslev Novice
13. november 2009 - 17:38 #3
Hvis de sidder på hver sin sata controller, så skal du prøve at skifte kabel på dem.

Hvis de sidder på samme sata controller, så prøv at sætte dem på hver sin controller på bundkortet.
Det kræve at du har en sata kabel til hver sin harddisk.

Se hvordan stik ser ud osv. - her:
http://www.boegebjerg.dk/lars/sata.htm
Avatar billede kashmir0999 Nybegynder
14. november 2009 - 23:15 #4
Jeg byttede rundt på de porte diskene sidder i og nu overfører jeg med 40 MB/sek. En klar forbedring, men kan det komme til at gå hurtigere?
Avatar billede kashmir0999 Nybegynder
14. november 2009 - 23:15 #5
jeg har iøvrigt windows vista.
Avatar billede haverslev Novice
15. november 2009 - 09:39 #6
Har du tjekket om controllerne i enhedshåndtering,står til DMA ?

Når du alligevel er i Enhedshåndtering, så Højre-klik på din harddisk og vælg Egenskaber.
Tjek under fanebladet "Politikker" om der sat et flueben i "Aktiver udvidet ydeevne". - hvis nej, så prøv at sætte det.
Avatar billede kashmir0999 Nybegynder
15. november 2009 - 11:43 #7
De står begge til at vælge automatisk. Skal de tvinges til noget bestemt?
Der er krydset af i "aktiver udvidet ydeevne".
Avatar billede haverslev Novice
15. november 2009 - 12:27 #8
"De står begge til at vælge automatisk. Skal de tvinges til noget bestemt? "

Fint at den står til automatisk, havde lidt på fornemmelsen at den kørte som "IDE"  - forstået på den måde at AHCI var desablet i bios og controllerne kørte med IDE/ATA hastighed.
(DMA er en IDE/(P)ATA ting og vil max køre 133Mhz)

Nej det skulle faktisk ikke være nødvendigt at ændre fra "automatisk", da den vil vælge hurtigste overforselshastighed.
Ved denne instilling er det controllerne der "styrer" indstillingen til den hurtigste :-)

Der er to BIOS-indstillinger for at indstille til aktiveret, en for SATA interface og en for SATA DMA
Du kan prøve at tjekke i BIOS, om den står til "ENABLE" i
"SAT1/SATA2 DMA transfer"

Alt efter bios version, så skal du nok i din udgave i bios menu
"Integrated Peripherals"
ny menu kommer op
"Integrerede Perifer"
i bunden vil der sikkert stå følgende
"SAT1/SATA2 DMA transfer"
den linie kan du ændre mellem Disable/Enable
Avatar billede haverslev Novice
15. november 2009 - 12:33 #9
Ups, fik skrevet (DMA er en IDE/(P)ATA ting og vil max køre 133Mhz) den vil kører 133 MB/s
Avatar billede kashmir0999 Nybegynder
21. november 2009 - 12:19 #10
Den er sat til 'ENABLE'.

Andre forslag? :-)
Avatar billede kashmir0999 Nybegynder
22. november 2009 - 22:50 #11
Det var der ikke.
Jeg forsøger nu at sætte dem i RAID0, men det går ikke så¨godt. Vista kommer med fejlkode under installationen....
Det opretter jeg en ny tråd om og lukker denne...