Avatar billede thrill Nybegynder
14. juli 2001 - 17:34 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

Linux installation

Hvor nemt er det blevet at inst. Linux, understøtter Linux nu PNP, eller skal man stadig selv finde de fleste drivere, og isåfald, kan det give en masse problemer ?
Avatar billede per.j Nybegynder
14. juli 2001 - 18:01 #1
linux understøtter lang de fleste pnp devices nu , vel og mærke hvis dit bund kort også understøtter pnp.
Men generelt er det blever meget nemt at installere de fleste versioner af linux , bla. kan nævnes Mandrake , RedHat

Men du skal stadigvæk sørge for at have en ledig partion til det.

/Per
Avatar billede per.j Nybegynder
14. juli 2001 - 18:02 #2
og forresten ja , hvis dit hardware ikke er understøttet skal du til at manualt installere det og det kræver lidt forhånds kendskab til linux og modules
Avatar billede cipherz Nybegynder
14. juli 2001 - 20:08 #3
øhh hvis dit hardware ikke er understøttet er det ikke understøttet sådan er det
se her før du går i gang:
http://www.ibiblio.org/mdw/HOWTO/Hardware-HOWTO/
pnp ja det er supportet.
vil foreslå du prøver progeny. www.progeny.com
bygget på debian, men nemmere at komme igang med.
og at du skal finde de fleste drivere selv tjah. du skal vælge dem og evt. give parametre for hvilke irq de er på m.m
generalt er det en god ide hvis du ved alt om dit hardware og har skrevet ned på papir med irq\'er / io addresser / osv... bare for en sikkerheds skyld selvom der er pnp support.
hvis du er lidt i tvilv med linux kunne du hente vmware (www.vmware.com) til nt. Vmware er en emulator så kan du kører linux installation i et vindue hvis det er selvom det tager extra maskin kraft. vil stadig foreslå at skrive ned og så bare give sig i gang med det.
// Lars Advice A/S
Avatar billede thrill Nybegynder
14. juli 2001 - 20:48 #4
Tak for jeres svar.

Det jeg ville Linux i første omgang, var til at lægge det ind på ældre maskiner, som er lidt for langsomme til Windows 9x, så de kunne bruges til Internet og til lidt tekstbehandling istedet for at smide dem ud (f.eks 486\'ere). Men jeg kan forstå at man skal vide lidt om tingene før man kaster sig ud i et Linux projekt.
Avatar billede cipherz Nybegynder
14. juli 2001 - 20:55 #5
god ide, så kan den jo stå og tøfle med installationen mens du spiser pizza :)
nostalgi hvis jeg kunne stave hehehe

//Lars Advice A/S
Avatar billede cipherz Nybegynder
14. juli 2001 - 20:57 #6
dog synes jeg stadig du skal tjekke hvad hardware der er i og om det er supportet og skrive irq\'er og andet info ned evt. hvad skærmen kan klarer og andre info :)
point ? hehehe *duck*

//Lars Advice A/S