Avatar billede sorenzoo Juniormester
09. november 2009 - 14:18 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

C5. Anden standard valuta end DKK.?

Jeg vil gerne køre et selskab i en anden valuta end dansk, hvor alt skal være i den fremmede valuta. Altså tal på balance, kontoplan m.m.
Vi snakker en version 2008.

Er det meget muligt og i så fald, hvordan nuldrer man den lige til det.?
Avatar billede blacks Mester
09. november 2009 - 14:24 #1
Under Finans/Tilpasning/Parametre/Finans her sætter ud hvilken valuta der skal være din standard valutan.
Avatar billede sinistercheese Nybegynder
09. november 2009 - 14:25 #2
Forudsat at du har licens til at køre flere regnskaber, er det vel blot at du opretter endnu et regnskab, hvor firmavalutaen så sættes til noget andet end DKK ?
Avatar billede sorenzoo Juniormester
09. november 2009 - 14:56 #3
Hvis jeg ændrer i finans, og derefter fakturerer i f.eks eur, benytter den kursen fra den danske valuta. ca. 7.45. Er der andet der skal ændres for at det bliver korrekt.? Den foreslår rigtig nok den anden valuta i finkladde når jeg har ændret den under parametrene...?
Flere gode forslag.?
Avatar billede blacks Mester
09. november 2009 - 15:26 #4
Du skal jo have dine valuta omregnet, i valuta kartoteket, da de nu vil kikke på den standard valuta du har sat under finans.
Hvis der står DKK i standard valuta vil dit valuta kartotek stå til at DKK koster 100,000 DKK, og fx Euro koster 745 DKK for 100 Euro, Hvis du laver standard valuta om til Euro skal du så have DKK til at stå til 13,424 for 100 DKK, også videre på samtlige valutaer du har.
Avatar billede Mikkel_Ackey_Wolf Nybegynder
09. november 2009 - 22:08 #5
Præcis som Black skriver skal parameterne under Finans/Tilpasning/parametre/finans skal standard valutaen sættes til det du gerne vil have f.eks. EUR, herefter er det vigtigt at oprette valutaen i valutakartoteket oprette EUR og sætte kursen til 100,00, det er vigtigt at du sætter kursen til 100,00 og alle efterfølgende valutaer der skal benyttes i regnskabet omregnes kuserne i forhold til EUR. DKK skal betragtes som en fremmed valuta i denne sammenhæng....

du vil også kunne se det under valutakartoteket at den skriver EUR.

og i kontoplanen skulle saldoen gerne hedde Saldo i EUR...

mvh

mikkel
Avatar billede sorenzoo Juniormester
10. november 2009 - 13:22 #6
Det må jeg lige få testet af, men det burde jo helt sikkert fungere.

Tak for det.
Avatar billede Garun Praktikant
04. april 2024 - 12:08 #7
Hej
Har overtaget et regnskab i et gammelt c5 system - her har man på trods af at det er en lillebitte virksomhed valgt at under finansparametre at køre regnskabet i DKK men have EUR som sekundær valuta og have kryds i opdater sekundær valutabeløb. Det giver mig en masse problemer - blandt andet ved efterberegning af kostpriser. Hvad sker det hvis jeg fjerner dette kryds ? nogen der kan gennemskue det ? PFT