Avatar billede badass Nybegynder
01. november 2009 - 17:51 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Forbindelsens tidsfrist udløb

Hej alle

Håber at der en nogen der kan hjælpe.

Når jeg browser rundt på eksempelvis www.bt.dk (og andre sites) går det fint indtil browseren pludselig "hænger" ved load af en side og tilsidst melder "forbindelsens tidsfrist udløb".

Hvis jeg venter et par minutter kan jeg fint loade siden og surfe rundt igen. Senere sker det samme igen.

Forbindelsen er trådløs med Windows XP som styre system.
Hvis jeg kører kablet opstår problemet aldrig.

Router: Gigaset SE551

Jeg har kørt et par år med konfigurationen uden problemer og der er ikke ændret noget i systemet.

Hvad kan der være galt?

// BadAss
Avatar billede Slettet bruger
02. november 2009 - 09:50 #1
For mig at se har du kun én mulighed til at starte med. Du skal ind og læse log-filer på henholdsvis XP-maskinen og din router.
Det er praktisk talt umuligt at give et svar på hvad der er galt ud fra det du skriver :-)
Avatar billede badass Nybegynder
03. november 2009 - 09:15 #2
Hvor finder jeg log-filer på min xp?
Avatar billede Slettet bruger
03. november 2009 - 10:15 #3
Højreklik på 'Denne computer' og vælg 'Administrer'.
Gå til 'Logbog'. Her kan du vælge application log og system log.

Hvis der er foregået noget bemærkelsesværdigt, vil du i mange tilfælde kunne finde det her.

Med hensyn til din router så kan jeg logisk nok ikke fortælle hvor logfilerne er, men det er en god ide at tjekke logs for at få et indtryk af hvad problemet er. Måske ståpr der noget her.

Næste gang problemer opstår, vil det måske være en god ide at tjekke om det er XP, der har et problem eller om det er forbindelsen til din router.
Du kan måske komme nærmere en løsning ved at tjekke om du har mulighed for at tilslutte til andre trådløse netværk næste gang du ikke kan komme på nettet. Det kan måske give dig et praj om det er din router, der skaber problemerne.
Avatar billede badass Nybegynder
03. november 2009 - 13:49 #4
Her kommer så lidt yderligere sjov information.

Når mit problem opstår på eksempelvis www.bt.dk, så kan jeg sagtens surfe på andre sites samtidig. Det er som om at det er den givne session der har problemet.
Jeg bruger iøvrigt FireFox med faneblade, hvor jeg surfer rundt.
Avatar billede Slettet bruger
03. november 2009 - 14:00 #5
Lige præcis på eb.dk og bt.dk kender jeg selv problemerne med at deres sites kontakter alverdens tredjeparts sider med reklamer og statistik, så siden engang i mellem kan være evigheder om at opdatere.

Nu ved jeg ikke hvor meget du er inde i host filer, men du kan lave et lille 'sjovt' forsøg på den måde at du åbner din host fil i windows og indtaster nogle af de servere som du kan se bliver kontaktet via fx. bt.dk.

I din host fil laver du så entries for disse servere, men uden ip-adresse, eller med en ip-adresse der svarer til din egen computer - altså localhost 127.0.0.1.
På denne måde vil disse eksterne servere ikke blive kontaktet hver gang, men der i mod vil kontakten forsøges etableret til den ip-adresse du specificerer for hver server.

Du vil med andre ord få laaangt hurtigere svar-tider på disse sider - og ja, du gættede rigtigt, du vil samtidig få langt færre reklamer på siderne :-)
Avatar billede badass Nybegynder
03. november 2009 - 16:26 #6
BT var bare et eksempel. Det sker på alle sites når jeg har været der et stykke tid.
Avatar billede badass Nybegynder
03. november 2009 - 16:53 #7
Jeg har kigget i systemloggen.

Kilde: Dhcp
Tekst: "Computeren kunne ikke forny sin adresse fra netværket (fra DHCP-serveren) for netværkskortet med netværksadressen 0019D26556BB. Der opstod  følgende fejl:
Semaforens timeout-periode er udløbet. . Computeren vil fortsat forsøge at få tildelt en adresse fra netværksadresseserveren (DHCP)."

Måske det kan give et hint...
Avatar billede Slettet bruger
04. november 2009 - 09:39 #8
Ja så er det jo højst sandsynligt på din router problemet ligger.
Prøv at logge ind på din routers web-interface og tjek hvordan den tildeler adresser.

Tildel evt. en fast adresse til din XP maskine for at se om dette ikke løser problemet.
Avatar billede badass Nybegynder
12. november 2009 - 17:18 #9
Det viste sig at routeren var defekt.
Der en løs forbindelse, så jeg har købt en ny (reparation er for dyrt).

Thomasso du hjalp meget så hvis du vil ha' point smid et svar...
Avatar billede Slettet bruger
12. november 2009 - 18:00 #10
Svar :-)