Avatar billede dennism Nybegynder
27. oktober 2009 - 20:06 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Datalog: bachelor vs. kandidat?

Jeg er snart færdig med min bachelor i Datalogi på Århus Universitet. Mine overvejelser går på, om jeg skal fortsætte ved at tage en kandidat i softwareingeniør på Aalborg Universitet eller om jeg skal stoppe her og gå ud på arbejdsmarkedet. Jeg er interesseret i at arbejde med software- eller webudvikling.

Håber der er nogle IT-chefer derude, som kan fortælle lidt om hvad jeg får ud af at tage de to år ekstra. Både rent erfaringsmæssigt mens også mht. lønnen - og om der er forskel på de jobopgaver som en bachelor vil få, fremfor en kandidat.

Et eller andet sted har jeg en følelse af, at jeg vil få mindst lige så meget ud af at arbejde i de 2 år, fremfor at være under uddannelse, da jeg generelt lærer bedre i praktiske situationer.

Jeg har en bekendt som arbejder i KMD. Der har jeg fået fortalt, at de kun ansætter kandidater. Er det sådan mange steder?
Avatar billede arne_v Ekspert
27. oktober 2009 - 20:19 #1
Hvorfor ikke tage kandidat i datalogi i Aarhus?

Generelt er laengere uddannelser bedre end kortere uddannelse.

kandidat > bachelor > datamatiker > autodidakt

For loenstatistik check f.eks.:
  http://www.computerworld.dk/uploads/cw_loenstatistik_2006.pdf

Ja - kandidater tjener gennemsnitligt mere.

(jeg kan desvaerre ikke lige finde links til 2007 eller 2008 undersoegelserne)

Genrelt har dem med laengere uddannelse ogsa lavere arbejdsloeshed.

Forskellige virksomheder har forkellig principper for ansaettelse. Nogen vil kun have kamdidater. Nogle vil kun have kandidater og bacheloerer. Nogen er ligeglade med uddannelse. Men der er praktisk talt ingen som fravaelger p.g.a. uddannelse, saa laengere uddannele betyder stoerre udvalg af jobs.
Avatar billede dennism Nybegynder
27. oktober 2009 - 21:30 #2
Hej Arne,

Tak for dit svar.
Jeg har ikke været glad for den meget matematiske og teoretiske undervisningsform der er i Århus. Derfor jeg søger mod min hjemby Aalborg, hvor det er mere projektorienteret og mere med henblik på erhvervslivet.

Jeg forstår ikke helt din sidste sætning: "Men der er praktisk talt ingen som fravaelger p.g.a. uddannelse, saa laengere uddannele betyder stoerre udvalg af jobs.". Vil du lige uddybe den?
Avatar billede arne_v Ekspert
27. oktober 2009 - 21:48 #3
Hvis der er 10 virksomheder hvoraf:
* 2 kun ansaetter kandidater
* 5 kun ansaetter kandidater og bachelorer
* 3 er ligeglade med uddannelse

Hvormange virksomheder kan:
* en kandidat
* en bachelor
* en autodidakt
soege hos?
Avatar billede madsboe Nybegynder
28. oktober 2009 - 20:42 #4
Det arne_v skriver er fuldstændigt rigtigt, og det gælder ikke kun IT-branchen. Ved at tage kandidaten får du desuden nogle flere kompetencer som igen åbner op for flere jobs.
Idag er uddannelserne bygget op således at naturvidenskabelige(herunder IT) bachelorer ikke er lavet til at stå alene, og kandidaten skal ligesom færdiggøre uddannelsen, men også modne personen der tager uddannelsen.
Hvis du er i tvivl, vil jeg umiddelbart mene at du ikke er færdig som studerende! Er du studietræt, kan du tage et år fri og arbejde inden du forsætter på kandidaten, men at skippe kandidaten helt er efter min mening en særdeles dårlig idé.
Generelt er Eksperten.dk ikke det rigtige sted at afgøre dette(for dit vedkommende) meget vigtige spørgsmål. Hvis jeg var dig ville jeg tage fat i en studievejleder, og snakke tingene igennem med ham eller hende.
Avatar billede arne_v Ekspert
29. oktober 2009 - 00:36 #5
Med hensyn til "med henblik på erhvervslivet" så kommer du til at bruge ca. 40 år i erhvervslivet - du bør netop bruge din uddannelsestid på at lære det som du ikke vil lære ude i erhvervslivet.
Avatar billede arne_v Ekspert
22. november 2009 - 04:15 #6
all set?