Avatar billede mariepigen Nybegynder
27. oktober 2009 - 18:19 Der er 27 kommentarer og
1 løsning

Problemer med netgear router wpa-personal kryptering

Kan i monstro hjælpe en ikke tekniknørd kone med sin netgear router?

Den har funket fint i årevis, lige pludselig ud af det blå mister den internetforbindelsen og jeg får beskeden at sikkerhedsnøglen er forkert. Og problemet er at den er ikke forkert, den er rigtig

Det er sket en enkelt gang før for år tilbage, men der løste tiden problemet i løbet af et par timer virkede forbindelsen mirakuløst igen

Kan det være routeren der simpelthen er gået kaput? (den er gammel) Har prøvet at resette den men det hjalp ikke

Netgear  wgr614 V4
Avatar billede dragonknight Juniormester
27. oktober 2009 - 20:13 #1
Du må lige fortælle hvilken router og hvilken version det er. Det står på bagsiden på en label.

Når du resetter den, går den til default values, og det betyder givetvis at den ikke er sikret.
Avatar billede mariepigen Nybegynder
27. oktober 2009 - 20:22 #2
Det har jeg da skrevet?

Er det nogle andre oplysninger du mener?
Avatar billede dragonknight Juniormester
27. oktober 2009 - 20:22 #3
Sorry så ikke det sidste. Øjeblik
Avatar billede dragonknight Juniormester
27. oktober 2009 - 20:28 #4
Jeg går ud fra at dine kabler er i orden og samlet korrekt.

Du åbner en browser som f.eks internet explorer, og i adressefeltet skriver du
og trykker enter

Den vil nu anmode om brugernavn og password, og da du har resat routeren, er brugernavnet admin og password er password
De skal begge være med små bogstaver.

Nu kommer du til opsætningen af routeren.
Avatar billede mariepigen Nybegynder
27. oktober 2009 - 20:35 #5
Ja jeg tror ikke der er noget galt med kablerne i hvert fald

Det med at åbne 192.168.0.1 har jeg prøvet (og det fik jeg ikke skrevet i startindlægget, sorry)

Jeg kan ikke åbne siden, får bare beskeden
Internet Explorer kan ikke vise websiden.

det er meget mærkeligt
Avatar billede dragonknight Juniormester
27. oktober 2009 - 20:37 #6
der klikker du på Wireless setting i venstre side.

Der giver du netværket et navn (SSID). Lad være med at bruge netgear, som er default.

Region skal være europa.
Channel skal ikke være 11 eller 6, da det er default, og derfor anvender mange netværk disse kanaler, med forbindelsesproblemer til følge

MArker Enable wireless accesspoint og Allow broadcast of name.

Under security vælger du WPA-PSK og sætter TKIP
Nu skal du blot angive et password og så apply eller save, så den gemmer det.

Så vidt jeg husker, så kan version 4 af den router ikke WPA. Hvis det er tilfældet, må du lige sige til, for så kan vi sætte den op til WEP. Det gøres på samme side, og der er ikke den store forskel. Du skal angive en passphrase i steder for password
Avatar billede dragonknight Juniormester
27. oktober 2009 - 20:41 #7
Prøv lige at resette den igen. denne gang trykker du på resetknappen indtil TEST lampen tændes. Det er mindst 10 sekunder.

Når den er klar igen, prøver du 192.168.0.1 og enter.
Avatar billede dragonknight Juniormester
27. oktober 2009 - 20:42 #8
Den er klar når test lyset går ud igen.
Avatar billede dragonknight Juniormester
27. oktober 2009 - 20:48 #9
Hvis 192.168.1.1 ikke virker, så prøv 192.168.1.1, da det er den som nyere netgear 614 anvender.
Avatar billede mariepigen Nybegynder
27. oktober 2009 - 20:50 #10
Det har jeg prøvet det hjælper ikke
Avatar billede dragonknight Juniormester
27. oktober 2009 - 20:53 #11
Hvis du anvender en anden maskine som er forbundet til routeren med kabel:
Start > Kør > skriv cmd og tryk på enter > skriv ipconfig og tryk enter.

Nu vil der et eller andet sted stå Standart Gateway, og ud for dette står den IP adresse som routeren har, og det bør være 192.168.0.1 eller 192.168.1.1
Avatar billede mariepigen Nybegynder
27. oktober 2009 - 20:55 #12
Hov troede jeg fik din test med, men jeg ikke åbne hverken 192.168.1.1 eller 192.168.0.1  heller ikke efter at jeg lige har resat routeren.

