Avatar billede fritjof Nybegynder
14. juli 2001 - 18:16 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

person med koncepterfaring og til sparring søges

Jeg har det sidste år tilladt mig selv at bruge det meste af min tid på at udvikle nogle visionære tanker til et efterhånden meget komplet totalkoncept.

Det følgende er blevet en længere smøre, jeg håber ikke den fylder og forsyrrer for meget her og jeg er heller ikke sikker på at fora\'et er det rette.

Jeg har derfor sat 200 point af, de vil gå til den som overbeviser mig om at dette ikke er det rette sted til denne forespørgsel og gelejder mig det rette sted hen..

Jeg indgår i dette som enkeltperson og søger først og fremmest en eller nogle få andre som er interesseret i at deltage - først i en periode hvor vi gennemdiskuterer mulighederne, dernæst en periode hvor vi justerer konceptet før vi begynder at sætte evt. samarbejdspartnere, investorer o.a. ind i det.

Jeg vil først skrive lidt om hvem du kunne være, senere beskrive konceptet så godt jeg kan/vil.  Hvis det virker for omfattende kan du jo starte med at scrolle ned til beskrivelsen..

Om dig:
Du indgår først og fremmest som privatperson - også selv om du arbejder i/ejer et firma.
du skal have kompetencer inden for et eller flere af konceptets hovedområder som er: (samtidig også de områder hvor vi senere skal finde relevante samarbejdspartnere)

Opbygning og administration af en portal som i konceptet forbinder dets brugere kommunikativt og servicerer dem med information. (jeg har selv bygget kladder til det som kan videreudvikles)

Med tiden meget store databaser som vedligeholder mange brugeres personlige data, indstillinger, informationslager og kommunikation med brugere i samme \"niche\". Herunder også hosting og traffik. (kan selv lidt, men det kniber i store sammenhænge)

Design og programmering af forholdsvis enkelt software som installeres på brugernes p.c.\'er (jeg har selv flækket det sammen til noget som virker, men vil nødig kvalificere det som \"proffesionelt\" udført :)

Konfiguration og sammensætning af hardware, evt. tilgang til mulighed for en totalløsning. det handler ikke om nyudvikling af hardware, men om en lidt anderledes sammensætning af den.

Det forretningsmæssige. En stor del af konceptet skal \"ud på markedet\" for at hente investorer og samarbejdspartnere. Jeg har lavet nogle indledende undersøgelser, men har al for lidt erfaring. Derfor er denne del vigtig!

Vigtigst er at du har et meget stort overblik, er visionær  og kan tænke alternativt. Du har interesse i hvordan Internettet bruges og udvikles så det tilpasser sig os brugere af det. Du ved hvad jeg mener når jeg skriver niche og kan se muligheder i at udvikle særlige services for en eller flere, og dens brugere.

Om mig:
Jeg ved lidt om alle ovenstående områder, hvilket også er årsagen til at jeg har kunnet bygge et koncept op omkring det. Jeg kan ikke tilbyde løn eller kompensationer, men deler konceptet særdeles gavmildt med den/de rette personer. Jeg er IKKE forretningsmand og har ikke kompetencer her, hvilket også vil afspejle sig i min forsigtighed. Jeg har indtil videre arbejdet et år med det, sendt en del følere ud (og draget mine første kedelige erfaringer) og haft tilknyttet en erhvervsvejleder og en etableringsvejleder.

Og endelig om konceptet:
Mine visioner og dermed også konceptet i sin helhed er jeg meget øm overfor at udbrede for tidligt. Først og fremmest fordi det idémæssigt i virkeligheden er påfaldende simpelt. Men kort:
Der er og især bliver, stor kamp mellem den stationære og kabelforbundne internetforbindelse og den mobile håndholdte forbindelse. Det kunkurerer ikke med nogle af metoderne, men er et supplement som i væsentlig grad kan forbinde dem, primært ikke hardwaremæssigt men funktions - eller anvendelsesmæssigt. Det handler om at brugerne har al deres data tilgængelig der hvor de har brug for den, uden at det koster en formue i mobiltelefoni eller de skal slæbe rundt på en bærebar. Jeg vurderer det totale tidsperspektiv til 4-6 år før dette endelige mål kan opnås.

