Avatar billede larsbb Nybegynder
11. november 2009 - 23:55 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Windows Crash efter Bios update

Jeg har købt mig en Zepto Nox A15 og har i al den tid jeg har haft den, haft problemer med blæseren, som går fuldstændig amok. Jeg har ikke haft tid eller lyst til at gøre noget ved det før her til aften og det skulle jeg da vist ikke have gjort!

Jeg opdagede, at der på deres hjemmeside var følgende FAQ:
http://zepto.dk/Information/Default.aspx?informationid=616#fancontrol

Fint nok tænkte jeg, så downloader jeg den, brænder den over på en skive, sætter den i og sætter den til at køre fra cd'en. Det går fint og jeg kommer ind i menuen, hvor jeg blot skal trykke på en tast, hvorefter bliver spurgt om jeg skal downloade et Image. Det gør jeg så, hvorefter computeren lukker ned, stille og roligt.

Efter et minuts tid, tænder jeg igen og opdager til min skræk, at den ikke kan komme forbi Windows-load-baren. Det virker ikke som om den overhovedet prøver, men viser blot en blå skærm, meget hurtigt og genstarter så. Dette fortsætter så i en uendelighed og det hjælper hverken fra eller til, at prøve at køre den i fejlsikret tilstand eller "sidst kendte virkende tilstand".

Jeg prøvede derfor at sætte min Zepto-Cd i, med Vista 64 Bit versionen, som jeg fik med til at installere mit styresystem med. Når jeg så forsøger at reparere førte gang, melder den, at fejlen er rettet og beder mig genstarte. Dette hjælper dog ikke en skid og jeg ender op med ovenstående procedure forfra igen :(

Jeg har også forsøgt at gendanne Windows fra sidste update (9.11.09), men det hjalp heller ikke.

Hvad fanden gør man? Jeg mangler kun at prøve at geninstallere Windows, men jeg frygter, at det vil fucke det helt op og kun lade mig tilbage med muligheden for at formatere skidtet, hvilket jeg helst gerne vil undgå (backup er for tøser - doh).

Jeg vil selvfølgelig forsøge at ringe til Zeptos kundeservice, men tænkte at jeg ville forsøge her først, specielt da klokken er så mange, at de først åbner om 9 timer. Jeg tror dog, jeg ved hvad resultatet af den telefon-samtale bliver, nemlig at jeg skal sende den ind, hvilket jeg kan forstå rundt omkring på nettet, at folk ikke har så gode erfaringer med.

Nogen der har et bud, til hvad jeg kan gøre?

Computeren er som sagt en Nox A15 med 4gb ram og kører Windows Vista 64 bit. Bios-opdateringen, som jeg forsøgte at køre var som sagt version 4638, som skulle rette følgende:
ftp://ftp.zepto.dk/Notebooks/Discontinued_Models/Nox_A15/BIOS/Changelog.txt
Avatar billede mall Nybegynder
12. november 2009 - 00:06 #1
Et forslag kunne være at downloade den ældre bios version, og installerer denne igen.. Ved ikke om det hjælper, for er slet ikke inde på det område.. Men det virker som en logisk løsning for mig..
Avatar billede larsbb Nybegynder
14. november 2009 - 12:08 #2
Tak for svaret, men det var desværre ikke muligt. Jeg afhjalp problemet ved at installere Windows oveni den eksisterende og på den måde fik jeg fat i mine filer, som jeg overførte til en ekstern harddisk.

Derefter formatterede jeg og geninstallerede windows. Lidt træls, da der var en del ting der gik tabt, men nu virker min computer da igen.