De ting du har skrevet om hvad jeg skal gøre, med at give netværket et navn osv. det er for teknisk for mig, forstår det simpelthen ikke. Dog vil jeg sige at det jo før har været wpa som jeg også har skrevet i overskriften

Jeg har kun den samme maskine
Avatar billede dragonknight Juniormester
27. oktober 2009 - 20:56 #13
Stadig med kabel til routeren, åbner du browseren og skriver den IP du fandt med ipconfig i adressefeltet og trykker enter, så skal du komme til opsætningen af routeren.
Avatar billede dragonknight Juniormester
27. oktober 2009 - 20:57 #14
Den maskine du skriver på lige nu, er den koblet med kabel til den router du vil sætte op ? ?  ?
Avatar billede mariepigen Nybegynder
27. oktober 2009 - 20:59 #15
Jeg skifter lidt frem og tilbage, fra router for at se om det kan virke og så tilbage til kabel
Avatar billede dragonknight Juniormester
27. oktober 2009 - 21:07 #16
Det er helt i orden, blot du ikke bruger det trådløse før den er sat op.

Du må kunne gå på internettet med routeren når du er koblet til den med kabel.
Avatar billede mariepigen Nybegynder
27. oktober 2009 - 21:11 #17
Ja det ved jeg ikke hvordan man gør, jeg er jo på nettet nu men det er udenom routeren
Avatar billede dragonknight Juniormester
27. oktober 2009 - 21:20 #18
det kabel som går fra komputeren skal den anden ende i et af de 4 stik på routeren som sidder samlet i række.
Der hvor den anden ende sad, skal der gå et kabel til routeren til det stik som sidder alene (tættest på antennen).

Der skal altså gå et kabel fra din komputer til routeren (4 i række), og der skal gå et kabel fra routeren (stikket nærmest antennen) til der hvor du får internettet fra.
Avatar billede dragonknight Juniormester
27. oktober 2009 - 21:21 #19
Du må sige til hvis du ikke et interesseret i at gøre som jeg skriver, for så stopper vi bare ! ?
Avatar billede mariepigen Nybegynder
27. oktober 2009 - 21:38 #20
Åh gud nu virker det. Af hjertet TAK for hjælpen :-)
Avatar billede dragonknight Juniormester
27. oktober 2009 - 21:44 #21
Ok, og jeg forstår at det virker med kabel.

Har du sat sikkerheden op i routeren med WPA-PSK og TKIP ?
Avatar billede dragonknight Juniormester
27. oktober 2009 - 21:45 #22
Du skal nemlig gøre dette mens du er koblet til routeren med kabel.
Avatar billede dragonknight Juniormester
27. oktober 2009 - 21:53 #23
TAkker, og jeg går ud fra at du har fået sat routeren op til din tilfredshed.
Avatar billede mariepigen Nybegynder
27. oktober 2009 - 21:55 #24
Nej har ikke sat sikkerheden endnu, kan ikke helt hitte ud af det

Skal jeg gøre det inde på 192.168.0.1? tror ikke helt jeg forstod hvad du skrev
Avatar billede mariepigen Nybegynder
27. oktober 2009 - 22:02 #25
Jeg fandt ud af det :-) tak for din hjælp
Avatar billede dragonknight Juniormester
27. oktober 2009 - 22:16 #26
Super :-)
Avatar billede mariepigen Nybegynder
27. oktober 2009 - 23:40 #27
Er der egentligt nogen god forklaring på hvad der kan være sket? det undrer mig meget, syntes det er lidt mystisk

Vile gerne dryss flere point for et svar, kan jeg tilføje ekstra point til en allerede oprettet tråd?
Avatar billede dragonknight Juniormester
28. oktober 2009 - 12:27 #28
Nej det behøver du ikke.

2 - 300 kroners routere er ikke så stabile som man kunne ønske, men hvis man slukker for strømmen til den i en 15 sekunder, så vil den som regel fungere Ok en tid igen.

Når du først har trykket på resetknappen, skal der en nyopsætning til hvis du anvender den trådløse del. Det kommer man ikke uden om.

Derfor, næste gang du har problemer med forbindelsen, så slukker du for routeren. Har du også et ADSL modem eller fiber modem, så slukker du også for det.
Nu venter du ca. 15 sekunder og tænder for modem. Venter igen et lille minuts tid, og tænder så for routeren. Efter et halvt minuts tid skulle du gerne være online igen.

Denne lille manøvre klarer hovedparten af problemerne i forbindelse med de billige routere.

Gør det ikke det, så får du bare hjælp herinde :-)