Avatar billede simona Nybegynder
04. november 2009 - 12:36 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Hvordan fjerner jeg en partition?

Skulle reinstallere XP og kom til at svare ja til at installationen lavede en partition (D drev). Det er noget rod. Hvordan får jeg slettet det nye drev og fuldstændig genistalleret computeren på ny?

Nogen som kan hjælpe?
Avatar billede Slettet bruger
04. november 2009 - 12:43 #1
Boot op på cr-rommen - Du skal måske sætte dene indstilling i BIOS, hvor CD/DVD skal være første boot option.

Genstart derefter computeren og følg anvisningerne på skærmen med den fine blå baggrund.

Du vil på et tidspunkt blive præsenteret for nogle valg omkring hvor du ønsker windows installeret og her kan du så samtidig slette de nuværende partitioner og oprette nye.
Avatar billede simona Nybegynder
04. november 2009 - 14:35 #2
Hej Thomas

Jeg har nu bootet op på CD-rommen. Er kommet ind på den fine blå baggrund og jeg har nu 3 muligheder. At installere Windows XP, at reparere en installation og afbryde installationen.. Hvilken en af dem fører mig derhen hvor jeg kan slette?
Avatar billede simona Nybegynder
04. november 2009 - 14:37 #3
Undskyld, jeg forstår; skal sætte installation igang.. sorry det gør jeg lige! :-)
Avatar billede Slettet bruger
04. november 2009 - 14:43 #4
Ja netop. Og så får du mulighed for at partitionere og her skal du så bare sørge for at alle nuværende partitioner slettes.

Hvis du kun vil have én partition til dit system, skal du bare installere på den valgte disk - altså uden nogen oprettede partitioner, ellers kan du oprette nye partitioner.

Du kan selvfølgelig også godt oprette én partition og vælge denne til install, men Windows gør selv disken klar hvis der ingen partitioner er på disken.

Husk at vælge NTFS filsystemet ;)
Avatar billede dragonknight Juniormester
04. november 2009 - 17:05 #5
Hvis installationen har lavet et C drev og et ekstra D drev og systemet ligger på C drevet, så kan du fjerne D drevet inde fra XP i diskhåndteringen.
Avatar billede johnstigers Seniormester
04. november 2009 - 17:11 #6
dragonknight - ja så slipper han for at kigge på D drevet, men det løser jo ikke problemet, for så mangler han bare pladsen der var på D drevet :)
Avatar billede simona Nybegynder
04. november 2009 - 17:24 #7
Alt gik som smurt! Tusind tak for hjælpen! :-)

Der er dog et lille problem, nu kan jeg ikke komme på nettet..Før var der noget som hedder IntelPROSet/Wireless og det mangler nu. :-(

Smider du et svar så jeg kan give dig points? Hvis du ved noget om hvordan jeg kommer på nettet så hører jeg også meget gerne om det! :-)
Avatar billede dragonknight Juniormester
04. november 2009 - 17:33 #8
Ja sådan er det at have XP :-)
Avatar billede johnstigers Seniormester
04. november 2009 - 20:17 #9
Hent drivere på producentens hjemmeside...
Avatar billede simona Nybegynder
05. november 2009 - 08:22 #10
Hej John

Jeg har allerede været der men af en eller anden endnu uopdaget grund, så fungerer de driveres jeg har downloadet ikke :-(

Jeg har plugget intrenet kablet direkte i maskinen, men den vil stadig ikke på nettet.

Jeg må nok hellere oprette et nyt emne om denne problematik. Men ellers tak! :-)
Avatar billede Slettet bruger
05. november 2009 - 11:03 #11
Hvilken type maskine er der tale om?
Avatar billede Slettet bruger
05. november 2009 - 11:22 #12
Arh, kan se du har skrevet typenummeret i en anden tråd, så hermed et link til siden hvor du kan specificere dit service tag og downloade de nødvendige drivere http://support.dell.com/support/downloads/index.aspx?c=us&l=en&s=gen
Avatar billede simona Nybegynder
05. november 2009 - 19:11 #13
Tusind tak Thomas, du er en knag! :-)
Avatar billede Slettet bruger
05. november 2009 - 20:47 #14
Det var så lidt.
Det vil jeg så opfatte som et kompliment ;)