Avatar billede UlrikOne Nybegynder
10. november 2009 - 09:54 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Er 7-Zip et godt pakke/udpakke-program?

Hej!

Jeg har længe brugt WinRar, men efterhånden som tiden er gået, har jeg fundet ud af, at jeg hellere vil ty til freeware-programmer, og meget billige programmer.

Jeg har hørt at 7-Zip er et af de programmer der pakker bedst. Altså komprimerer størrelsen af filen mest ned. Men er det også et godt program til at håndtere, at pakke andre pakkefilformater såsom zip, rar, osv. ud?

På forhånd tak for svar!
Avatar billede Slettet bruger
10. november 2009 - 10:00 #1
det får kun gode kommentarer

jeg bruger selv winrar

http://www.rarlab.com/download.htm

m.v.h
Avatar billede Vandreren Novice
10. november 2009 - 11:04 #2
Lidt reklametekst: "Compression ratio in the new 7z format is 30-50% better than ratio in ZIP format. Also 7-Zip compresses to ZIP 2-10% better than PKZip and WinZip." http://www.pcdownloadworld.com/prgdb/7-zip.htm

7-Zip har en imponerende høj compression ratio. Jeg bruger både 7-Zip og WinRAR, og i flere tilfælde har 7-Zip med 7z-formatet kunnet komprimere med en højre ratio end WinRAR, når begge programmer er sat til bedste komprimering.

Hvis man blot vil prøve 7-Zip, så kan jeg anbefale portable-versionen (dvs. et program, der ikke skal installeres). http://portableapps.com/apps/utilities/7-zip_portable
Avatar billede UlrikOne Nybegynder
10. november 2009 - 14:10 #3
Ja, men Vandreren, det jeg egentlig gerne vil vide er: er 7-Zip et all-around godt pakningsprogram som WinRar er det??? Melder det tit fejl? Pakker det langsomt ud?

Eller kan det fint bruges som eneste pakkeprogram man bruger. Det skal siges jeg pakker mest zip- og rar-filer ud. Pakker ikke så meget selv, men kunne sagtens forestille mig at gøre det i 7z-formatet.

Men hvad er din grund til både at køre med 7-Zip og WinRar??? 7-Zip KAN vel godt håndtere andre pakkeformater end 7z, ikke??
Avatar billede Vandreren Novice
10. november 2009 - 16:22 #4
Godt med nogle specifikke spørgsmål. :)

Programmet virker stabilt og mindst lige så hurtigt som WinRAR. Det kan sagtens bruges som eneste pakkeprogram, men man skal være opmærksom på at det kun kan pakke i følgende formater:

7z
BZip2
GZip
Tar
Zip

Efter mine erfaringer er 7z det bedste af disse formater (bedømt på compression ratio).

Bemærk at rar ikke optræder på listen; dét er den eneste grund til at jeg stadig har WinRAR. 7-Zip kan sagtens åbne rar-formatet, samt en hel del andre formater.

Hvad angår funktionalitet, så er der ingen større forskel på WinRAR og 7-Zip. Begge kan fx. sætte password på det pakkede arkiv; kryptere filnavnene i arkivet; splitte arkivet op i segmenter.

Et ekstra plus for mig er, at 7-Zip er open source.

Kort sagt: Hvis man kan vænne sig til at bruge formatet 7z eller zip, så vil 7-Zip absolut være "et all-around godt pakningsprogram".

Jeg kan endnu en gang anbefale at prøve portable-versionen af 7-Zip, da den ikke skal installeres og derfor ikke ændrer noget ved systemet. Derfor kan den fjernes fuldstændig uden at efterlade sig spor.
Avatar billede Vandreren Novice
29. november 2009 - 16:05 #5
UlrikOne, har du brug for flere oplysninger?
Avatar billede Slettet bruger
30. november 2009 - 08:03 #6
Avatar billede UlrikOne Nybegynder
24. januar 2010 - 14:23 #7
Vandreren: Nej, tak for det fyldestgørende svar.