Vejene hertil kan have flere forskellige \"ruter\" og vil bestå af nogle delprojekter. Den mest optimale og senere mest effektive af dem har jeg gennem det sidste ½ år arbejdet detaljeret med. Det er blevet vurderet meget positivt af både erhverv -og etableringsvejleder. (de kender ikke til konceptets fulde omfang og har forholdt sig til validiteten af dette delprojekt som enkeltstående og selvfinansierende)

Det handler om en specifik (her unavngivet) niche som vi først og fremmest skal samle informativt og kommunikativt gennem en portal med høj grad af service. Det er en investering, da det primært handler om at få brugere til. Nichen har et stort og endnu ganske lidt udviklet forhold til Internettet. Servicen skal derfor være gratis - nogen indtægt er mulig fra nichens samarbejdspartnere. Jeg har en foretrukken niche som udgangspunkt, men mange af landets nicher vil være relevante. Der vil være en vis konkurrence her, men konceptet har mulighed for at være særdeles konkurrencedygtigt da det har et større mål i sigte. Denne 1. del vil tage mellem 1 & 2 år at opbygge.

En slags delfase vi da komme som vil gå 2 veje:
1. kopiering og omkonstruering af første del til at henvende sig til flere nicher med deres egne portalløsninger (evt. i samarbejde med eksisterende)
2. opbygningen af det endelige mål begyndes. Vi skal nu langsomt vænne 1. niche til at bruge deres kommunikations og informationsmuligheder lidt anderledes, sådan at der bliver større sammenhæng mellem selve nichen, dens brugere, uanset om de er ude, på job eller hjemme og nichens samarbejdspartnere/interesseorganisationer.

Software delen skal nu også udvikles. Den skal selv kommunikerer med Internettet når det handler om den tilknyttede portals sider og informationer - og er primært uafhængig af explorer eller natskab. Napster, Spinner og visse andre har taget hul på nye udnyttelsesformer, så de er svagt sammenlignelige - men absolut også kun svagt!  Det handler om at sammensætte hardware, designe software og den praktiske anvendelse og kommunikation efter nichens - eller rettere menneskene i nichens, behov.

Nu vil jeg ikke skrive mere her og håber at det er nok til at den/de rette personer vil henvende sig ;)

Jeg vil besvare alle spørgsmål her så godt jeg kan, med de forbehold jeg nu finder nødvendige. Beklager endnu engang hvis fora\'et ikke er det rette..

Du kan skrive til fritjof@prontomail.com

Dette er MEGET seriøst ment, så vær venligst også det!
Avatar billede yaief Nybegynder
14. juli 2001 - 20:08 #1
Det er jo en lidt vag beskrivelse af det egentlige produkt du kommer med. Mit indtryk er, at det bliver en dyr kombination af software/hardware - men du siger jo selv det er simpelt (men uafhængigt af explorer/netscape - det kalder jeg ikke simpelt, hvis man samtidig skal lave en egen hardware-base til det).

Mine egne forcer er inden for salg/kommunikation, design og programmering (C++, PHP + MySQL m.m.).
Men 4-6 år lyder meget langsigtet på mig. Mon ikke det ville være mere realistisk at koncentrere sig om de kortsigtede (1-2 års) projekter og så bare holde et overordnet mål i baghovedet?

Som sagt - det er svært at forholde sig til dit projekt - jeg opfylder dog kun selv et par af dine \"krav\" til en samarbejdspartner, men jeg må indrømme: ideen lyder interessant, hvis den da er så genial og velgennemtænkt, som du giver udtryk for.

