Avatar billede anri Novice
25. oktober 2009 - 10:17 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Lære c5 udvikling

Jeg er en udvikler med stor erfaring i adskillige programmeringssprog og databaser.

Jeg vil gerne igang med at udvikle til c5, men jeg synes ikke jeg kan google mig frem til nogen gode steder at starte.

Jeg kan finde nogle kurser, men inden jeg kaster mig ud i nogle investeringer vil jeg gerne lige lege lidt med det.

Hvad kræver det af værktøjer/programmer?
Hvor kan man finde nogle bøger/hjemmesider om emnet?
Avatar billede sinistercheese Nybegynder
25. oktober 2009 - 11:13 #1
Det er sådan at c5 består af en "kerne"-del og en "applikations"-del.

Begge dele er udviklet af Microsoft (Damgaard Data i sin tid).

Kernen er udviklet i c++ (mener jeg), og indeholder runtime-kerne for afvikling af c5-applikationen med bruger-interface, databaseinterface etc.
Kernen indeholder ligeledes et komplet programmeringssprog kaldet XAL (eXtended Application Language) med kompiler og udviklingsmiljø, formsgenerator, rapportgenerator etc. (Det er vel egentlig et IDE). Udviklingsn foretages faktisk i den tekstbaserede CONSOLE-udgave, medens man kan køre selve systemet i både CONSOLE og WINDOWS-mode.

Selve applikationen er så skrevet i XAL og bliver kompilet, og fortolket af runtime-kernen. Hvis man har licens til udviklingsværktøjerne kan man dermed udvikle i XAL og tilpasse systemet efter behov.

Derfor er c5-kode ikke hverken open source eller noget du finder ret mange artikler om på nettet. Så hvis du skal tage hul på c5-udvikling er der to måder:

* Enten investerer du først som sidst i nogle kurser.
* Eller også investerer du i en c5-licens MED udviklingsværktøjer, og går i gang med online-manualerne fra en ende af.
Avatar billede anri Novice
25. oktober 2009 - 11:53 #2
Tusind tak for svaret..
Ved du hvem der sælger udviklingslicenser?  Skal man være certificeret partner for at købe det?
Avatar billede sinistercheese Nybegynder
25. oktober 2009 - 12:36 #3
Velbekomme da. :0)

Man skal ikke være certificeret partner for at købe udviklingsværktøjerne (i modsætning til f.eks. klassisk Navision), men man skal være certificeret for at SÆLGE dem. :0)

Der er rigtigt mange Microsoft-partnere som sælger C5.

Jeg kan lige komme i tanke om (med et lokalt islet (Nordjylland)):

www.Norriq.dk (Stor landsdækkende)
www.mrc.dk (Mrc Computer)
www.navisupport.dk

Men der er mange flere.

Du kan evt. starte her: http://www.microsoft.com/danmark/dynamics/losninger/c5.mspx
(Download en prøveversion af C5 (nok UDEN udviklingsværktøjer)

Og her:
https://solutionfinder.microsoft.com/Partners/PartnersDirectory.aspx?location=a4a6a46bc8c04891a483bda50749bd5e&competency=da0e4b824a2c49f59f57599258c393b0
(Oversigt over forhandlere).

Håber det er "start"-hjælp nok. :0)

Endelig kan du finde en forumindlæg om programmeringstekniske ting i XAL-sproget (dog både til C5 og XAL-systemet) her på eksperten. :0)