Avatar billede clus Nybegynder
29. oktober 2009 - 10:43 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

gem brevflettede breve som selvstændige filer

Hej

Jeg sidder og ved at brevflette en masse breve i ms word 2003, mine data kommer fra excel.

Selve brevfletningen kører helt uden problemer. Mit problem opstår først når jeg vil gemme mine breve.

Jeg ønsker at gemme hvert brev som et selvstændigt word dokument, som en eksterne modtager kan åbne uden at skulle have min datakilde fil med.

Hvordan griber jeg det an? Jeg mener jeg har gjort det for et par år siden, men jeg kan selvfølgelig ikke huske hvordan.

mvh

Claus
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
29. oktober 2009 - 15:30 #1
Du kan bruge en makro. Du finder f.eks. en makro her:
http://www.pcreview.co.uk/forums/thread-892209.php

Selve makroen deri starter med "Sub Splitter()" og slutter med "End Sub".

Du skal køre makroen, efter at du har lavet brevfletningen. Makroen vil oprette et nyt dokument for hver sektion i det flettede dokument (= hver post). Dokumenterne bliver gemt med navne "MyLetterX", hvor X er fortløbende numre. Du kan ændre "MyLetter" til et andet navn, hvis du ønsker det.

Hvis du har brug for hjælp til at installere makroen, se:
http://word.mvps.org/faqs/macrosvba/CreateAMacro.htm

Hvis du skal maile dokumenterne til andre, bør du konvertere dem til PDF-format, med mindre modtagerne skal kunne rette i dokumenterne.
Avatar billede clus Nybegynder
30. oktober 2009 - 09:29 #2
Den melder fejl i macroen...
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
30. oktober 2009 - 09:55 #3
Hvor?
Hvilken fejlmeddelelse?
Hvad gør du inden?
Avatar billede clus Nybegynder
30. oktober 2009 - 10:58 #4
Jeg sætter den splitter macroen ind i word (alt-f8)
når jeg så har mit samlede dokument med alle de flettede breve så kører jeg macroen, hvorefter den fejler:

Compile erroe:

Syntax error

og hopper så ind i macroen ved denne her linie:

ActiveDocument.SaveAs FileName:=DocName,
FileFormat:= _wdFormatDocument, LockComments:=False, Password:="",
AddToRecentFiles:= _
True, WritePassword:="", ReadOnlyRecommended:=False,
EmbedTrueTypeFonts:= _
False, SaveNativePictureFormat:=False, SaveFormsData:=False, _
SaveAsAOCELetter:=False

der står fremhævet med rød
Avatar billede clus Nybegynder
30. oktober 2009 - 10:58 #5
samt der står en gul pil ind på

Sub splitter()

der er også er fremhævet med gul
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
30. oktober 2009 - 11:25 #6
Derfra, hvor makroen er kopieret, er der kommet nogle linjeskift i makroen, som ikke skal være der (i lange linjer).

Klik foran hver rød linje og tast Backspace, så linjen rykker op i forlængelse af foregående linje. Det er muligt, at du skal taste et mellemrum (kommer lidt an på sammenhængen), men det vil VBA typisk selv klare.

Prøv så at køre makroen igen.
Avatar billede clus Nybegynder
20. august 2010 - 08:58 #7
Jeg fandt aldrig en løsning på dette desværre