Avatar billede kc-gangster Nybegynder
07. november 2009 - 12:08 Der er 21 kommentarer og
2 løsninger

Hvilken ram skal jeg bruge?

Hej eksperter.

Jeg køre med en PC som ser således ud:

Motherboard : P5KC
CPU :        Quad Q6600 2,4
Grafikkort :  NVIDIA GeForce 9600 GT

Og så køre jeg med 2GB ram, og vil meget gerne op på 4GB med mit nye windows 7 64bit.

Så mit spørgsmål hvad jeg skal gøre hehe, jeg mener nemlig ham som samlede min computer for mig sagde at hvis jeg skal opgradere mine ram en dag så jeg nød til at skifte allesammen ud, altså at jeg ik bare kunne tilføje ram til de eksisterende men nød til at købe 4GB helt nye :(

Så efter at have læst lidt herinde, har jeg hentet everest og taget dette billede:

[img]http://www.makaveli.dk/MBSpec.jpg[img]

Jeg håber meget jeg bare kan tilføje 2GB extra ram oven i dem jeg har i forvejen, men aner ik hvilken ram jeg skal bruge, er lidt noob på det punkt :)
Avatar billede kc-gangster Nybegynder
07. november 2009 - 12:12 #1
Lavede fejl i billede indsættelse :( og kan ik finde ud af at redigere mit spørgsmål så laver det lige her.

http://www.makaveli.dk/MBSpec.jpg
Avatar billede Slettet bruger
07. november 2009 - 12:39 #2
Du skal klikke på SPD, der kan du se hvilken type ram du har
Avatar billede Slettet bruger
07. november 2009 - 12:59 #3
det her kan du bruge

2 x DIMM, max. 4GB, DDR3 1333/1066 / 800 MHz, non-ECC, un-buffered memory, dual-channel memory architecture
4 x DIMM, max. 8GB, DDR2 1066/800 / 667 MHz, non-ECC, un-buffered memory
Dual channel memory architecture
Expansion Slots

http://www.motherboardpro.com/ASUS-P5KC-Socket-LGA-775-Intel-P35-ATX-Asus-Motherboard-Retail-p-563.html

m.v.h
Avatar billede haverslev Novice
07. november 2009 - 13:00 #4
P5KC kan kører både kører med:
DDR2 1066/800/667 MHz  (4 sokler)
eller
DDR3 1333/1066/800 ram. (2 sokler)
Det kommer an på hvilke sokler du kommer dem i (Orange/sort/Gul) og hvilke du har ram i pt.

F.eks 2 x 1Gb til dine DDR2 sokler:
http://www.proshop.dk/showProduct.aspx?prodid=89201
Avatar billede kc-gangster Nybegynder
07. november 2009 - 14:23 #5
http://www.makaveli.dk/ram.jpg

Hvordan ser jeg hvilken sokler dem jeg har i forvejen sidder i?
Avatar billede kc-gangster Nybegynder
07. november 2009 - 14:26 #6
dvs jeg køre 2*1GB DDR3 1066 RAM nu?

Så jeg skal simpelthen skifte til 2*2GB 1066 eller 1333 DDR3 ram for at ramme de 4GB? DDR3 er bedre end DDR2 ik?
Avatar billede haverslev Novice
07. november 2009 - 17:29 #7
Når der er "kun2 er 2 DDR3 sokler i din maskine og det er 1gb ram blokke der er i nu, så har du reelt 2 muligheder.

1. Købe nye DDR3 1333 ram blokke på `a 2Gb og sætte dem i istedet for de nuværende.
http://www.pccabinettet.dk/news.php?news_id=211
(så må du sælge de nuværende 1Gb blokke)

2. Købe 2x1Gb DDR2 1066Mhzram blokke til dine DDR2 sokler, således du har 2 ram blokke af DDR3 og 2 ram blokke af DDR2 - men så skal du være opmærksom på, at maskinen vil KUN køre efter de laveste rams Mhz - i dette tilfælde 1066 Mhz.
Du vil ikke kunne mærke denne ændring umiddelbart.

men de bedste og hurtigste, er DDR3 rammene.

2 x 1Gb til dine DDR2 sokler:
http://www.proshop.dk/showProduct.aspx?prodid=89201
Avatar billede haverslev Novice
07. november 2009 - 17:38 #8
Glemte at skrive følgende i ovenstående indlæg - nederst:
da din pt. kører med DDR3 1066Mhz ram blokke, så vil du være bedst og billigst tjent med at sætte følgende i
2 x 1Gb til dine DDR2 sokler:
http://www.proshop.dk/showProduct.aspx?prodid=89201
Avatar billede kc-gangster Nybegynder
07. november 2009 - 17:56 #9
Ok så lad mig forstå helt rigtigt.

Maskinen kan godt køre med både DDR2 og DDR3 blokke i samtidig.
Og så mine nuværende DDR3 blokke er 1066mhz og de DDR2 blokke du forslår er også 1066Mhz så det vel den bedste løsning?