Om Eksperten er det rigtige fora - det kan jo være du er heldig :-)

Mvh
Jonas Flensbak
Avatar billede mikker Nybegynder
14. juli 2001 - 20:48 #2
Hvor er det dog dejligt at se, at der stadig er nogen der tænker konstruktivt.

Selv har jeg kun ganske lidt erfaring med hjemmesider, men en del programmering er det da blevet til siden de gode gamle Commodore vic-20 dage :-).

Jeg ville meget gerne hjælpe dig, men kan desværre ikke læove dig at jeg har tid, måske hvis jeg får et 37 timers job engang.

Anyway, keep up the good work.
Med hensyn til stedet er det vel det rigtige sted hvis du vil have eksperter til at hjælpe dig :-)

Held og lykke fremover
- Mikker
Avatar billede fritjof Nybegynder
15. juli 2001 - 23:14 #3
Tak for jeres respons...
Først og fremmest - jeg havde ikke regnet med at finde personer som var fuldt uddannede i alle områderne, men det ville være en fordel med kendskab til noget af det. Det vigtigste for mig er i første omgang at få mulighed for at diskutere muligheder og begrænsninger igennem med en eller få personer som kan overskue konceptet i sin helhed. Derfor er erfaring med, eller forståelse for, store og sammensatte koncepter i virkeligheden vigtigere end konkret uddannelse.

Jeg er enig i at det er vigtigt at holde et kortere tidsperspektiv i starten og se udviklingsmulighederne lidt an. Jeg nævner det fulde omfang da det er min overbevisning at udviklingsmulighederne er meget store. Jeg vil kort forklare..

De første 1-2 år vil gå med at videreudvikle og bygge en portal for en større niche. Ikke i første omgang møntet på de enkelte personer men på nichens institutioner. Formålet er at samle nichens information og forbinde den kommunikativt.
Det i sig selv burde kunne drives som en rentabel forretning, i alt fald iflg. den rådgivning jeg har fået.

Men potentialet er langt større hvis man udvikler et koncept for hvordan alle nichens, altså lokaliteternes, brugere får adgang til samme muligheder når de er på stedet. Det kan gøres ved:

1) at sammensætte hardware sådan at pc\'en kan flyttes uden for kontoret og bruges af alle i \"forbifarten\"
2) at udvikle software som kommunikere med serveren således at pc\'en primært kun har det formål (alt andet er \"gemt af vejen\")
3) at udvide serverens databaser så brugerne både kan bruge pc\'en i nichens regi - og til sine personlige gøremål
4) at indbygge elementer som gør det meget nemt at administrere nichens lokale aktiviteter

Det var de 2 første delperioder, den sidste gemmer jeg lige lidt endnu..

Men.. de muligheder er vigtige at tænke med i opstarten, da portalen med stor fordel kan designes efter udviklingsmulighederne.

Omkring den softwareudviking så har jeg fået nogenlunde styr på hvordan det kan laves, jeg har en virkende model i kladdeform som jeg i næste måned installerer i en primitiv udgáve af min hardware\"sammensætning\". Det skal så afprøves lokalt af ca. 150 brugere.

M.h.t. hvilken programmeringsform som er bedst egnet, sikkerhed o.m.a. må jeg trække på folk med mere erfaring senere. Jeg håber at relevante firma\'er på det tidspunkt vil være interesserede i at udvikle noget af det, hvis der da ikke dukker andet op.

jeg må erkende at det stadig er en lidt \"vag\" fremstilling, men jeg kan ikke være mere præcis. Send mig evt. en mail hvis I har spørgsmål som kræver mere uddybning.

Beklager den lange svartid, men jeg er altså lige kommet ind af døren :)

VH  Fritjof
Avatar billede fritjof Nybegynder
16. juli 2001 - 21:51 #4
lukker for det spørgsmål.
ingen konkrete svar her, så jeg bruger point et andet sted, tak til jer der gad læse og kommentere det..