Avatar billede oleoleo1 Nybegynder
28. oktober 2009 - 15:54 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Xp vil ikke acceptere ekstra partition på harddisken..

Hej Eksperten.

(Dette er en del af et andet problem jeg troede var linuxrelateret, det er dette tilsyneladende ikke, så derfor har jeg et spørgsmål der 'lapper ind over' i linuxkategorien).

Jeg prøver at lave en dobbelt installation med Xp og Ubuntu på en lidt ældre Toshiba Satelite Pro M30. Jeg har installeret XP på en ntfs partition og flyttet denne 200MB og oprettet en lille bootpartition foran i ext2 format (for at løse et tidligere error 18 problem som jeg fandt ud af at løse sådan). Jeg har laver en lille swap partition i slutningen af disken, men mangler så den sidste 'store' partition. Disken ser altså sådan ud:

boot 400MB****ntfs-med XP 60GB****upartitioneret 90 GB***Swap 2GB.

Dette virker fint!

Så snart jeg prøver at formatere den upartitionerede del kan windows ikke starte. Jeg får BSOD i et blink med en 'stop 0x0000007b' og hvis jeg prøver at starte i fejlsikret tilstand får jeg

disse:

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS\system32\DRIVERS\disk.sys (gange ca. 20-30 linjer hvor .sys filerne hedder noget andet).

Så snart jeg sletter den store partition igen så det ser ud som vist nogle linjer oppe, virker alt fint igen.

Det har formentlig ikke noget med formatet at gøre, jeg har prøvet at teste det ved at formatere den i fat32 i stedet, med samme resultat.

Jeg kan se at nogle folk har løst lignende problemer ved at ændre på HD controlleren i BIOS'en, men dette er ikke muligt i denne BIOS.

Håber nogen har nogle idéer!
Avatar billede Slettet bruger
28. oktober 2009 - 17:00 #1
Microsoft bøvler meget med drev Bogstaver A-Z prøv at ændre disse
Avatar billede Slettet bruger
28. oktober 2009 - 17:03 #2
Super Grub Disk" http://www.supergrubdisk.org/

måske kan SuperGrubddisk hjælpe
Avatar billede oleoleo1 Nybegynder
28. oktober 2009 - 19:36 #3
samsonjens:
Har prøvet at køre supergrub. Jeg har lidt svært ved at se hvordan det skulle kunne løse problemet (hvis du har konkrete forslag så spyt endeligt ud!). Det er ikke er noget problem at installere linux og få det til at køre, og jeg har også fundet en måde at fikse grub på så det virker, havde ellers problemer det pga. 1024 cluster boundry som BIOS'en har (har jeg læst mig til).

Jeg har lige nu kun Windows XP som styresystem på disken, så det kan ikke være linux som sådan der laver problemer. Problemet er at jeg end ikke kan få lov til at oprette en anden (større) partition på disken. Jeg har dog lige haft held med at formatere den til ntfs, det giver tilsyneladende ikke de samme problemer, men det kan jeg jo så ikke installere linux på.

Jeg har en fornemmelse af at det er et driverproblem, men kan ikke finde nogen driver til harddisken (Det er en Samsung Spinpoint M5 HM160H).

jape44:

XP drevet har C som drevbogstav, det burde vel ikke være et problem?
Hvis jeg konverterer partitionen til noget andet end ntfs starter problemerne, og jeg kan end ikke køre windowsinstallations CD'en før jeg sletter partitionen igen..
Avatar billede Slettet bruger
28. oktober 2009 - 20:02 #4
Problemet er at jeg end ikke kan få lov til at oprette en anden (større) partition på disken

Hvis det er problemet alene kan du så ikke løse det med gparted eller

Easeus Partition Master 4.0.1

http://www.partition-tool.com/

Tror dog dit problem er mere kompliceret end det, jeg foreslår her.
Avatar billede oleoleo1 Nybegynder
28. oktober 2009 - 20:29 #5
samsonjens:

Jeg kan godt oprette partitionen med gparted, no problemo, men XP vil ikke starte bagefter..
Avatar billede Slettet bruger
28. oktober 2009 - 22:01 #6
Jeg har ingen gode forslag.

Når jeg foreslår Super Grub Disk, hænger det sammer med, at jeg flere gange har set, at det er et fremragende program til at ordtne næsten alle former for boot-problemer. Også til dual-boot.
Så mit råd er, at du skal gemme den cd. Du skal nok få brug for den på et tidspunkt

Men det hjalp jo desværre ikke dig. Hvis du finder en løsning kunne det være sjovt at høre den.
Avatar billede oleoleo1 Nybegynder
28. oktober 2009 - 22:20 #7
samsonjens:

Jamen tak for forslaget! Jeg tror dog ikke at det her er et dualboot problem, da det som sagt opstår med ét styresystem alene..

Jeg eksperimenterer stadig og skriver selvfølgelig hvis jeg finder en løsning!
Avatar billede oleoleo1 Nybegynder
02. november 2009 - 20:29 #8
Har fundet løsningen, der er faktisk to problemer i to forskellige tråde så jeg samler løsningen et sted:

Problem: Kan ikke få lov til at installere en dualboot med Windows og Ubuntu på en ældre Toshiba.
Dels er der boot problemet, dels som i denne tråd XP-problemet med linux partitioner på den samme HD.

løsning: http://www.eksperten.dk/spm/890537#reply_7474839
Avatar billede Slettet bruger
02. november 2009 - 21:10 #9
Helgec skrev engang til mig om hvordan han havde lavet det med 3 styresystemer. OpenSUSE, XP og Vista.

jeg har lavet det således! Oprettet en FAT32 partition og installeret XP - oprettet en NTFS partition og installeret Vista - oprettet SWAP partition til Linux og endelig rodpartition til SuSe 10.2
SuSe vil nu genkende og benævne XP som "Windows 1" og  Vista som "Windows2" jeg har så redigeret /boot/grub/menu.lst som følger

1. SuSe
2. Windows Wista
3. Windows XP

Jeg har herefter med VistaBootPro redigeret bootloaderen i Vista som følger

Timeout = 0
Entry 1  = Windows Vista

Ved ovenstående redigering slipper man for at blive præsenteret for Vista`s bootmenu, hvis det senere bliver nødvendigt at reparere på Windows installationere og dette medfører at MBR blive overskrevet kan man ikke længere skrive en ny MBR fra Linux ved hjælp af YAST men må gøre det fra terminalen som beskrevet på http://www.helgec.dk/grub.html

Hvis XP installeres på en NTFS partition vil SuSe kun vise en Windows menu nemlig Vista`s hvorefter man så igen skal vælge operativsystem

Måske det også kan være til inspiration for andre.