Da der er 150kr forskel på de 2x1GB DDR2 og de 2x2GB DDR3 ram blokke så er det måske alligevel bedst at købe de 2x2GB DDR3 blocke og så sælge mine nuværende 2x1GB. Hvad kan jeg få for dem?
Avatar billede haverslev Novice
07. november 2009 - 18:24 #10
Svar til:

Maskinen kan godt køre med både DDR2 og DDR3 blokke i samtidig.
Og så mine nuværende DDR3 blokke er 1066mhz og de DDR2 blokke du forslår er også 1066Mhz så det vel den bedste løsning?

Du kan beholde dine nuværende og købe DDR2 blokke og kører med 1066Mhz - du kan muligvis finde 2x1Gb DDR2 ram blokkene billigere ved at søge på nettet/edb-priser, jeg tog blot det første link jeg fandt.

Da der er 150kr forskel på de 2x1GB DDR2 og de 2x2GB DDR3 ram blokke så er det måske alligevel bedst at købe de 2x2GB DDR3 blocke og så sælge mine nuværende 2x1GB. Hvad kan jeg få for dem?

Det vil være bedre med DDR3 1066Mhz ram , ja.
Men du vil IKKE kunne mærke forskel, at køre med DDR2 og DDR2 samtidig.
Brugt ram er ikke særlig dyr, så et slag på tasken - 100 kr./stk.
Avatar billede ksoren Nybegynder
07. november 2009 - 19:18 #11
Du kan IKKE køre med både DDR2 og DDR3 samtidigt. Bare så der ikke er nogen forvirring.
Avatar billede haverslev Novice
07. november 2009 - 20:04 #12
Ja det fremgår vist ikke helt klart af indlæggene, men for at få det på det rene, så kan du se det i din manual eller her: side 38/154  : - 2.4 System memory
http://dlcdnet.asus.com/pub/asus/mb/socket775/p5k-c/e3155_p5kc.pdf
Avatar billede Slettet bruger
07. november 2009 - 22:29 #13
#3

se nu under bundkortet og følg anvisningen.
Avatar billede kc-gangster Nybegynder
08. november 2009 - 03:20 #14
Ok der jeg forstod ellers at jeg kunne køre DDR2 og DDR3 ram sammen efter de besvarelser jeg har fået ind til videre, jeg må nok hellere bare købe nye DDR3 2x2GB ram for at være på den sikre side, selvom det er rimelig dyrt, og synd at skulle til at sælge 2 helt vel fungerne 1gb DDR3 rams blokke :(
Avatar billede ksoren Nybegynder
08. november 2009 - 05:34 #15
Jeg synes nu også det var det, du fik at vide længere oppe. Men anyways, det kan man ikke.
Avatar billede kc-gangster Nybegynder
08. november 2009 - 14:08 #16
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=453115

Er de der nogen jeg kan bruge? Det er de billigste jeg sådan lige umiddelbart kan finde.
Avatar billede kc-gangster Nybegynder
08. november 2009 - 14:29 #17
eller nej dem her istedet

http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=447681

Kan lige så godt hoppe op på 1333mhz når jeg nu er igang jo.

Passer de? Og er det billigt?
Avatar billede kc-gangster Nybegynder
08. november 2009 - 17:13 #18
someone? :)
Avatar billede haverslev Novice
08. november 2009 - 17:33 #19
Ja du kan bruge dem du linker til:
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=447681

Umiddelbart se prisen fornuftig ud - 342kr/stk. x 2 = 684 kr.
Avatar billede kc-gangster Nybegynder
08. november 2009 - 23:55 #20
Jeg har bestilt dem her nu:

http://www.bj-trading.dk/shop1/default.asp?side=info.asp&vare=333445&f=edbp

Så skal jeg bare af med mine gamle ram blokke.

Hvem skal have point? Den eneste som har afgivet svar, er ham som sagde jeg kan bruge både DDR2 og DDR3 ram sammen, godt jeg fik afvide det ikke kunne lade sig gøre, ellers ville det have været et ærgeligt køb.
Avatar billede Slettet bruger
09. november 2009 - 08:10 #21
jeg lægger et svar hvis det ikke gælder mig markerer du bare ikke mig ved acceot

ok.
Avatar billede haverslev Novice
09. november 2009 - 08:31 #22
Ked af, at jeg fik lavet noget forvirring omkring brug af DDR2 og DDR3, men som jeg skrev allerførst i indlæg  #7  er dog stadig rigtig :-)

1. Købe nye DDR3 1333 ram blokke på `a 2Gb og sætte dem i istedet for de nuværende.
http://www.pccabinettet.dk/news.php?news_id=211
(så må du sælge de nuværende 1Gb blokke)

Har desværre ikke fået mails før nu? (40 stk.)
Avatar billede kc-gangster Nybegynder
09. november 2009 - 08:41 #23
Har delt points ud nu, tak for hjælpen gutter.

Jeg opretter lige et nyt spørgsmål mht. hvilken ændringer jeg skal have, i eventuelt bios eller geninstallere windows efter jeg opgradere mine ram, fra 2x1GB 1066mhz ram til 2x2GB 1333mhz ram.

http://www.eksperten.dk/spm/892166