Avatar billede hafus Praktikant
12. november 2009 - 19:45 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Problem med konvertering af *.dat videoklip fra videooervågning!

Hej Eksperter.

Jeg har et .dat videoklip liggende fra et IP kamera overvågningsanlæg. Jeg kan afspille det i VLC player som det eneste program. Jeg vil gerne have det konverteret til f.eks. mpg så jeg kan redigere i det og fjerne unødvendige sekvenser. De fleste konverterprogrammer jeg har prøvet vil slet ikke åbne min fil. Når jeg prøver eksporter funktionen i VLC siger den at der mangler en encoder. Hvad kan jeg gøre? Der virker somom min fil mangler nogle stamdata.

Hjælp søges!!

Mvh
Rasmus
Avatar billede Vandreren Novice
12. november 2009 - 21:07 #1
Traditionelt er en .dat-fil almindelig MPEG, blot beregnet til en VCD-skive. Det lader til at du mangler nogle essentielle codecs.

Ikke alle er lige begejstrede for codecpacks, men jeg har gode erfaringer med K-Lite Mega Codec Pack, http://www.codecguide.com/download_k-lite_codec_pack_mega.htm
Avatar billede hafus Praktikant
12. november 2009 - 22:07 #2
Hej vandrer.

Tak for dit indlæg.

Nu sidder jeg på Mac så jeg kommer ikke langt med k-lite's .exe filer, men jeg har alllerede tilsvarende codecs til min OsX.

Jeg tror desværre det er mere kompliceret end som så.

Det program jeg bruger til mit overvågning, bruger jeg også til at afspille gemte optagelser fra de forskellige kameraer. Men af uvisse årsager, kunne jeg ikke finde optagelser fra en periode i mit DVR program, så jeg har fundet de filer der blev genereret i den periode jeg havde brug for. Så det er nærmest en slags rådata jeg har, alle i formatet .dat. Som sagt er VLC den eneste player der kan afspille dem, men jeg ville gerne have det over i et videoredigeringsprogram. Jeg overvejer at videofilme min skærm, mens jeg afspiller klippet i VLC, men der burde være andre løsninger. :-)
Avatar billede henninga Novice
15. november 2009 - 22:57 #3
VLC kan jo gemme i flere forskellige formater og den fejl du henviser til - VLC siger at der mangler en encoder - siger bare at den ikke kan kode til det format du har valgt.
I mit VLC (på PC) kan jeg mellem mange formater vælge MOV. Kan du ikke vælge det?
MOV er jo Mac Quick Time formatet. Ellers skal du nok investere i et Quick Time Pro program til din Mac ?
Avatar billede henninga Novice
16. november 2009 - 00:14 #4
General
Complete name                    : C:\DATA_003711.dat
Format                          : MPEG-4 Visual
File size                        : 64.0 MiB

Video
Format                          : MPEG-4 Visual
Format settings, BVOP            : No
Format settings, QPel            : No
Format settings, GMC            : No warppoints
Format settings, Matrix          : Default
Width                            : 1 280 pixels
Height                          : 1 024 pixels
Display aspect ratio            : 5/4
Frame rate                      : 10.000 fps
Resolution                      : 24 bits
Colorimetry                      : 4:2:0
Scan type                        : Progressive
Avatar billede henninga Novice
16. november 2009 - 00:14 #5
Oplysninger fra filen.
Jeg kigger på den i morgen.
Avatar billede hafus Praktikant
13. februar 2014 - 22:50 #6
Det lykkedes desværre ikke.

Men tak for hjælpen til alle.